Pedagogical guidelines for Environmental Education discussed at RevBEA: paths towards sustainability and active citizenship

Authors

  • Beatriz de Almeida Sparvolli Universidade Federal de São Paulo
  • Higor de Paula Costa Universidade Federal de São Paulo
  • Karolina Nicacio Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Vinícius Palácio Santos Universidade Federal de São Paulo
  • William Santos da Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18915

Keywords:

Environmental Education; Ecopedagogy; PCN; BNCC; Interdisciplinary Approach.

Abstract

This study highlights the importance of Environmental Education with a focus on ecopedagogy to reduce impacts and cultivate a culture of sustainability, mentioning the role of Public Education Policies as an agent of transformation. To this end, 10 articles published in the Brazilian Journal of Environmental Education were commented on, which deal with pedagogical guidelines present in national public policies such as the PCN and the BNCC, highlighting their importance in teacher training, in the interdisciplinary approach in curricula, in the relationship between capital in the Amazon and Environmental Education, and in the challenges of teaching the theme of sustainability.

References

CARVALHO, Maria Betânia da Silva; OLIVEIRA, Vilma Bragas de. Revisão analítica dos desafios da Educação Ambiental no âmbito escolar em documentos oficiais e artigos relacionados. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 448–465, 2021.

FRANCO, Leonardo Zaklikevis. Ecopedagogia: sua relevância e prática. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 6, p. 302–310, 2023.

LIMA, Wanessa Raquel Xavier Ribeiro; CLARO, Lisiane Costa; PEREIRA, Roberta Avila. Onde está a Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular (BNCC)? Análise de uma ausência na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 6, p. 373–392, 2023.

LUTKENHAUS, Paulo Henrique Marques; PESSOA, Gustavo Pereira; PEIXOTO, Marco Aurélio Nicolato. Educação Ambiental: análise comparativa dos projetos pedagógicos dos cursos do ensino médio do Instituto Federal de Minas Gerais considerando as diretrizes educacionais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 2, p. 329–348, 2022.

MOURA, Wilson Antonio Lopes de; BONZANINI, Taitiâny Kárita. Desafios socioambientais e o papel da formação continuada de professores em Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 1, p. 426–436, 2024.

OLIVEIRA, Adelson Dias de; SILVA, Alessandra Porto da; MENEZES, Alexandre Junior de Souza; CAMACAM, Luciana Pereira; OLIVEIRA, Roseli Ramos de. A Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 5, p. 328–341, 2021.

OLIVEIRA, Lucas de; NEIMAN, Zysman. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 36–52, 2020.

PESSOA, Luciana Cláudia Teixeira; SILVA, Mauro Márcio Tavares da; AZEVEDO, Ana D’Arc Martins de. A Educação Ambiental e os documentos oficiais da educação básica: uma abordagem interdisciplinar à luz da BNCC. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 425–445, 2022.

RODRIGUES, Daniela Gureski; ANDREOLI, Vanessa Marion. Desafios e perspectivas das ações educativo-ambientais na educação infantil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 4, p. 130–148, 2016.

SILVA, Elizandra Garcia da; SILVA, Tatiane Garcia da; MELO, Marcelo Paula de; RAMIRO, Caio Henrique Lopes; MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. A exploração do capital na Amazônia e a abordagem da Educação Ambiental nos documentos curriculares nacionais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.. 17, n. 2, p. 25–44, 2022.

Published

2024-07-01

How to Cite

SPARVOLLI, Beatriz de Almeida; COSTA, Higor de Paula; SILVA, Karolina Nicacio; SANTOS, Vinícius Palácio; SILVA, William Santos da. Pedagogical guidelines for Environmental Education discussed at RevBEA: paths towards sustainability and active citizenship. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 269–282, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18915. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18915. Acesso em: 13 dec. 2025.