BEYOND SILENCE: SILENT SPRING TO ADDRESS INSECTICIDE USE IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19062

Keywords:

DDT, Environmental education, Science teaching, Following teaching

Abstract

This article highlights the importance of Rachel Carson's work Silent Spring as a fundamental piece in raising awareness of the dangers associated with pesticides. Through a literature review, we highlighted the significant increase in the use of pesticides in Brazil, as well as its implications for public health and the environment. We propose a didactic sequence designed to explore the topic of pesticides, associating the class with the book, aiming to encourage student engagement in the discussion about the use of insecticides and their impacts. Furthermore, the crucial role of Environmental Education in forming environmental awareness and promoting sustainability is highlighted.

References

ALMEIDA, Bianca Letícia de. Primavera silenciosa (1962): o clássico livro ambiental. Caderno de História da Ciência, Instituto Butantan, v.17, p.1–20, 2023. Disponível em: https://periodicos.saude.sp.gov.br/cadernos/article/view/39186/37956. Acesso em: 27 mai. 2024.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos;

ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004. p. 67–100.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n° 1459, de 2022 (Substitutivo da Câmara dos Deputados ao Projeto de Lei do Senado nº 526, de 1999). Dispõe sobre a pesquisa, a experimentação, a produção, a embalagem e a rotulagem, o transporte, o armazenamento, a comercialização, a utilização, a importação, a exportação [...]. Brasília: Câmara dos Deputados, 2023a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.785-de-27-de-dezembro-de-2023-533959933. Acesso em: 27 mai. 2024.

BRASIL. Congresso Nacional. Matérias Legislativas. Veto nº 47/2023. Brasília: Congresso Nacional, 2023b. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/vetos/-/veto/detalhe/16209. Acesso em: 27 mai. 2024.

BRASIL. MMA. Educação ambiental por um Brasil sustentável: ProNEA, marcos legais & normativos. 4. ed. Brasília, 2014. Disponível em: www.mma.gov.br. Acesso em: 27 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. [Base de dados AGROFIT]. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://agrofit.agricultura.gov.br/agrofit_cons/principal_agrofit_cons. Acesso em: 27 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 27 mai. 2024

BURR, Steven. DDT (Dichlorodiphenyltrichloroethane). Encyclopedia of Toxicology, v. 1, p. 1141–1143, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-386454-3.00122-6. Acesso em: 27 mai. 2024.

CARSON, Rachel. Primavera silenciosa. 2. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1969.

DAVIS, Frederick Rowe. Pesticides and the perils of synecdoche in the history of science and environmental history. History of Science, v. 57, n. 4, p. 469–492, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0073275319848964. Acesso em: 27 mai. 2024.

LEAR, Linda. Web Biography of Rachel Carson by Linda Lear. The Life and Legacy of Rachel Carson, 2000. Disponível em: https://www.rachelcarson.org/biography. Acesso em: 27 mai. 2024.

LORENZETTI, Leonir. Educação ambiental e a epistemologia de Fleck. In: Reunião Nacional da Anped, 30., 2007, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT22-2843--Int.pdf. Acesso em: 27 mai. 2024.

MAZÓN, Marina; ROMERO, Oscar. 60 años después de la primavera silenciosa, Latinoamérica no ha reducido el uso de insecticidas. Caldasia, v. 45, n. 1, p. 161–173, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.15446/caldasia.v45n1.97425. Acesso em: 27 mai. 2024.

MIYAGAWA, Shinichi; SATO, Tomomi; IGUCHI, Taisen. Subchapter 101D - Dichlorodiphenyltrichloroethane. Handbook of Hormones, p. 579–580, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801028-0.00242-7. Acesso em: 27 mai. 2024.

MONTEIRO, Sabrina; PISSAIA, Luís Felipe; THOMAS, Juliana. A realização de Júri Simulado como Estratégia de Ensino para alunos do ensino médio. Research, Society and Development, v. 7, n. 12, p. 01–11, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5606/560659019013/560659019013.pdf. Acesso em: 27 mai. 2024.

MOURA, Romero Marinho de. Rachel Carson e os Agrotóxicos 45 Anos Após Primavera Silenciosa. Anais [...] Recife, v. 5 e 6, p.44–52, 2008. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/apca/article/view/188/170. Acesso em: 27 mai. 2024.

OLIVEIRA, Morgana Maciél; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Educação Ambiental na perspectiva de Rachel Carson: um olhar aos anais do ANPED. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 1, p. 362–373, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11001. Acesso em 27 mai. 2024.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná. Curitiba: SEED, 2018. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/. Acesso em: 27 mai. 2024.

PEREIRA, Elenita Malta. Rachel Carson, ciência e coragem. Revista Ciência Hoje, v. 50, p. 72-73, 2012. Disponível em: https://cienciahoje.org.br/artigo/rachel-carson-ciencia-e-coragem/. Acesso em: 27 mai. 2024.

REDDY, Bireddy Srinivasa; DUBEY, Pramod Kumar. The Rise, Fall and Re-emergence of DDT. Resonance, v. 28, p. 1233–1243, 2023, Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12045-023-1659-4. Acesso em: 27 mai. 2024.

ROCHA, Rizza Regina Oliveira; ALVAREZ, Victor Manoel Pelaez. Fiscalização Ambiental De Agrotóxicos No Brasil. Ambiente & Sociedade, v. 26, p. e02012, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20210201r2vu2023L1OA. Acesso em: 27 mai. 2024.

SOARES, Pâmela Ribeiro Lopes; SANCHES, Alex William; BRITO, Fernando de Azevedo Alves. A primavera silenciosa de Rachel Carson no ensino de química: um relevante instrumento para promoção da educação ambiental. Anais V CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/46102. Acesso em: 27 mai. 2024.

TYGEL, Alan et al. Atlas dos Agrotóxicos. Tradução de Paterson Franco Costa. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Böll, Edição brasileira, 2023.

UGALDE, Maria Cecília Pereira; ROWEDER, Charlys. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, n. ed.especial, p. e99220, 2020. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/992. Acesso em: 27 mai. 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

GALVÃO, Gabrielle Maria; ISABELI VALENTIM, Mariana; DALZOTO MAZZUTTI , Gabriela; FERREIRA MACHADO, Elaine; ORTH RITTER ANTIQUEIRA, Lia Maris. BEYOND SILENCE: SILENT SPRING TO ADDRESS INSECTICIDE USE IN EDUCATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 157–166, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19062. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19062. Acesso em: 14 dec. 2025.