Charming Bees: Educating to Conserve Biodiversity

Authors

  • Mauro Prato Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18624

Keywords:

Bees, Environmental education, Polinattors

Abstract

Bees play a crucial role in food production by pollinating crops and producing propolis, honey, pollen, and beeswax. However, environmental impacts and lack of awareness are contributing to the loss of bee biodiversity. At a recent event, visitors had the opportunity to interact with different beekeeping boxes, sample various bee products, and learn about these insects. They also participated in pre- and post-visit questionnaires. Our exhibit successfully sparked people's interest and empathy for beekeeping and conservation, making them valuable tools for Environmental Education.

References

BARBOSA, Deise Barbosa; CRUPINSKI, Eliane Fátima; SILVEIRA, Rosangela Nunes; LIMBERGER, Daniela Christina Hass. As abelhas e seu serviço ecossistêmico de polinização. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 3, n. 4, p. 694-703. 2017.

BIESMEIJER, Jacobus Christiaan; SLAA, Esther Judith. The structure of eusocial bee assemblages in Brazil. Apidologie, n.37, p. 240-258, 2006.

FAO. Conservation and management of pollinators for sustainable agriculture – the international response. In: FREITAS, Breno Magalhães; PEREIRA, Júlio Otávio Portela. Solitary bees: conservation, rearing and management for pollination, 2004. pp. 19-25.

GODOY, Isabel Cristina de; PARO, Renata Martins dos Santos. As abelhas nativas em práticas pedagógicas da Educação Ambiental escolar. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.18, n.4, pp.344–361, 2023.

KRASILCHIK, Myriam. Prática de ensino de Biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

OLIVEIRA, André Luis; OBARA, Ana Tiyomi; RODRIGUES, Maria Aparecida. Educação Ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 3, pp. 471-495, 2007.

POTTS, Simon; BIESMEIJER, Jacobus Christiaan; KREMEN, Claire; NEUMANN, Peter; SCHWEIGER, Oliver; KUNIN, William. Global pollinator declines: trends, impacts and drivers. Trends in Ecology & Evolution, Elsevier, v. 25, n. 6, pp. 345–353, 2010.

SASSERON, Lucia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, pp. 59-77, 2011.

TAVARES, Mara Garcia; ARAUJO, João Marcos de; SANTANA, Weyder Cristiano; ELIZEU, Arthur Mayrink; SILVA, Lucas de Amaral; LADEIRA, Josimar dos Santos; RUBINGER, Mayura Marques Magalhães; CAMPOS, Lúcio Antônio Oliveira; LINO-NETO, José. Abelhas sem ferrão: Educação para Conservação – Interação Ensino-Pesquisa-Extensão voltada para o Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 2, pp. 113-120, 2016.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PRATO, Mauro. Charming Bees: Educating to Conserve Biodiversity. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 1–10, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18624. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18624. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-05-13
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01