Proposal for Teaching Gray Biotechnology: A Board Game about Ponta Grossa, Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19050

Keywords:

Biotechnology, Environmental Education, Board Games, Ponta Grossa

Abstract

The field of study of biotechnology is wide and, due to the context of environmental problems currently experienced, some themes present themselves as fundamental elements for reflection in the classroom; among these, the conservation of water bodies and the correct disposal of waste and effluents. In this context, the classification of biotechnology through colors provides an easier understanding of the relationship between biological processes and scientific and technological advances. This work presents a board game as a proposal for teaching Science and Biology, focusing on the contributions of this teaching resource in the articulation between themes linked to Biotechnology and Environmental Education.

Author Biographies

  • Jéssica Alessandra Hungaro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Ponta Grossa

    Atualmente é mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR, campus Ponta Grossa). Docente do componente de ciências e biologia em escolas públicas na cidade de Ponta Grossa (SEED/PR). Licenciada em Ciências Biológicas pela UTFPR, campus Ponta Grossa (2018/2022), no qual atuei como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência e no projeto UTHORTA e voluntária nos projetos TESLA e LIFE.

  • Gabriela Dalzoto Mazzutti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Ponta Grossa

    Atualmente é mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR, campus Ponta Grossa). Técnica em Agroindústria pela UTFPR, campus Ponta Grossa (2011/2014). Licenciada em Ciências Biológicas pela UTFPR, campus Ponta Grossa (2017/2023), onde atuou como monitora bolsista da disciplina de Biologia Celular e Molecular e Noções de Biotecnologia (2018/2019) e monitora voluntária em Bioquímica Básica (2022). Especialista em Alfabetização e Letramento na Universidade de Uberaba (UNIUBE) (2023/2024). Membro do grupo de pesquisa Conservação da Natureza e Educação Ambiental (CONEA) (UTFPR, campus Ponta Grossa). Voluntária do Projeto Estímulo (UTFPR, campus Curitiba), focado em realizar ações de extensão educativas e conscientizar sobre a Doença de Parkinson.

     
  • Mariana Isabeli Valentim, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Ponta Grossa

    Master's Student in Science and Technology Teaching (Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia), research line Fundamentals and Methodologies for Teaching Science and Mathematics. Licentiate in Biological Sciences at Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Associate in a research group on Microbiologically Influenced Corrosion, from 2019 to 2021. Was a member of the Research Group: Nature Conservation and Environmental Education (CONEA), from 2019 to 2021. Lectured in public education, on Science and Biology classes. Has a scholarship from Araucária Foundation for Support to Scientific and Technological Development of the State of Paraná (FA), promoting Citizen Science and Environmental Education since 2022.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 12209: Elaboração de projetos hidráulico-sanitários de estações de tratamento de esgotos sanitários. Rio de Janeiro, 2011.

ADEPOJU, Feyisayo; IVANTSOVA, M. N.; KANWUGU, Osman Nabayire. Gray biotechnology: An overview. In: AIP Conference Proceedings. AIP Publishing LLC, v. 2174, n. 1, p. 020199, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1063/1.5134350. Acesso em: 20 mai. 2024.

ALVES, Leonardo Carvalho. O ensino da biotecnologia na UFAM. 2020. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades) – Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente, Universidade Federal do Amazonas, Humaitá, 2020. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/7992. Acesso em: 20 mai. 2024.

BARBOSA, Mariana Ferreira. Caracterização radioquímica, química e mineralógica do lodo da estação de tratamento de água de Ponta Grossa - PR. 2020. 87 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Sanitária e Ambiental) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa. Disponível em:http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/3383. Acesso em: 20 mai. 2024.

BRASIL. Agência Nacional de Águas (ANA). Secretaria Nacional de Saneamento Ambiental. Atlas esgotos Despoluição de Bacias Hidrográficas. Brasília: ANA, 2017. Disponível em: http://bibliotecadigital.economia.gov.br/handle/123456789/964. Acesso em: 20 mai. 2024.

CALAZANS, Denis Rocha; OLIVEIRA, Maryanna Alves; SILVA, Yelli Katerine Oliveira. O uso do jogo de tabuleiro como ferramenta de Educação Ambiental na Educação Básica. Diversitas Journal, v. 3, n. 3, p. 780-792, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i3.662. Acesso em: 20 mai. 2024.

DINIZ, Tamiris de Oliveira; LIMA, Mateus Xavier de. Biotecnologia ambiental como ferramenta de gestão ambiental – Breve revisão. Scientific Electronic Archives, [s.l.], v. 14, n. 9, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.36560/14920211364. Acesso em: 20 mai. 2024.

DUARTE, Leonardo. Falta de saneamento básico afeta população carente em Ponta Grossa. Periódico UEPG Redação de Mídia Integrada, 9 mai. 2023. Disponível em: https://periodico.sites.uepg.br/index.php/todas-as-noticias/3185-leonardo-duarte. Acesso em: 20 mai. 2024.

FERRAZ, Miriam Guimarães. O uso de estratégias de proteção de tecnologias desenvolvidas por startups nacionais de biotecnologia na área de saúde humana e o impacto no seu desempenho e valor de mercado. Rio de Janeiro. 2020. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Inovação). Instituto Nacional da Propriedade Industrial – INPI. Disponível em: https://www.gov.br/inpi/pt-br/servicos/a-academia/arquivo/dissertacoes/FERRAZMiriamGuimaraes.pdf. Acesso em: 20 mai. 2024.

