Environmental Education in Physical Education and in the public educational policies of the municipal network of Paranaguá (PR, Brazil)

Authors

  • Mariane Aparecida Petenusso Universidade Federal do Paraná
  • Emerson Joucoski Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.18614

Keywords:

Elementary School, Environmental Education, Pedagogical Practices, Teaching

Abstract

Analyzes of Public Policies relating to Environmental Education and the Physical Education curricular component of the municipal education network of Paranaguá (PR, Brazil) are presented. The objective was to analyze how the inclusion of environmental themes in this subject's classes in 2022 happened. The data was collected through an online questionnaire, documentary research and interviews. The research results show that Environmental Education is dispersed between pedagogical practices and public educational policies, teachers reveal a lack of references and knowledge that enable the targeting of environmental themes in physical practices in Physical Education classes.

References

ALVIM, Marley Pereira Barbosa. Educação Física e Educação Ambiental: uma relação possível e imprescindível: estudo realizado na região do Vale do Rio Doce, Minas Gerais, Brasil. Porto, Universidade do Porto. Faculdade de Desporto. Tese de Doutorado, Porto, 2009. Disponível em: https://cifi2d.fade.up.pt/files/marley-alvim.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.

BETTI, M. Educação Física Escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

BORTOLON, Brenda; MENDES, Marisa Schmitt Siqueira. A Importância da Educação Ambiental para o Alcance da Sustentabilidade. Revista Eletrônica de Iniciação Científica. Itajaí, Centro de Ciências Sociais e Jurídicas da UNIVALI. v. 5, n.1, p. 118-136, 1º Trimestre de 2014.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 18 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília MEC/SEF, 1997.

BRASIL, Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 jun. de 2022.

BRASIL, Lei Federal Nº 9.394, de 20 De dezembro De 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 11 jun. 2022.

BRASIL, Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, 28/04/1999, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em 11 jun. 2022.

CARVALHO, I. C. M. Qual Educação Ambiental? Elementos para um debate sobre Educação Ambiental e extensão rural. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, v.2, n.2, pp. 43- 51, 2001.

CHAVES, R. K. C. As concepções de Educação Ambiental dos(as) docentes nas escolas municipais do ensino fundamental I de Matinhos - PR. 2018. 126 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Ambientais) – Universidade Federal do Paraná - UFPR setor Litoral, Matinhos - PR, 2018. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/59838. Acesso em: 10 abr. 2023.

DALY, H. Crescimento sustentável? Não obrigado. Ambiente & Sociedade, v. VII, n. 2, jul./dez. 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GIESTA, N. C. Histórias em quadrinhos: recursos da Educação Ambiental formal e informal. In: RUSCHEINSKY, Aloísio (Org.). Educação Ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002. p.157- 167.

GUIMARÃES, M. A dimensão ambiental na educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 2001.

GUIMARÃES, M. A Formação de educadores ambienteis. Campinas: Papirus, 2004.

GUIMARÃES, M. Por uma Educação Ambiental crítica na sociedade atual. Revista Margens Interdisciplinar, [S.l.], v. 7, n. 9, 2016, pp. 11-22.

GUIMARÃES, R. P. A Ética da sustentabilidade e a formulação de políticas de desenvolvimento. In: Viana, G; Silva, M; Diniz, N (org.). O desafio da sustentabilidade: um debate socioambiental no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo. 2001, pp. 43-71.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa. N. 118, pp. 189-206. 2003.

LEFF, E. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação e Realidade, v. 34, n. 3, 2009, pp. 17- 24.

LIMA, G. F. C. Questão ambiental e educação: contribuições para o debate. Ambiente & Sociedade. Ano II, n. 5. Campinas: NEPAM/UNICAMP, 1999, pp. 135-153.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. Ambiente e Educação, Rio Grande, 8, 2003, pp.37-54.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S.S., TRAJBER, R. (Org.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: MEC/UNESCO, 2007, pp. 66-72.

LOUREIRO, C. F. B. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012.

LOUREIRO, C. F. B.; TOZONI-REIS, MARÍLIA F. de C. Teoria Social Crítica E Pedagogia Histórico-Crítica: Contribuições à Educação Ambiental. REMEA – Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], 2016, pp. 68–82.

MARSIGLIA, A. C. G. A Prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MARTINES, I. C. A Educação Ambiental da Formação Docente em Educação Física. (Tese de doutorado), Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física – UEM/UEL, 2023.

MELO, F. G. A Educação Física Caminhando Com A Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n.5, 2017, pp. 156-169.

NOGUEIRA, C. Education for sustainable development and conceptions of environmental education in Brazil: possible approaches. Journal of Education for Sustainable Development. v.12, n1, 2018, pp. 47–58.

OLIVEIRA, E. F. De. Educação Física Escolar E Seu Entrelaçamento Com A Educação Ambiental. Revista Científica FESA, v. 1, n.17, 2022, pp. 14–24.

PESSOA, L. C. T; SILVA, M. M. T; AZEVEDO, A. D. M. A Educação Ambiental e os documentos oficiais da educação básica: uma abordagem interdisciplinar à luz da BNCC. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v.17, n.4, 2002. pp. 425-445.

REIGOTA, M. Meio Ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2001.

SACHS, I. Sustentabilidade integral e desenvolvimento Integral. In.: Rumo à Ecossocioeconomia. Teoria e Prática do Desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2007.

SEGURA, D. S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001. 214p.

SILVA, F. W.; SILVA, A. M.; INÁCIO, H. L. D. A Educação Física Frente À Temática Ambiental: Alguns Elementos Teórico-Metodológicos. Motrivivência v.0, n.30, 2008, pp. 44–60..

SOUZA, Luiza M. C. NOGUEIRA, Christiano. A Pesquisa Participante e a Educação Ambiental na Prática Laboratorial com Estudantes do Ensino Fundamental. Ensino, Educação e Ciências Humanas, v.22, n.5-esp, 2021, pp. 617-623.

SOUZA, R. S. E.; ROJAS, J. Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância. Motrivivência. v. 20, n. 31, 2008. pp. 207-223.

TIRIBA, L. Educação Infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2018.

TRISTÃO, M. As Dimensões E Os desafios da Educação Ambiental na sociedade do conhecimento. In: RUSCHEINSKY, Aloísio (org.). Educação Ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VARNES, K.; MINASI, L. F. A Educação Ambiental no cotidiano Docentes dos Anos Iniciais de uma Escola Pública Estadual no Município do Rio Frande (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, v.18, n.6: pp. 157-181, 2023.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PETENUSSO, Mariane Aparecida; JOUCOSKI, Emerson. Environmental Education in Physical Education and in the public educational policies of the municipal network of Paranaguá (PR, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 34–56, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.18614. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/18614. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-05-10
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01