The transversality of Environmental Education in the teaching of Geography

Authors

  • José Roberto da Silva Instituto Federal de Pernambuco
  • Silva Instituto Federal de Pernambuco
  • Antônio Hélton Vasconcelos dos Santos Prefeitura Municipal de Abreu e Lima

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16598

Keywords:

meio ambiente, espaço geográfico, interdisciplinaridade, ensino aprendizagem.

Abstract

This work aims to analyze the transversality of Environmental Education in Geography teaching. For this, class observation, questionnaires and content analysis of textbooks were carried out in two schools in the municipalities of Ribeirão and Escada in the state of Pernambuco. The method of this research is based on the complexity paradigm. The results showed that the praxis of educators does not favor the complete contextualization of Environmental Education and that the teaching resources used in Geography classes present deficits, distancing themselves from the reality caused by anthropogenic actions on the environment.

Author Biography

  • Antônio Hélton Vasconcelos dos Santos, Prefeitura Municipal de Abreu e Lima

    Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Pernambuco

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999, que dispõe sobre a Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 4 nov. 2023.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

JOMAA, L. Y. Buriti Mais Geografia. 5º Ano – Ensino Fundamental. São Paulo: Moderna, 2017.

LEFF, H. Saber Ambiental: Sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.

LOUREIRO, C. F. B. Teoria social e questão ambiental: pressupostos para uma práxis crítica em Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. (org.). Sociedade e meio ambiente: a Educação Ambiental em debate. São Paulo: Cortez, 2002. p. 13-52.

MORIN, E. Os Setes saberes necessários à educação do futuro. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2001

MORIN, E. A cabeça bem-feita. 3º ed. Bertrand. Rio de Janeiro, 2001.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.

MOUSINHO, Patrícia. Glossário. In: TRIGUEIRO, André. (Coord.) Meio ambiente no século 21. Rio de Janeiro: Sextante. 2003.

NASCIMENTO, Luis Felipe; LEMOS, Ângela Denise da Cunha; MELLO, Maria Celina Abreu de. Gestão socioambiental estratégica. Porto Alegre: Bookman, 2008.

NOS CANAVIAIS, mutilações em vez de lazer e escola. O Globo, Rio de Janeiro, ano 70, n. 22.516, 16 jul. 195. O País, p. 12

NUNES, M. A história que os ecologistas não querem contar. Disponível em: <https://www.ambientelegal.com.br/a-historia-que-os-ecologistas-nao-querem-contar-parte-i/>. Acessado em: 6 nov. 2023.

ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração de Estocolmo sobre o Meio Ambiente Humano. In: Anais [...] Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente Humano. 1972.

OLIVEIRA, T. V. S. de. A Educação Ambiental e cidadania: a transversalidade da questão. Revista Iberoamericana de Educación. Madri. v. 42 n.4, 1-9. 2007.

PÁTARO, R. F. O trabalho com projetos na escola: um estudo a partir de teorias de complexidade, interdisciplinaridade e transversalidade. 2008. Dissertação (Mestrado Em Educação), Faculdade de Educação. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2008.

ROCHA et al. Brincando e Aprendendo Sobre o Meio Ambiente: um livro de passatempos que promove a educação para o desenvolvimento sustentável. 2023. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n 6: 197-216, 2023.

SANTOS, A. H. V. et al. A Educação Ambiental no ensino de geografia: uma proposta de atividade pedagógica a partir dos impactos ambientais da produção de cerâmicas vermelhas. Revista Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, Recife. v. 8, n.2, p. 66-81, 2019.

SANTOS, A. H. V. et al. A práxis das escolas que dizem fazer Educação Ambiental. DELOS: Desarrollo local sostenible. v. 14, n. 39, p.01-16.

SANTOS, A, H, V, et al. O papel da Educação Ambiental formal na infância. In: SANTOS, A.H.V. Ciências ambientais em foco: olhares para a sustentabilidade. Ananindeua: Itacaiúnas, 2023. p.109-121. DOI: 10.36599/itac-cafops. Disponível em: . Acesso em: 07 nov. 2023.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 2. ed. São Paulo: USP, 2006.

SANTOS, M. O Espaço do Cidadão. 7. ed. São Paulo: USP, 2007.

SANTOS, M. Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e Meio Técnico-científico-informacional. 5 ed. São Paulo: USP, 2013.

SEGURA, D. de S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.

SELKE, R. C. et. al. Dimensões: Obra didática específica de ciências humanas e sociais aplicadas em diálogo com a matemática: ensino médio: volume único. São Paulo: FTD, 2020.

TORREZANI, N. Vontade de Saber. 6º Ano – Ensino Fundamental. São Paulo: Quinteto, 2018.

TORREZANI, N. Vontade de Saber. 8º Ano – Ensino Fundamental. São Paulo: Quinteto, 2018.

TORREZANI, N. Vontade de Saber. 9º Ano – Ensino Fundamental. São Paulo: Quinteto, 2018.

TREVISOL, J. V. A educação em uma sociedade de risco: tarefas e desafios na construção da sustentabilidade. Joaçaba: UNOESC, 2003. P. 166.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar; tradução ROSA. Porto Alegre: Artmed,1998.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, José Roberto da; SILVA; SANTOS, Antônio Hélton Vasconcelos dos. The transversality of Environmental Education in the teaching of Geography. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 350–368, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16598. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16598. Acesso em: 11 dec. 2025.
Received 2024-04-27
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01