Market pedagogy: challenges for the training of environmental educators

Authors

  • Samara dos Santos Pimentel Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Rafael Ribeiro Pimentel Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18955

Keywords:

Education; Environment; Training Evolution.

Abstract

Society has information regarding the ongoing environmental crisis; however, this information is not capable of promoting a change in the social structure.  The text indicates that the school training immersed in the Market Pedagogy is one of the reasons of this inability and articulates it with the challenges posed to the training of environmental educators. The text outlines the formative principles of the training proposal to environmental educators named “ComVivência Pedagógica”, created by the Group of Study and Research in Environmental Education, Diversity and Sustainability. This training proposal offers a radical practical experience that moves the training individuals from their daily life and allows them to overcome the automatisms in which they are submerged.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOFF, Leonardo. Saber Cuidar: ética do humano, compaixão pela Terra. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, p. 20 -28, 2002.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

COMPARATO, Fábio Konder. Capitalismo: civilização e poder: Estudos Avançados, v. 25, n. 72, p. 251 – 276, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.

GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental: no consenso um embate? Campinas: Papirus, 2000.

LEHER Roberto. 25 Anos de Educação Pública. In: GUIMARÃES, Cátia (Org.). Trabalho, educação e saúde: 25 anos de formação politécnica no SUS. Rio de Janeiro: EPSJV, 2010.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.

PIMENTEL, Samara dos Santos. Sustentabilidade Ambiental e Formação Profissional do Técnico Em Agropecuária: Analisando Novos Caminhos em Busca da Ambientalização dos Cursos, 2009. 106 f. Dissertação Mestrado em Ciências. Programa de Pós Graduação em Educação Agrícola, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2009.

SANTOS, Aparecida Tiradentes dos. Pedagogia do mercado: neoliberalismo, trabalho e educação no século XXI. Rio de Janeiro, Ed. Ibis Libris, 2012.

SOUZA, Gabriela Cristina de; SOBREIRA, Fabrício Moreira e DE LUCA, Anelise Grunfeld. Concepção de Educação Ambiental dos Professores do Ensino Médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 3, pp.353-368, 2024.

WALKER, Maristela Rosso e HILGERT, Neides Regina Sehn. Educação Ambiental (EA) e a Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 5, pp.15-35, 2024.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PIMENTEL, Samara dos Santos; PIMENTEL, Rafael Ribeiro. Market pedagogy: challenges for the training of environmental educators. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 206–224, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18955. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18955. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-06-26
Accepted 2024-11-17
Published 2025-02-01