MUNICIPAL PUBLICS POLICIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK OF CURITIBA: TRAJECTORY, FUNDAMENTALS AND POSSIBILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19056

Keywords:

Educating City, Education for sustainability, Interdisciplinarity, Intersectorality, Routes

Abstract

This article presents how Environmental Education was developed in the history of the Curitiba Municipal Education Network, advances, achievements and consolidations from a critical and transformative perspective. It can be said that this trajectory followed social movements and events that debated the consequences of human actions on natural resources.  Curitiba stood out for being at the forefront of these movements, developing intersectoral actions and interdisciplinary pedagogical practices that distributed changes in attitudes towards socio-environmental sustainability, recognizing that all forms of life matter and are interconnected in a web that pulses and vibrates to maintain our existence.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer n.º 14 de 06 de junho de 2012. Assunto Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, CNE, CP, 2012a.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução n.º 02, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: MEC, CNE, CP, 2012b.

CAPRA. Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2012.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Relatório de hortas, jardins, pomares e compostagem na rede municipal de ensino de Curitiba. Curitiba, 2023.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Diretrizes curriculares municipais de educação ambiental da Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. Curitiba, 2020.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal do Meio Ambiente. Programa olho d’água: educação ambiental através do monitoramento participativo da qualidade da água. Curitiba, 2015a.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal do Meio Ambiente. Manual de avaliação da qualidade da água dos rios: programa olho d’água. Curitiba, 2015b.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Lei Municipal n.º 14.681. Plano Municipal de Educação da cidade de Curitiba. Curitiba, 2015c.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Diretrizes curriculares para a educação municipal de Curitiba. Princípios e fundamentos. Vol. 1. Curitiba, 2006.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. 30 anos de educação nos 300 anos de Curitiba. Curitiba, 1993.

CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Proposta pedagógica dos centros de educação integral. Curitiba, 1992.

FERNANDES. Zuleika Maranhão. et al. Escola comunitária – educação integral: Centro Experimental de Educação Papa João XXIII. Tese apresentada na 1ª Semana Municipal de Educação e Saúde e 1ª Convenção Anual de Educação e Saúde, patrocinadas pela Prefeitura Municipal de Curitiba em colaboração com a Federação das Associações de Pais e Mestres do Estado do Paraná. Setembro de 1966.

GRÜN, Mauro. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. 11 ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LEFF, Enrique. Discursos sustentables: de como la crisis ambiental se transformó en crisis civilizatoria. 3 ed. México: Siglo XXI Editores, 2024.

LEFF, Henrique. Discursos sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010a.

LEFF, Henrique. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2010b.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.. Trajetórias e fundamentos da educação ambiental. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

NOGUEIRA, Valdir; CARNEIRO, Sônia M.M. Nosso projeto-mundo proposta metodológica de educação ambiental: formação-ação transformadora. São Paulo: Independente, 2019.

PARANÁ. Governo do Estado. Secretaria do Desenvolvimento Sustentável e do Turismo. Políticas públicas municipais de educação ambiental: passo a passo de como implementá-las em seu município. SEDEST, Curitiba, PR, 2022.

SILVA, Ana Márcia. A dominação da natureza: o intento do ser humano. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Florianópolis: CBCE/UNIJUÍ, 18(2), janeiro/1997.

SORRENTINO, Marcos et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago, 2005.

Published

2024-09-18

How to Cite

BELLESE MOURA DE ABREU, Marise; PEREIRA CHAVES, Alessandra Aparecida; SOUZA DAS NEVES PROSDÓCIMO, Natacha. MUNICIPAL PUBLICS POLICIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK OF CURITIBA: TRAJECTORY, FUNDAMENTALS AND POSSIBILITIES. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 195–207, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19056. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19056. Acesso em: 13 dec. 2025.