Environmental perception of the Caatinga: assessment among elementary school students in the Pernambuco (Brazil) backlands

Authors

  • Sabrina Vasconcelos Lima Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada
  • Cinara Wanderléa Felix Bezerra EMBRAPA Algodão, Campina Grande-PB
  • Luciana de Matos Andrade Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.16622

Keywords:

Conservation, Drawing, Environmental education, Children's graphics, Environmental representation; Semi-arid

Abstract

Studies on environmental education have been essential for fostering a sustainable social formation. This study aims to assess the perception of elementary school students regarding the Caatinga in the municipality of Serra Talhada (PE, Brazil). Data were collected through children's drawings and an educational lecture. The Naturalist/Naturalizing perception predominated, reflecting a view of nature as untouched. The lecture, conducted after the initial activities, was essential in building new knowledge about the Caatinga. The students had little knowledge about biotic and abiotic aspects. Therefore, projects focused on the conservation and preservation of the Caatinga among local inhabitants are necessary.

References

ABÍLIO, Francisco José Pegado; FLORENTINO, Hugo da Silva; RUFFO, Thiago Leite de Melo. Educação Ambiental no Bioma Caatinga: formação continuada de professores de escolas públicas de São João do Cariri, Paraíba. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 171-193, 2010.

ARNOLD, Wilhelm; EYSENCK, Hans Jürgen; MEILI, Richard. Dicionário de Psicologia. São Paulo: Loyola, 1982.

BARBOSA, Gessikelli Silva; RAMOS, Marcelo Alves. Conhecimento ecológico local e percepção ambiental de estudantes sobre o bioma caatinga e sua relação com o conhecimento científico. Experiências em Ensino de Ciências, v.15, n.1, p. 165-182, jan. 2020.

BEZERRA, Cinara Wanderléa Felix; ANDRADE, Luciana de Matos. Interaction of macroinvertebrates in leaf litter in forest ecosystems: a review. Journal of Environmental Analysis and Progress, v. 06, n. 02, p. 153-166, 2021.

BEZERRA, Yasmin Bruna de Siqueira; PEREIRA, Fabianna de Souza Padilha; SILVA, Andrea Karla Pereira; MENDES, Deyse das Graças Pereira da Silva. Análise da percepção ambiental de estudantes do ensino fundamental II em uma escola do município de Serra Talhada (PE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 9, n. 2, p. 472-488, 2014.

BITENCOURT, Ricardo Barbosa; MARQUES, Juracy.; MOURA, Geraldo Jorge Barbosa. O imaginário sobre a caatinga representada nos desenhos infantis de estudantes do Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.9, n. 2, p. 254-269, 2014.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente - MMA. 2016. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/biomas/caatinga.html#:~:text=Rico%20em%20biodiversidade%2C%20o%20bioma,recursos%20do%20bi20bioma%20para%20sobreviver. Acesso em: 14 out. 2016.

CARVALHO, Emerson Machado; ROCHA, Valcir Souza; MISSIRIAN, Giani Lopes Bergamo. Percepção ambiental e sensibilização de alunos do ensino fundamental para preservação da mata ciliar. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 23, p. 168-182, 2009.

CPRM: Serviço Geológico do Brasil: Projeto Cadastro de Fontes de Abastecimento por Água Subterrânea de Pernambuco – Diagnóstico do município de Serra Talhada. 2005.

DAVIDOFF, Linda. Introdução à Psicologia. 3ª ed. São Paulo: Pearson Universidades, 2000.

FERNANDES, Iara Grigoletto; GOMES, Amanda Alves; LAPORTA, José Luís. Educação Ambiental marinha na reserva de desenvolvimento sustentável Barra do Una, Peruíbe (SP). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 177-194, 2017.

FERNANDES, Moabe Ferreira; QUEIROZ, Luciano Paganucci. Vegetação e flora da caatinga. Ciência e Cultura, v. 79, n, 4, p. 51-56, 2018.

FREIRE, Neison Cabral Ferreira. Atlas das caatingas- o único bioma exclusivamente brasileiro. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2018. p.200.

GIULIETTI, A. M., HARLEY, R. M., QUEIROZ, L. P., BARBOSA, M. R. V., BOCAGE NETA, A.L de. Espécies endêmicas da Caatinga. Vegetação e flora da Caatinga. Workshop Avaliação e identificação de ações prioritárias para a conservação, utilização sustentável e repartição de benefícios da biodiversidade bioma Caatinga. Petrolina, Pernambuco, Brasil, 118p. 2002.

