Environmental Education and high school: an analysis of RevBEA publications in 2023

Authors

  • Jonathann Hessel Helfstein Brandão Universidade Federal de São Paulo
  • Gabriel Vicente Gonçalves Universidade Federal de São Paulo
  • Gabriela Angelica Villarroel Costa Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.18816

Keywords:

High school; Environmental education; School curriculum; New High School.

Abstract

The new High School is a topic that has been discussed year after year, from the most different angles. Within this context, the research carried out a bibliographical review on the topic of High School in articles from the Brazilian Journal of Environmental Education (RevBEA) in the year 2023. For this review, general aspects of these articles were analyzed, such as theme, methodology, categories of study, territories, target audience and average monthly downloads on the magazine page.

References

BRASIL, LEI No 9.795, DE 27 DE ABRIL DE 1999. Lei da Educação Ambiental. Brasília, DF, 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 10/06/2024.

CRUZ-SILVA, S. C. B.; MATIAS, R., ANDRADE, L. P.; FERREIRA, E. C. Educação Ambiental e saúde única na percepção e práticas educativas de educadores de ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.1, pp.279–298, 2023.

DUARTE, C. A. J.; MIQUELLUTI, D. J.; CAMPOS, M. L., COSTA, I. N.; HENRIQUE, S. M. Hortas: estudo de solos na área de ciências ambientais no componente curricular de Química do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.7, pp.344–365, 2023.

MARQUES, D. D. S., MARQUES, M. S.; TOLEDO, A. L. L. Análise da percepção ambiental a partir de conceitos de sustentabilidade com alunos do 2º ano do ensino médio em escola estadual de Natal (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.3, pp.104–123, 2023.

MARRA, R. C.; ALMEIDA, T. O ensino de Química nos moldes do novo Ensino Médio: uma oportunidade para o estudo da legislação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.1, pp.412–431, 2023.

MORAIS, E. G.; MORAIS, M. W. S. Percepção ambiental sobre solos e sua interação na paisagem por estudantes do ensino médio. Revista Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.3, pp.400–412, 2023.

OLIVEIRA JÚNIOR, D. D.; SANTOS, E. K. A.; PEIXOTO, R. A. A compostagem como ferramenta de reciclagem dos resíduos orgânicos: uma ação sustentável desenvolvida no Instituto Federal do Ceará. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.7, pp.417–424, 2023.

OLIVEIRA, F. R.; CAVALCANTE, K. V.; JESUS, E. L. Sustentabilidade e Educação Ambiental no contexto do Novo Ensino Médio: um olhar sobre a proposta curricular e pedagógica do Estado do Amazonas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.2, pp.135–151, 2023.

PEREIRA, G. R.; ZUCCHI, D.; PEREIRA JUNIOR, E. I.; LANSER, R. A. Desenvolvimento de propostas pedagógicas para Educação Ambiental de alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.2, pp.260–276, 2023.

PONÇADILHA JÚNIOR, A. L.; VARGAS, T. F.; BASTOS, W. R. A Educação Ambiental como ferramenta no novo ensino médio em uma escola pública de Porto Velho (RO). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.6, pp.282–301, 2023.

Published

2024-07-01

How to Cite

BRANDÃO, Jonathann Hessel Helfstein; GONÇALVES, Gabriel Vicente; COSTA, Gabriela Angelica Villarroel. Environmental Education and high school: an analysis of RevBEA publications in 2023. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 53–62, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.18816. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18816. Acesso em: 13 dec. 2025.