THE CONTRIBUTIONS OF THE PEDAGOGICAL TRACKS OF THE MUNICIPAL SCHOOL OF SUSTAINABILITY TO ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CURITIBA/PR

Authors

  • Rosana Gabriella Coutinho Wundervald Secretaria Municipal de Educação de Curitiba
  • Daniela Paula Souza Batista Pressanto Secretaria Municipal da Educação de Curitiba
  • Mariangela Jocelita Frigo de Campos

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19102

Keywords:

Field classes, Environmental Education Center, Non-Formal Education

Abstract

This article is qualitative research that aims to contextualize the establishment of the Municipal School of Sustainability in Curitiba and it examines the feedback from 4th grade students of Elementary School I, reflect on the contributions of this non-formal education location to Environmental Education. Through letters, the students expressed their experiences after the pedagogical proposal and it was possible to identify in their statements the understanding of content related to the Elementary School Curricula, awareness regarding natural beauty and changes in attitudes in favor of the Sustainability of the planet.

References

AICE - ASSOCIAÇÃO INTERNACIONAL DAS CIDADES EDUCADORAS. Carta das Cidades Educadoras. Barcelona: AICE, 2020. Disponível em: https://www.edcities.org/wp-content/uploads/2020/11/PT_Carta_10x14cm.pdf. Acesso em: 4 jun. 2023.

BRASIL. Resolução n.º 2. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União. Brasília: DOU, 15 de jun., 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer n.º 14 - Assunto: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, CNE, CP, 2012.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Histórico do Código Florestal. Brasília, 2011. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/211148-historico-do-codigo-florestal. Acesso em: 4 jun. 2023.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Diretrizes Curriculares Municipais de Educação Ambiental. Curitiba: SME, 2020.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Escola Municipal de Sustentabilidade. educacao.curitiba.pr.gov.br, 2023. Disponível em: https://educacao.curitiba.pr.gov.br/conteudo/escola-municipal-de-sustentabilidade/12644. Acesso em: 3 jun. 2023.

CURITIBA, Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Implantação do Núcleo de Gestão da Educação Ambiental na Secretaria Municipal da Educação. Curitiba, 2021.

CURITIBA, Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Programa Linhas do Conhecimento. Curitiba, 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

ICMBIO. Instrução Normativa n.º 7, de 21 de dezembro de 2017. Estabelece diretrizes e procedimentos para elaboração e revisão de planos de manejo de unidades de conservação da natureza federais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 dez. 2017. Seção 1, p. 126.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofias básicas. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança; a. abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre; Artmed, 1999. P. 59-104.

ONU – ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS. Agenda 2030. Nações Unidas Brasil, Brasília. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030. Acesso em: 3 jun. 2023.

PARANÁ. Lei Estadual n.° 17.505. Institui a Política Estadual de Educação Ambiental e o Sistema de Educação Ambiental e adota outras providências. Curitiba: Assembleia Legislativa do Estado do Paraná, 2013.

Published

2024-09-18

How to Cite

GABRIELLA COUTINHO WUNDERVALD, Rosana; PRESSANTO, Daniela Paula Souza Batista; CAMPOS, Mariangela Jocelita Frigo de. THE CONTRIBUTIONS OF THE PEDAGOGICAL TRACKS OF THE MUNICIPAL SCHOOL OF SUSTAINABILITY TO ENVIRONMENTAL EDUCATION IN CURITIBA/PR. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 235–245, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19102. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19102. Acesso em: 13 dec. 2025.