Analysis of interpretative trails in Environmental Education: a review of RevBEA articles

Authors

  • Carlos Daniel Alves da Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Leonardo Martins de Brito Universidade Federal de São Paulo
  • Yasmin de Macedo Silva Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18899

Keywords:

Trilhas; Interpretação Ambiental; Educação Ambiental.

Abstract

This study aimed to compile and analyze fifteen articles published in the Brazilian Journal of Environmental Education, aiming to understand the current panorama of interpretive trails and their impact on teaching and learning. The methodology consisted of a detailed reading of the texts, focusing on identifying innovative and exclusive aspects presented in the area. The results indicate that interpretive trails, when integrated with different pedagogical approaches, can significantly promote ecological awareness, environmental preservation, and student awareness. In addition, these trails reveal the deep meanings of the interactions between the elements of the environment, standing out as effective tools in Environmental Education.

References

AMARAL, Cisnara Pires; COUTINHO, Cadija; CARVALHO, Mário Luiz Corcini. Trilha interpretativa: aliando atividade física aos conceitos biológicos numa proposta de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 27–43, 2020.

ARAÚJO, Giliam de Matos; ROSAL, Louise Ferreira. Trilha agroecológica como proposta de espaço para o ensino e a aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 5, p. 399–414, 2023.

BARBOSA, Diego; CORREIA, João. Trilhas educativas e a hidrodiversidade: o caso das lagoas da Flona de Nísia Floresta (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 2, p. 247–259, 2023.

BRITO, Jefferson; PAIVA, Gheysa Mara Carneiro. Avaliação da aplicabilidade da Educação Ambiental crítica nas principais trilhas da Serra de Aratanha em Pacatuba (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 18–35, 2020.

COSTA, Steve de Oliveira. Bases florísticas para construção de trilha interpretativa e programas de Educação Ambiental na empresa Radio Hotel (Serra Negra, SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 209–223, 2017.

MARINHO, Aline Carla dos Santos Moraes; BICHARA, Cléa Nazaré Carneiro; PONTES, Altem Nascimento. Práticas de Educação Ambiental na microrregião de Parauapebas (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 246–257, 2020.

MICOTTI, Maria Cecilia de Oliveira. O ensino e as propostas pedagógicas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções & Perspectivas. São Paulo, SP: Editora UNESP, 1999

MORA, José Edson; SALES, Antônio. Educação Ambiental em trilhas com percepção de topofilia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, p. 311–328, 2023.

OLIVEIRA, Itani Sampaio de. Trilha ecológica pedagógica: um caminho para o ensino da Educação Ambiental em uma escola pública no município de Manaus (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 153–169, 2018.

OTERO, Patrícia Bastos Godoy; NEIMAN, Zysman. Avanços e desafios da Educação Ambiental brasileira entre a Rio92 e a Rio+20. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.10, n.1, pp.20-41, 2015.

RABINOVICI, Andrea.; NEIMAN, Zysman. (Orgs.) Princípios e Práticas de Educação Ambiental. Diadema: V&V Editora, 2022.

REPOLHO, Silas Moura; CAMPOS, Dayana Natacha Souza; ASSIS, Davison Márcio Silva de; TAVARES-MARTINS, Ana Cláudia Caldeira; PONTES, Altem Nascimento. Percepções ambientais e trilhas ecológicas: concepções de meio ambiente em escolas do município de Soure, Ilha de Marajó (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 66–84, 2018.

ROSSO, Pedro; BENINCÁ, Erica Mastella; FRAGA, Fernando Bueno Ferreira Fonseca de; TONETTO, Gilberto. Áreas verdes urbanas e trilhas ecológicas como locais e instrumentos de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 536–553, 2021.

SANTANDER, Rauana; OBARA, Ana Tiyomi. Trilhas interpretativas e Educação Ambiental em um Jardim Botânico do Estado do Paraná. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 481–501, 2022.

SILVA, Lucas da; SILVA, Maria Wesla Nogueira da. Trilhas ecológicas e interpretativas como estratégia para o ensino-aprendizagem de Geografia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 413–424, 2022.

SILVA, Romulo Magno da; BOTEZELLI , Luciana; IMPERADOR , Adriana Maria. Trilhas interpretativas e jardins sensoriais: práticas de incentivo à dimensão crítico-dialógica da Educação Ambiental no ambiente escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 190–202, 2022.

SOUZA, Mariana Cristina Cunha. Educação Ambiental e as trilhas: contextos para a sensibilização ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, p. 239–253, 2014.

UCHÔA, Maria do Socorro Cardoso; SIQUEIRA, Gilmar Wanzeller; SIQUEIRA, Maria Alice do Socorro Lima. Trilhas ecológicas como ferramenta para o ensino e aprendizagem de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 5, p. 191–209, 2023.

VASCONCELLOS, Jane Maria de Oliveira. Trilhas interpretativas: Aliando educação e recreação. In: Congresso Brasileiro de Unidades de Conservação, 1., 1997, Curitiba. Anais... Curitiba: IAP, UNILIVRE, REDE PRÓ-UC, 1997, v.1, p.465-477.

ZABALA, Antoni. Enfoque Globalizador e Pensamento Complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

Published

2024-07-01

How to Cite

SILVA, Carlos Daniel Alves da; BRITO, Leonardo Martins de; SILVA, Yasmin de Macedo. Analysis of interpretative trails in Environmental Education: a review of RevBEA articles. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 167–179, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18899. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18899. Acesso em: 14 dec. 2025.