CO-PRODUCTION OF KNOWLEDGE IN DIGITAL NARRATIVES: A CONVERSATION WITH TEACHERS AND HERBALISTS FROM INÁCIO MARTINS - PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19076

Keywords:

Digital Narratives, Oral History, Environmental History, Yerba Mate

Abstract

The farmers who comprise the traditional and agroecological systems of yerba mate production in the Central South region of Paraná play a crucial role in preserving the Araucaria forest. This article reports and analyzes an educommunication experience about these systems called digital narratives, developed in collaboration with teachers from the basic education network of the municipality of Inácio Martins. This activity was theoretically and methodologically based on the fields of Environmental History and Oral History and promoted an important space for debate and recognition of these systems.

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3ª ed. Rio de Janeiro-RJ: Editora FGV, 2018.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Currículo e narrativas digitais em tempos de ubiquidade: criação e integração entre contextos de aprendizagem. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59, p. 526–546, maio/ago. 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3833. Acesso em: 29 maio 2024.

CARVALHO, Alessandra Izabel de.; NIMMO, Evelyn Roberta; LAVERDI, Robson. Por uma história oral ambiental dos conhecimentos ecológicos tradicionais da erva-mate no Centro-Sul do Paraná e Planalto Norte Catarinense. In: CARVALHO, Alessandra Izabel de.; BENEDUZI, Luís Fernando; ZANINI, Maria Catarina Chitolina.; DADALTO, Maria Cristina.; LAVERDI, Robson. (orgs.). Memórias, histórias e etnografias: estudos a partir da história oral. Santa Maria, Ponta Grossa: Editoras das UFSM e UEPG, 2022.

DRUMMOND, José Augusto. A história ambiental: temas, fontes e linhas de pesquisa. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 177-197, jul/dez. 1991. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/10437. Acesso em: 29 maio 2024.

GERHARDT, Marcos. História ambiental da erva-mate. Orientadora: Eunice Sueli Nodari. 2013. 290f. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: https://www.gerhardt.pro.br/doc/historia-ambiental-erva-mate.pdf. Acesso em: 26 maio 2024.

NIMMO, Evelyn Roberta; LACERDA, André Eduardo Biscaia; ROSOT, Maria Augusta Doetzer; CARVALHO, Alessandra Izabel de; VERGOPOLEM, Bernardo; FARIAS, Demerval Pessin de; CHAIMSOHN, Francisco Paulo; GOMES, Ednilson Pereira; GOMES, Fernando Bertani; NOGUEIRA, João Francisco Miró Medeiros; LAVERDI, Robson; LUIZ, Ricardo Gomes; CARDOSO, Denise Jeton; OLIVEIRA, Yeda Maria Malheiros de; GARRASTAZU, Marilice Cordeiro; MARQUES, Anésio da Cunha; DREMISKI, João Luis; MOREIRA, Silvana dos Santos; MOLLER, Everton; PAPUASKI, Anderson de Lima; WOICIECHOWSKI, Silvia Mara; GOMES, Thiago; SILVA, Nelson Dias da; LIMA, Letícia Ferraz de; MILLEO, Roger; ROTTER, Brenda; WENGLAREK, Ana Paula; VERGOPOLEM, Jessica; CRISTINA, Jessika. Erva-mate sombreada: Sipam “Sistemas tradicionais e agroecológicos de erva-mate na Floresta com Araucária, Brasil”. Colombo: Embrapa Florestas, 2022.

PORTELLI, Alessandro; RIBEIRO, Maria Therezinha Janini; FENELON, Dea Ribeiro. O que faz a história oral diferente. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 14, p. 25-39, jan/jun. 1997. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11233. Acesso em: 29 maio 2024.

RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Currículo, narrativas digitais e formação de professores: Experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação, v. 30, n. 1, p. 61-83, 2017. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.8871. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/374/37451307004/. Acesso em: 29 maio 2024.

VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Narrativas digitais e o estudo de contextos de aprendizagem. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 1, n. 1, p. 32-50, Jul. 2014. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v1i1.10. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/10. Acesso em: 29 maio 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

SIQUEIRA, Murilo Carlos; CARVALHO, Alessandra Izabel de; NIMMO, Evelyn Roberta; LAVERDI, Robson; SCHNELL JUNIOR, Renato Ricardo; IANKOSKI, Bruna Luísa. CO-PRODUCTION OF KNOWLEDGE IN DIGITAL NARRATIVES: A CONVERSATION WITH TEACHERS AND HERBALISTS FROM INÁCIO MARTINS - PR. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 84–94, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19076. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19076. Acesso em: 14 dec. 2025.