Research in Indigenous Environmental Education: what is studied?

Authors

  • Arthur Barbosa Matos Universidade Federal de São Paulo
  • Catarina A Hyun Kim Universidade Federal de São Paulo
  • Evelen Stefani Rodrigues Universidade Federal de São Paulo
  • Júlia Carina Orfão Costa Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18900

Keywords:

Environmental Education, Indigenous Peoples, Indigenous Community.

Abstract

The objective of this article is to conduct a quantitative and qualitative analysis of studies published in the national environmental education journal, focusing on the theme of environmental education for indigenous peoples. From this analysis, it was possible to understand the research methodologies, the areas of environmental education addressed, and to evaluate whether the research objectives were achieved. In this way, it was possible to identify the need for more inclusive and culturally comprehensive strategies, contributing to a better integration of environmental education practices with the traditions and knowledge of indigenous peoples.

References

APIB. Carta dos Povos Indígenas da Bacia da Amazônia aos presidentes. [S. l.], 7 ago. 2023;

BARRETO, F.; VITAL, M. J. S.; PEREIRA, M. J. A.; ALENCAR, A. S.; BETHONICO, M. B. DE M. Estratégias para a Educação Ambiental no tratamento de água em comunidades indígenas da Amazônia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.6, pp.217-227, 2023.

BEZERRA, G. A. A. O.; WANKLER, F. L. Descarte de resíduos sólidos em aldeias indígenas de Roraima: alternativas e soluções para o saneamento rural. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.2, pp.87-96, 2023.

BORGES, L. DA S.; SILVA, J. B. C.; RODRIGUES, D. S. Educação Ambiental e cultura quilombola: entre ausências de políticas públicas e práticas de resistência. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.1, pp.430-449, 2021.

CARDOSO, L. C. B.; SANTOS, E. T. Geografia e Educação Ambiental na perspectiva dos mapas mentais em diferentes contextos escolares de Aquidauana (MS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.12, n.2, pp.355-373, 2017.

CUNHA, M. C. Índios, Bispos e Militares: a luta pela terra no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2021;

EMILIANO, D.; PEREIRA, V. A. Conflitos indígenas na região norte do Estado do RS. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.15, n.5, pp.60-75, 2020.

GALAMA, L. S.; COSTA-PINTO, A. B.; GARCIA, A. M. Sociedades Sustentáveis e Educação Ambiental na Escola Indígena Pataxó da Reserva da Jaqueira. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.5, pp.462-499, 2021.

LIMA , A. A.; RIBEIRO, F. D.; SILVA, M. R. C.; SANTOS, D. A. V.; MELO, M. Descarte de resíduos sólidos em Terras Indígenas e Educação Ambiental: as estratégias do povo Gavião lidar com o lixo na Amazônia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.5, pp.431-444, 2023.

LOUZADA, A. F.; SILVA, D. S.; SOUZA, R. C.; SILVA, W. G. A. Educação Ambiental: um relato de experiência na Comunidade Indígena assuriní, município de Tucuruí (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.17, n.1, pp.28-53, 2022.

OLIVEIRA, G.; QUEIROZ, L. N.; MAIA, R. C. Etnoecologia e Educação Ambiental sobre manguezais com indígenas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n2, pp.88-104, 2021.

OLIVEIRA, M. B.; COSTA-PINTO, A. B.; MARIA GARCIA, A. Práticas pedagógicas de Educação Ambiental na Escola Estadual Indígena Tupinambá do Acuípe de Baixo em Ilhéus (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.6, pp.517-536, 2021.

PEDROSO, N. A.; FERREIRA, L. K. N.; AYRES, A. D.; ANTIQUEIRA, L. M. O. R. Contribuições das expressões artísticas Kaingang para a Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.19, n.1, pp.26-38, 2024.

SILVA, G. C.; COMASSETTO, T. P. Educação Ambiental e percepção sobre meio ambiente em uma escola indígena na Amazônia Oriental (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.4, pp.477-495, 2023.

SOUZA, J. N. DE.; OLIVEIRA, R. S.; PINHO, A. R.; LIMA, Y. M. L.; OLIVEIRA, A. C. Prevenção contra Zika por meio da propagação de ações educativas na Escola Chuí em Maracanaú (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.13, n.4, pp.379-389, 2018.

Published

2024-07-01

How to Cite

MATOS, Arthur Barbosa; KIM, Catarina A Hyun; RODRIGUES, Evelen Stefani; COSTA, Júlia Carina Orfão. Research in Indigenous Environmental Education: what is studied?. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 180–188, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18900. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18900. Acesso em: 13 dec. 2025.