FERREIRA, Bárbara Beatriz de Oliveira; CABRAL Rubia Regina. Desempenho de Reator Biológico de Leito Móvel Seguido por Flotação no Pós-Tratamento em Escala Real na Estação de Tratamento de Esgoto Verde em Ponta Grossa-PR. 2022. 83 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil). Universidade Estadual de Ponta Grossa – UEPG. Disponível em: https://ri.uepg.br/monografias/handle/123456789/225. Acesso em: 20 mai. 2024.

FERREIRA, Camila dos Santos; CUNHA-SANTINO, Marcela Bianchessi da; BIANCHINI JÚNIOR, Irineu. Eutrofização: Aspectos Conceituais, Usos da Água e Diretrizes para a Gestão Ambiental. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, Aquidabã, v. 6, n. 1, p. 65–77, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.6008/SPC2179-6858.2015.001.0006. Acesso em: 20 mai. 2024.

FONSECA, Viviane Barneche; BOBROWSKI, Vera Lucia. Biotecnologia na escola: a inserção do tema nos livros didáticos de Biologia. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [s.l.], v. 17, n. 2, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1231/1212. Acesso em: 20 mai. 2024.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Ponta Grossa. Panorama. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/ponta-grossa/panorama. Acesso em: 20 mai. 2024.

MALAJOVICH, Maria Antonia. O ensino de Biotecnologia. 1. ed. BTeduc: Rio de Janeiro, 2017.

MATIAS, Lindon Fonseca; NASCIMENTO, Ederson. Geoprocessamento Aplicado ao Mapeamento das Áreas de Ocupação Irregular na Cidade de Ponta Grossa. Revista Geografia, Rio Claro, v. 31, n. 2, p. 317–330, 2006. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/1368. Acesso em: 20 mai. 2024.

MELO, Mário Sérgio de; GUIMARÃES, Gilson Burigo; RAMOS. Alexandro Ferreira de; PRIETO, Carla Corrêa. Relevo e hidrografia dos Campos Gerais. In: MELO, Mário Sérgio de; MORO, Rosemeri Segecin; GUIMARÃES, Gilson Burigo. Patrimônio natural dos Campos Gerais do Paraná. Ponta Grossa; UEPG, 2007. p. 49–58. Disponível em: https://ri.uepg.br/riuepg/bitstream/handle/123456789/448/CAPÍTULO4_RelevoHidrografiaCampos.pdf. Acesso em: 20 mai. 2024.

PACHER, Bruno Alessandro; VAZ, Caroline Rodrigues; OLIVEIRA, Ivanir Luiz de. Análise do Gerenciamento de Resíduos de Lavanderias de Ponta Grossa. P&D em Engenharia de Produção, Itajubá, v. 9, n. 2, p. 121–131, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Caroline-Vaz-3/publication/297032084_ANALISE_DO_GERENCIAMENTO_DE_RESIDUOS_DE_LAVANDERIAS_DE_PONTA_GROSSA/links/56df7d2e08ae9b93f79a99a8/ANALISE-DO-GERENCIAMENTO-DE-RESIDUOS-DE-LAVANDERIAS-DE-PONTA-GROSSA.pdf. Acesso em: 20 mai. 2024.

PELIZZARI, Adriana; SILVA, Ilton Santos da; FELIPE, Maria Sueli Soares. Ensino da Biotecnologia no Itinerário Formativo de Ciências da Natureza e suas Tecnologias no Novo Ensino Médio. Revista Concilium, v. 22, n. 4, p. 230–247, 2022. Disponível em: https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/335. Acesso em: 20 mai. 2024.

PEREIRA, Leônidas. O processo legislativo como base para projeto de jogo de tabuleiro para conscientização político-democrática. Revista Design & Tecnologia, v. 19, n. 9, p. 112-122, 2019. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/711/285. Acesso em: 24 mai. 2024.

PONTA GROSSA. Terceira Revisão Plano Municipal de Saneamento Básico Ponta Grossa/PR. Ponta Grossa, 2019. Disponível em: https://www.pontagrossa.pr.gov.br/files/pmsb_rev_2019-09.pdf. Acesso em: 20 mai. 2024.

PRADO, Laíse Lima do. Jogos de tabuleiro modernos como ferramenta pedagógica: pandemic e o ensino de ciências. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 02, n. 02, p. 26-38, 2018. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/relus/article/view/1485/1522. Acesso em: 24 mai. 2024.

PREUß, John-Alexander; REICH, Peggy; BAHNER, Nicole; BAHNEMANN, Janina. Impedimetric Aptamer-Based Biosensors: Applications. In: URMANN, Katharina; WALTER, Johanna-Gabriela (eds). Advances in Biochemical Engineering/Biotechnology. v. 174. Suíça: Springer, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/10_2020_125. Acesso em: 20 mai. 2024.

TRATA BRASIL; GO ASSOCIADOS. Ranking do Saneamento do Instituto Trata Brasil de 2024 (SNIS 2022). São Paulo: Instituto Trata Brasil, 2024.

Published

2024-09-18

How to Cite

HUNGARO, Jéssica Alessandra; MAZZUTTI, Gabriela Dalzoto; VALENTIM, Mariana Isabeli; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; BERTONI, Danislei. Proposal for Teaching Gray Biotechnology: A Board Game about Ponta Grossa, Paraná. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 145–156, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19050. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19050. Acesso em: 17 dec. 2025.