Combatting botanical unawareness in High School: a proposal for Environmental Education in Basic Education.

Authors

  • Paola Fernanda Guidi Meneghin de Oliveira Serviço Social da Indústria de São Paulo (SESI – SP) https://orcid.org/0000-0002-0378-9161
  • Julia Pradal Malosso Serviço Social da Indústria de São Paulo (SESI – SP)
  • Nícolas Alberto Polizelli Ricci Colégio Objetivo
  • Lívia Onofre Instituto Educacional de Americana

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18699

Keywords:

Environmental education, Botanical imperception, Green areas, Native and exotic trees, Urban afforestation

Abstract

This study presents an initiative developed by high school students within the Entrepreneurship curriculum component, adopting an environmental education approach to address botanical imperception. The project involved identifying and cataloging as many plant species as possible around the school, highlighting the local botanical biodiversity. Approximately 53 individuals were recorded, mainly belonging to the Myrtaceae, Arecaceae, and Anacardiaceae families. The installation of identification plaques for each species captured the attention of passersby, families, and other visitors, demonstrating the positive impact of the project and its success in raising community awareness of plant diversity.

References

FIGUEIREDO, Andréia Nasser; OLIVEIRA, Haydée Torres de. Educação Ambiental em áreas verdes urbanas: uma reflexão sobre a formação de valores a partir de um processo educativo. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 15, n.2, 2020.

HERSHEY, David R. A Historical Perspective on Problems in Botany Teaching. The American Biology Teacher, v. 58, n.6, p. 340–347, 1996.

MACEDO, Elisabeth. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 45-67, 2016.

NASCIMENTO, Henrique Eduardo Mendonça; DIAS, André da Silva; TABANEZ, André Augusto Jacinto; VIANA, Virgílio Mauricio. Estrutura e dinâmica de populações arbóreas de um fragmento de Floresta Estacional Semidecidual na região de Piracicaba, SP. Revista Brasileira de Biologia, v. 59, n. 2, p.329-342, 1999.

OLIVEIRA, Paola Fernanda Guidi Meneghin de. Identidades narradas por professores de ciências da natureza: tensões e resistências diante de um currículo por áreas. 2023. 246f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP. Disponível em: <https://hdl.handle.net/20.500.12733/15701>. Acesso em: abr. 2024.

PADUA, Suzana Machado. Educação Ambiental ou educação para o empreendedorismo: respostas para um mundo complexo. Revista Brasleira de Educação Ambiental, v. 10, n. 3, p. 11-20, 2015.

PARSLEY, Kathryn, M. Plant awareness disparity: A case for renaming plant blindness. Plants People Planet, v. 2, n. 6, p. 598-601, 2020.

PIASSA, Gabriel; MEGID NETO, Jorge; SIMÕES, André Olmos. Os conceitos de cegueira botânica e zoochauvinismo e suas consequências para o ensino de biologia e ciências da natureza. Revista Varia Scientia, v. 8, n. 1, p. 123-137, 2021.

RODRIGUES, Pablo José Francisco Pena. A vegetação da Reserva Biológica União e os efeitos de borda na Mata Atlântica fragmentada. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Norte Fluminense. 2004.

SANTAMOUR, Frank S. Jr. Trees for Urban Planting: Diversity, Uniformity, and Common Sense. The Overstory, n. 126, 2003..

SILVA, Silvana do Nascimento; EL-HANI, Charbel N. A abordagem do tema ambiente e a formação do cidadão socioambientalmente responsável. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 225-234, 2014.

SILVA, Erica Moniz Ferreira da; GOMES, Mariana de Oliveira; SARAIVA, Fernanda Vargas; PEDRO, Patrícia Moreira; WANDERLEY, Lilian Jane; ROCHA, Denilson Benício da; OLIVEIRA, Cláudio de. Um novo ecossistema: florestas urbanas construídas pelo Estado e pelos ativistas. Estudos Avançados, v. 33, n. 97, p. 81-102, 2019.

SILVA, Silvana do Nascimento; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. As Vozes de Professores: pesquisadores do campo da Educação Ambiental sobre a base nacional comum curricular (bncc): educação infantil ao ensino fundamental. Ciência & Educação (Bauru), [S. I.], v. 26, p. 1-15, 18 maio 2020.

SOUZA, Flavia Pacheco Alves; PAIVA, Audrey Marques Silva. Utilização de levantamento florístico como ferramenta para Educação Ambiental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 7, n. 6, 2011.

URSI, Suzana; SALATINO, Antonio. É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: “impercepção botânica” como alternativa para “cegueira botânica”. Boletim de Botânica da Universidade de São Paulo, v. 39. p. 1-4, 2022.

WANDERSEE, James; H.; SCHUSSLER, Elisabeth E. Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, v. 61, n.2, p. 284-286, 1999.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OLIVEIRA, Paola Fernanda Guidi Meneghin de; MALOSSO, Julia Pradal; RICCI, Nícolas Alberto Polizelli; ONOFRE, Lívia. Combatting botanical unawareness in High School: a proposal for Environmental Education in Basic Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 437–446, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18699. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18699. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-05-27
Accepted 2024-10-31
Published 2024-12-01