Environmental Education: analysis of Science textbooks in Elementary Education I, Itaituba (PA, Brazil)

Authors

  • Roseli Almeida da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA, Campus Itaituba.
  • Cleyriane Miranda da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), campus Itaituba
  • Darleny do Carmo dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), campus Itaituba

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18930

Keywords:

Environmental Education, Sciences, Textbooks, Sustainability

Abstract

This research investigates the presence and approach of Environmental Education (EE) through a critical qualitative analysis of the content of science textbooks used in the 2nd year of elementary school at the Brigadeiro Haroldo Coimbra Veloso Municipal School in Itaituba (PA, Brazil). The methodology adopted consisted of a qualitative approach, using a literature review and a questionnaire to obtain a broader understanding of how this education has been offered. The results reveal a superficial approach to EE, highlighting the need to make it a mandatory curricular subject, with investments in complementary teacher training. These measures are essential to prepare students who are aware of and committed to environmental sustainability.

Author Biographies

  • Roseli Almeida da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA, Campus Itaituba.

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA. Especialista em Alfabetização e Letramento em período de conclusão do curso de pós-graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável pelo IFPA.

  • Cleyriane Miranda da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), campus Itaituba

    Doutoranda em Biodiversidade e Biotecnologia - BIONORTE; Mestre em Ciências Forenses (UNIFESSPA) e em  Ciências Ambientais (UFPA); Especialista em Investigação Forense e Perícia Criminal; em Currículo e Prática Docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental (UFPI); em Gestão em Educação a Distância (IFRO); em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFES) e em Agriculturas Amazônicas e Desenvolvimento Agroambiental (UFPA); Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará, Campus Bragança.

  • Darleny do Carmo dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), campus Itaituba

    Graduada em Engenharia Sanitária e Ambiental (UFPA); Especialista em Gestão Ambiental e desenvolvimento sustentável pela Uninter. Professora e orientadora do Curso de pós-graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento do IFPA, campus Itaituba.

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Published

2025-02-01

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Artigos

How to Cite

SILVA, Roseli Almeida da; SILVA, Cleyriane Miranda da; SANTOS, Darleny do Carmo dos. Environmental Education: analysis of Science textbooks in Elementary Education I, Itaituba (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 309–322, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18930. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18930. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-06-21
Accepted 2024-11-17
Published 2025-02-01