Preliminary phytochemistry as an environmental education tool in the context of organic chemistry in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18736

Keywords:

Environmental Education, Teaching Chemistry, Black Mulberry, Medicinal potential

Abstract

This article presents an educational product developed for the 3rd year of High School, a phytochemical practices guide for Chemistry teachers, aiming for a more active student participation through the investigation of phytochemical analysis usage, contributions of traditional knowledge, and the medicinal potential raised through a systematic review of the Morus nigra L. species. The results aim to promote, as an instrument of Environmental Education, a perspective of didactic transposition to the content of organic chemistry. However, emphasizing the organic functions of the eight compounds found in the plant: phenolic compounds, tannins, flavonoids, coumarins, triterpenes, anthraquinones, steroids, and reducing sugars.

Author Biographies

  • Eliane Rosa da Silva Dilkin, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Graduação em Licenciatura Plena em Química e Mestrado em Físico-Química pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Doutora e Pós-doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional, Universidade Anhanguera-Uniderp, Campo Grande, MS. Profa. do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMS (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso do Sul).

  • Ana Claudia Navarrete Menezes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Mestre do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento Regional, Universidade Anhanguera-Uniderp e Profa. do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMS (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso do Sul.

  • Luis Henrique Camargo Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Técnico e Pesquisador do laboratório de Pesquisa no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do IFMS (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso do Sul. Graduado em Farmácia pela Universidade Paulista. Mestre em Bioquímica e Biologia Molecular pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

  • Estefania Rodrigues de Souza Dubay, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Aluna bolsista, egressa do Curso Técnico em informática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul.

  • Cattarina Suarez Gobbo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Aluna bolsista, 5º semestre (3º ano) do Curso Técnico em mecânica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul. açúcares redutores.

  • Anna Liz Jesus Machado Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul

    Aluna bolsista, 5º semestre (3º ano) do Curso Técnico em mecânica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul.

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Published

2025-02-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DILKIN, Eliane Rosa da Silva; MENEZES, Ana Claudia Navarrete; COSTA, Luis Henrique Camargo; DUBAY, Estefania Rodrigues de Souza; GOBBO, Cattarina Suarez; SILVA, Anna Liz Jesus Machado. Preliminary phytochemistry as an environmental education tool in the context of organic chemistry in High School. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 73–84, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18736. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18736. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2024-06-04
Accepted 2024-11-17
Published 2025-02-01