Environmental Education and textbooks: a bibliographic review based on the database of the Brazilian Journal of Environmental Education

Authors

  • Pedro Pereira de Almeida Junior Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18850

Keywords:

Materiais didáticos, Educador Ambiental

Abstract

This research work aimed to carry out a bibliographical review of what was produced in the journal Revista Brasileira de Educação Ambiental regarding scientific productions on topics related to Environmental Education in textbooks. Of the seven articles analyzed, five had direct textbooks as their object of investigation, each with its specific focus, addressing, for example, the importance of bees or the presence of vertebrates. One of the articles approached the topic of books through the analysis of theses and dissertations. Note, for example, the absence of research that uses textbooks covering the last three years of the PNLD as a source of direct analysis.

References

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.

DIAS, R. I. ; REIS, B. E. Conhecer para conservar: Reconhecimento da fauna nativa do cerrado por alunos do Distrito Federal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, No 4, p. 260-280, 2018.

FREITAS, A. S. F. ; AGUIAR, D. R. C. ; CASTRO, C. V. A Educação Ambiental nos curso técnicos integrados ao ensino médio do campus Penedo – IFAL: Análise dos livros didáticos de Língua Portuguesa e a construção de cartilha ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 14, No 2, p. 306-327, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.

LIMA, M. S. ; SILVA, D. R. ; SILVA, M. M. O conceito “bioma” nos livros didáticos de Geografia do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, No 6, p. 249-262, 2021.

LIOTTI, L. C. ; CAMPOS, M. A. T. Livros didáticos do ensino médio e o conhecimento escolar sobre mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, No 2, p. 19-36, 2021.

MIRANDA, C. B. ; GARCIA, D. A. Z. ; VIDOTTO-MAGNONI, A. P. Os vertebrados brasileiros em livros didáticos de Biologia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, No 7, p. 71-85, 2020.

TONIN, L. H. ; UHMANN, R. I. M. Educação Ambiental em livros didáticos de Ciências: Um estudo de revisão. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, No 1, p. 245-260, 2020.

VIEIRA, M. M. ; BENDINI, J. N. ; BORGES, K. M. L. Educação Ambiental e abelhas: o que dizem os livros didáticos de Biologia? Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, No 3, p. 404-414, 2021.

Published

2024-07-01

How to Cite

ALMEIDA JUNIOR, Pedro Pereira de. Environmental Education and textbooks: a bibliographic review based on the database of the Brazilian Journal of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 14–52, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18850. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18850. Acesso em: 13 dec. 2025.