A CASE STUDY OF THE FOCUS GROUP TECHNIQUE AS A RESEARCH TOOL IN ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19117

Keywords:

Data Collection; School Education; Environment.

Abstract

The current environmental crisis requires actions and reflections that encompass cultural, social and political aspects, so that together they create mechanisms for the rational use of resources and impacts mitigation. In this scope, we sought to investigate the contributions of the Focus Group technique in collecting data for qualitative analysis of content on environmental issues produced by students of the Teacher Training Course – Technical Level of a private school in the city of Ponta Grossa (PR). The Focus Group was chosen due to the need to produce content with greater depth about the environment. The results indicate that the use of the technique is positive and contributes to EE activities in schools.

References

ANDRADE, Maria Carolina Pires de; PICCININI, Cláudia Lino. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9., 2017, Juiz de Fora. Anais [...] Juiz de Fora: UFJF, 2017. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0091.pdf. Acesso em: 6 jul. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1992.

FURTADO, João Carlos de Araújo; MARTIN, Alexsandra Maura Costa Bernal. Educação Ambiental em escolas públicas de Santa Inês (MA): mobilizando e criando. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.11, n.1, p. 130-138, 2016.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Emancipação, complexidade e método dialético histórico: para o repensar das tendências em Educação Ambiental. São Paulo: Secretaria de Meio Ambiente, 2005. 15 p. Disponível em: http://arquivo.ambiente.sp.gov.br/cea/2011/12/CarlosL.pdf. Acesso em: 26 mai. 2024.

MEDEIROS, Aurélia Barbosa de et al. A importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p.1-17, 2011. Disponível em: https://www.bibliotecaagptea.org.br/administracao/educacao/artigos/A%20IMPORTANCIA%20DA%20EDUCACAO%20AMBIENTAL%20NA%20ESCOLA%20NAS%20SERIES%20INICIAIS.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: HUCITEC, 2014.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-33, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 4 jul. 2024.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/#ModalArticles. Acesso em: 6 jul. 2024.

NÓBREGA, Maria de Magdala; LOPES NETO, David; SANTOS, Sérgio Ribeiro dos. Uso da técnica de brainstorming para tomada de decisões na equipe de enfermagem de saúde pública. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 50, n. 2, p. 247-256, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Cj9yHFqYQBCKvsk7DVz5pFJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2024.

ROSA, Marina Comerlatto. Sustentabilidade e escola: relações entre unidades de conservação e o ensino de ciências e biologia. Orientadora: Lia Maris Orth Ritter Antiqueira. 2023. 255 f. Tese (Doutorado em Sustentabilidade Ambiental Urbana) – UTFPR, Programa Pós-Graduação em Sustentabilidade Ambiental Urbana, Curitiba, 2023. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=14638701. Acesso: 28 mai. 2024.

SILVA, Josivaldo Ferreira da et al. Concepções de guardas municipais sobre Educação Ambiental e suas potencialidades em Parauapebas (PA). Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.19, n.3, p.335-352, jun. 2024.

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. As Vozes de Professores-Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciência & Educação, v. 26, p. e20004, 2020.

TRAD, Leny Alves Bomfim. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 777-796, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312009000300013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/gGZ7wXtGXqDHNCHv7gm3srw/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2024.

TRISTÃO, Martha. A educação ambiental na formação de professores: redes de saberes. 2.ed. São Paulo: Annablume; Vitória: FACITEC, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4JrzD84h6GSWzmf7VLVbchP/?lang=pt. Acesso em: 11 jun. 2024.

WUTZKI, Nathalie Cristina; TONSO, Sandro. A Educação Ambiental e a 2ª versão preliminar da Base Nacional Curricular Comum (BNCC): uma reflexão sobre a área de Ciências da Natureza. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: UFSC, 2017. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R2339-1.pdf. Acesso: 6 jul. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

SMAHA, Lucelia; SEGECIN MORO, Rosemeri; MARIS ORTH RITTER ANTIQUEIRA, Lia; ARTIGAS DA SILVA, Khalyd. A CASE STUDY OF THE FOCUS GROUP TECHNIQUE AS A RESEARCH TOOL IN ENVIRONMENTAL EDUCATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 425–434, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19117. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19117. Acesso em: 13 dec. 2025.