EDUCATION FOR SUSTAINABILITY: APPROXIMATIONS BETWEEN ECOLOGICAL LITERACY AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19094

Keywords:

Sustainable Development, Eco-literacy, Transformative Environmental Education, Environment;

Abstract

This paper seeks to establish connections between Ecological Literacy (EL) and Critical Environmental Education (CEE). Through a literature review, it explores how EL, which emphasizes understanding ecological systems and the ability to think ecologically, intertwines with CEE, which aims to empower individuals to question and transform existing environmental norms. The results indicate that while EL provides fundamental knowledge and environmental awareness, CEE offers the means to apply this knowledge in a socially responsible manner. It is concluded that integrating these aspects can contribute to a more engaged approach in solving problems caused to/in the environment.

References

CAPRA, Fritjof. A Teia da Vida: Uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Trad. Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Cultrix, 1999.

CAPRA, Fritjof. Falando a linguagem da natureza: princípios da sustentabilidade. In: STONE, Michael. K.; BARLOW, Zenobia. (orgs.) Alfabetização Ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. Tradução de Carmen Fischer. São Paulo: Cultrix, 2006, p. 46-57.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardes. Educação Ambiental e movimentos sociais na construção da cidadania ecológica e planetária. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardes; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de. Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. 1ª ed. São Paulo: Cortez, p. 69-98, 2002.

MATARAZZO-NEUBERGER, Waverli Maia; VAZ, Suzana. Alfabetização Ecológica.1ª ed. São Paulo: Instituto Conhecimento Liberta, 2023.

MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no Século XXI. São Paulo: Boitempo, 2007.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

SILVA, Carlos Kleber; CARNEIRO, Conceição. Um breve histórico da Educação Ambiental e sua importância na escola. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 4., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize, 2017.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas: Autores Associados, 2004.

TREIN, Eunice Schilling. A Educação Ambiental Crítica: Crítica de que? Revista Contemporânea de Educação, 7(14), 2012, p. 295-308. Disponível em: https://doi.org/10.20500/rce.v7i14.1673. Acesso em: 10 mai. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

KOZINSKI, André Ricardo; ROEHRIG, Silmara Alessi Guebur. EDUCATION FOR SUSTAINABILITY: APPROXIMATIONS BETWEEN ECOLOGICAL LITERACY AND CRITICAL ENVIRONMENTAL EDUCATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 334–345, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19094. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19094. Acesso em: 14 dec. 2025.