ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH ART – WE MUST ALL DO OUR PART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19096

Keywords:

Music in Teaching, Plastic, Marine Pollution, Awareness

Abstract

This paper is characterized as a bibliographic and exploratory research and aims to bring the contributions of music, more specifically the rap genre, to the teaching and learning process in the field of environmental education and the great challenge of ocean pollution caused by plastics and microplastics. Music has the ability to enhance teaching, spark students' interest, and even shape their thoughts and actions. For this reason, a song addressing the theme of ocean pollution by plastics and microplastics was produced to be used as an educational resource in environmental education.

References

ARAÚJO, Giselle et al. A música como instrumento de educação ambiental no contexto da pandemia. Revbea, São Paulo, v 15, n 4, p. 205-219, 2020.

AZZARI, Rachel. Plásticos de uso único. Portal de Educação Ambiental, São Paulo, 2022.Disponível em: https://semil.sp.gov.br/educacaoambiental/prateleira-ambiental/plastico-de-uso-unico/. Acesso em: 28 abr. 2024.

BLACKING, John. Música, cultura e experiência. Cadernos de Campo (São Paulo - 1991), São Paulo, Brasil, v. 16, n. 16, p. 201–218, 2007. DOI: 10.11606/issn.2316-9133.v16i16p201-218. Disponível em: https://revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50064. Acesso em: 28 mai. 2024.

CARNEIRO, Thays; SILVA, Laís; GUENTHER, Mariana. A poluição por plásticos e a Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização. Revbea, São Paulo, v. 16, n6, p. 285-300, 2021.

FILHO, Lourenço. Introdução ao estudo da Escola Nova. São Paulo, Melhoramentos, 1978.

FRANCES, Jones. Brasil lança 3,44 milhões de toneladas de lixo plástico no mar por ano. Revista FAPESP. Edição 321, São Paulo, 2021. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/brasil-lanca-344-milhoes-de-toneladas-de-lixo-plastico-no-mar-por-ano/#:~:text=Dos%20grandes%20ac%C3%BAmulos%20de%20lixo,demorar%20s%C3%A9culos%20para%20se%20decompor. Acesso em: 28 abr. 2024.

GALVÃO, Julia. Mancha de lixo do Pacífico se tornou lar para ecossistema próprio. Jornal da USP. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/mancha-de-lixo-do-pacifico-se-tornou-lar-para-ecossistema-proprio/#:~:text=Ela%20se%20encontra%20entre%20a,lixo%20pode%20prejudicar%20esses%20locais. Acesso em: 28 abr. 2024.

GUILLOT, João. Microplásticos: origens, efeitos e soluções. Disponível em: https://www.europarl.europa.eu/topics/pt/article/20181116STO19217/microplasticos-origens-efeitos-e-solucoes. Acesso em: 28 abr. 2024.

INIGUEZ, Maria; CONESA, Juan; FULLANA, Andrés. Microplastics in Spanish table salt. Scientific Reports, v 7, n 1, Madrid, 2017.

LOUREIRO, Alícia. ENSINO DA MÚSICA NA ESCOLA FUNDAMENTAL: DILEMAS E PERSPECTIVAS. Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 101–112, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4329. Acesso em: 15 mai. 2024.

LOUREIRO, Bráulio. Arte, cultura e política na história do rap nacional. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 63, abr. 2016 (p. 235-241). Dísponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/ZxHFxGCqKX4ZZM9rrBqzGhF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 mai. 2024.

NOVA, Fátima. A poluição do oceano: impactos e possibilidades. Pelotas, RS: Editora Textos, 2023.

OLIVATTO, Glaucia et al. Microplásticos: Contaminantes de Preocupação Global no Antropoceno. Rev. Virtual Quim, 2018, v 10, n 6, p. 1968-1989, 2018.

PAES, Lucilene; TEIXEIRA, Janio. Música como estratégia de ensino das questões ambientais. Dissertação (Mestrado Profissional em ensino tecnológico) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Manaus, p. 50, 2018.

PAIVA, Marlla, et al. METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM: REVISÃO INTEGRATIVA. SANARE - Revista de Políticas Públicas, [S. l.], v. 15, n. 2, 2017.

PENSADOR, Gabriel. Estudo Errado, São Paulo, YouTube, 1995. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l540Ho2qSAk. Acesso em: 15 mai. 2024.

PRATA, Joana. Airborne microplastics: Consequences to human health? Environmental Pollution, v 2 n 34, p.115, Madrid, 2018.

Reciclagem em números. Atlas Brasileiro de Reciclagem. 2023. Disponível em: https://atlasbrasileirodareciclagem.ancat.org.br/reciclagem-em-numeros#:~:text=Em%20apenas%20168%20cidades%20registradas,de%20servi%C3%A7o%20de%20coleta%20seletiva. Acesso em: 28 abr. 2024.

SPAGNA, Julia. Microplásticos: entenda os impactos no meio ambiente e na saúde humana. Guia do Estudante. 2023. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/o-que-sao-microplasticos-e-o-impacto-no-meio-ambiente-e-na-saude-humana. Acesso em: 28 abr. 2024.

TEPERMAN, Ricardo. Se liga no som: as transformações do rap no Brasil. 1a ed. São Paulo: Claro Enigma, 2015.

ZANELLA, Tiago. POLUIÇÃO MARINHA POR PLÁSTICOS E O DIREITO INTERNACIONAL DO AMBIENTE. RIDB, Lisboa, n° 12, 2013. Disponível em: https://www.cidp.pt/revistas/ridb/2013/12/2013_12_14473_14500.pdf. Acesso em: 28 abr. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

ROSA DOS SANTOS, Cassio Roberto; MARIS ORTH RITTER ANTIQUEIRA, Lia. ENVIRONMENTAL EDUCATION THROUGH ART – WE MUST ALL DO OUR PART. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 361–374, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19096. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19096. Acesso em: 14 dec. 2025.