GONÇALVES, Jéssica Coutinho. Mamíferos marinhos: percepção dos estudantes do ensino fundamental II de duas escolas (pública e privada) do município de Serra Talhada, Pernambuco. 119 f. Monografia (Curso de Bacharelado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada, 2019.

IBGE. 2011. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/serra-talhada/panorama Acesso em: 22 mar. 2022.

IBGE. 2024. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/serra-talhada/panorama Acesso em: 28. jan. 2024.

INEP. Instituto Nacional De Estudos e Pesquisas Educacionais. 2021. Disponível em: https://novo.qedu.org.br/municipio/2613909-serra-talhada/censo-escolar. Acesso em: 14 jul. 2022.

LIMA, Sabrina Vasconcelos. Percepção Ambiental Da Caatinga: Avaliação entre estudantes dos Anos Finais (6º Ao 9º Ano) do Ensino Fundamental de uma Escola Do Sertão Pernambucano. Monografia Curso de Graduação de Bacharelado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada, 2023. 131p.

MAGALHÃES, Géssica Natália de Moura. Ambiente marinho: percepção ambiental dos estudantes do ensino fundamental II de uma escola pública do sertão de Pernambuco. 112f. Monografia. (Curso de Graduação de Bacharelado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada, 2018.

MATOS, Daniel Abud Seabra; JARDILINO, José Rubens Lima. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, v. 1, n. 3, p. 20-31, 2016.

OLIVEIRA, N. S. Percepção dos alunos de escolas públicas de Vieirópolis-PB sobre o bioma caatinga e sua inter-relação com a educação contextualizada. 2017. 53f. Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2017. Disponível em: <http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/6188> Acesso em: 03/03/2023

PEDRINI, Alexandre de Gusmão; BOCHNIAK, Milena. Percepção ambiental dos usuários da praia de Copacabana, cidade do Rio de Janeiro (RJ) sobre a problemática de resíduos sólidos. In: SEABRA, G. (Org.) Educação Ambiental. João Pessoa: EdUFPb, 2013.

POLLI, Anderson, SIGNORINI, Tiago. A Inserção da Educação Ambiental na Prática Pedagógica. Ambiente & Amp; Educação: Revista De Educação Ambiental, v.17, n.2, p.93–102, 2012.

REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense. 1995.

ROSA, L.G.; SILVA, M.M.P. Percepção ambiental de educandos de uma escola do ensino fundamental. In: Simpósio Ítalo Brasileiro de Engenharia Sanitária e Ambiental, 2002, Vitória- ES: Abes, 2002.

SANTOS, Joyce Mayara Nunes. Avaliação da percepção ambiental dos estudantes de duas escolas (privada e pública) do Ensino Fundamental II, do município de Pesqueira-PE, com base no grafismo infantil. 96 fls. Monografia (Curso de Bacharelado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada, 2016.

SANTOS, Mikaely Reis. Percepção ambiental de estudantes do ensino fundamental sobre a caatinga. Tese (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, p. 103. 2020.

SENA, Liana Mara Mendes. Conheça e conserve a caatinga - O bioma caatinga. v. 1, Fortaleza: Associação Caatinga, 2011, 54p. Disponível em: Acesso em: 15. maio. 2022.

SENA, Luana Cristina Pinto da Costa. Análise da percepção ambiental sobre a formação vegetacional caatinga e o incentivo da pesquisa científica no ensino fundamental. 36f. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas) Universidade Federal da Paraíba. Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. 2013.

SILVA, José Maria Cardoso; TABARELLI, Marcelo. In: Biodiversidade da caatinga: áreas e ações prioritárias para a conservação. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente: Universidade Federal de Pernambuco, 2004.

SOUZA, C. F. Apostila 2: Leitura e interpretação do desenho infantil. II CBEP. Colégio Batista. 2010. Disponível em: Acesso em: 22. mar. 2022.

SOUZA, Luciana Soares; SILVA, Edevaldo. Percepção ambiental do bioma caatinga no contexto escolar. Revista Ibero-Americana de Educação. v. 73, n. 1, pp. 67-86, 2019.

Published

2025-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

LIMA , Sabrina Vasconcelos; BEZERRA, Cinara Wanderléa Felix; ANDRADE, Luciana de Matos. Environmental perception of the Caatinga: assessment among elementary school students in the Pernambuco (Brazil) backlands. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 454–475, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.16622. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16622. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2024-05-03
Accepted 2025-02-17
Published 2025-04-01