The importance of Environmental Education at the Professora Nair de Nazaré Lemos Municipal School in Altamira (PA, Brazil)

Authors

  • Izabele Pina da Conceição Universidade do Estado do Pará
  • Thaylla Carla dos Santos Barros Universidade do Estado do Pará
  • Maria da Conceição Rabelo Gomes Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.18718

Keywords:

Environmental Education, Sustainable Environmental Practices, Transforming Agents

Abstract

The strategy of addressing Environmental Education in the initial years of teaching emerged as a way of interfering, in the long term, with human actions and their consequences in nature. The present work aimed to analyze the importance of Environmental Education (EE) in a school in the municipality of Altamira (PA, Brazil). For this, six practical methods were used, with the aim of establishing the theme of environmental education. Based on the graphs created after the activities, a significant increase in students' perception regarding the EA theme was noticed. In this way, it is concluded that it is possible to shape and encourage students to be transformative agents in relation to environmental conservation.

References

BRASIL. Congresso Federal. Lei n.º 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 de abril de 1999.

BRANCO, E. P.; ROYER, M. R.; BRANCO, A. B. de G. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNs, NAS DCNs E NA BNCC. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 29, n. 1, 2018.

COLOMBO, Silmara Regina. A Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 067-075, 2014.

COSTA, Andressa; CABRAL, Silva. EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Uma ação para conscientização de alunos de duas escolas da zona rural de Uberlândia-MG sobre proteção e qualidade da água. Uberlândia: UFMG, 2017.

DA SILVA, José Bittencourt; SILVA, Maria Cecília de Paula. Educação Ambiental em escola de tempo integral em Belém, estado do Pará. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 34, n. 1, p. 168–185, 2017.

ÉFISIO, Lucas Alves Emanuel. Projeto escola ambiente sustentável: trabalhando Educação Ambiental em uma escola de Juiz de Fora. Juiz de Fora: UFJF, 2018.

FENNER, Rose. O desafio da Educação Ambiental no contexto escolar. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v.1, n.1. Dez. 2015.

GARLET, J. Percepção ambiental de alunos do ensino fundamental no município de Nova Palma–RS. 2010. Monografia (Especialização em Educação Ambiental) - Centro de Ciências Rurais, Universidade Federal de Santa Maria, 2010.

GRZEBIELUKA, D.; KUBIAK, I.; SCHILLER, A. M. Educação Ambiental: A importância deste debate na Educação Infantil. Revista Monografias Ambientais, [S. l.], v. 13, n. 5, p. 3881–3906, 2014.

MELLO, Lucélia Granja. A importância da Educação Ambiental no ambiente escolar. EcoDebate, 2017. ISSN 2446-9394.

MILAN, Géssica Maria. A Importância da Educação Ambiental na educação infantil. Lages: UNIFACVEST, 2019.

MOLINA, Hélio Victor. A Importância da Educação Ambiental na Escola Municipal de Ensino Básico no Distrito de Bonsucesso - Várzea Grande–MT (IFMT). Cuiabá, 2016.

NASCIMENTO, Claudia Pinheiro; AZEVEDO, Davi Pereira de Azevedo. A Importância da Educação Ambiental na Educação Infantil. Revista Projeção e Docência, v. 11, n. 2, p. 68, 2020.

PAULA, Elissandra de. Educação Ambiental na escola e as suas potencialidades para a formação cidadã. 2023. 53 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Instituto Federal do Espírito Santo, Colatina, 2023.

RIBEIRO, Adelson da Costa. Meio Ambiente e Educação: percepção ambiental de jovens alunos acerca da água (IFMT). Dissertação (Mestrado Interinstitucional em Educação). Goiânia. 2017.

RODRIGUES, F. C. C.; PALHETA, R. T. Educação Ambiental e interdisciplinaridade: a importância da água na vida dos ribeirinhos da ilha das Onças (Furo Conceição), Barcarena, Pará, Brasil. Ambiente & Educação - Revista de Educação Ambiental. v.24, n. 2, 2019.

RODRIGUES, D. G.; ANDREOLI, V. M. Desafios e perspectivas das ações educativo-ambientais na educação infantil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n.4, 2016.

SILVA, A. F.; BOFF, E. T. O.; BIANCHI, V. Reflexões acerca da Educação Ambiental no currículo das escolas de ensino fundamental. Salão do Conhecimento, [S. l.], v. 8, n. 8, 2022.

XAVIER, Raianni et al. O jogo da Terra Feliz: um instrumento lúdico que promove a Educação Ambiental na Educação Infantil. Revista Educação Pública, v. 21, n. 27, 2021.

Published

2025-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

CONCEIÇÃO, Izabele Pina da; BARROS, Thaylla Carla dos Santos; GOMES, Maria da Conceição Rabelo. The importance of Environmental Education at the Professora Nair de Nazaré Lemos Municipal School in Altamira (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 405–424, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.18718. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18718. Acesso em: 17 dec. 2025.
Received 2024-05-30
Accepted 2024-11-17
Published 2025-02-01