The structuring of learning technologies and their importance in Environmental Education in Brazil

Authors

  • Barbara Izabella Ramirez Villa Real Universidade Federal de São Paulo
  • Giovana Elen Barroso de Melo Universidade Federal de São Paulo
  • Maria Eduarda dos Santos Verginio Universidade Federal de São Paulo
  • Regina Maria Gomes Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18834

Keywords:

Educational Materials; Intructional Resources; Education Environmental Education.

Abstract

This article reviews the literature from the Revista Brasileira de Educação Ambiental (Brazilian Journal of Environmental Education), analyzing the structure of learning technologies and their relevance in Brazilian environmental education. Articles published between 2010 and 2023 with a focus on “educational materials” were identified. The studies reveal the diversity of learning technologies in environmental education, categorized into two groups: instructional resources and didactic materials. This article contributes to science education and environmental education through comprehensive synthesis.

References

CUNHA, Márcia Cristina da; NASCIMENTO, Daiane Alves do. O ensino de solos com recursos didáticos pedagógicos numa perspectiva geográfica no ensino remoto e presencial. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 5, p. 170–190, 2023.

MELONI, Reginaldo Alberto. Saberes Em Ciências Naturais: O Ensino De Física E Química No Colégio Culto À Ciência De Campinas - 1873/1910. 2010. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual De Campinas, 24/02/2010.

SILVA, Geiza Santos da; EGIDIO, Jonatha Anderson Fraga; COLETE, Claudia Caixeta Franco Andrade. Educação e Meio Ambiente: um estudo bibliográfico sobre recursos didáticos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 54–64, 2022.

TAMBORLIN, Jhonatan Fernandes; VALDANHA NETO, Diógenes; PLATZER, Maria Betanea. Um minuto para a interdisciplinaridade: um retrato da Educação Ambiental em uma escola pública paulista. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 4, p. 128–144, 2022.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenback; FABRE, Marie-Christiane Julie Mascarenhas; TAMUSIUNAS, Fabricio Raupp. Reusabilidade de objetos educacionais. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/fev2003/artigos/marie_reusabilidade.pdf. Acesso e, 16 de junho de 2024.

Published

2024-07-01

How to Cite

REAL, Barbara Izabella Ramirez Villa; MELO, Giovana Elen Barroso de; VERGINIO, Maria Eduarda dos Santos; GOMES, Regina Maria. The structuring of learning technologies and their importance in Environmental Education in Brazil. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 07–13, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18834. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18834. Acesso em: 13 dec. 2025.