Approaches to environmental issues by Technical Courses in the Environment: a look at the Federal Institutes of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16592

Keywords:

Environmental Education, Technical Education, Pedagogical Project

Abstract

The comparative study between the Federal Institutes IF Sul de Minas, IF Sudeste and IFMG analyzed educational approaches in technical courses in the environment, following guidelines from the National Catalog of Technical Courses. Criteria such as workload, prerequisites, curricular structure and infrastructure were evaluated. The results revealed disparities, highlighting the need for greater standardization and quality, which reinforces the importance of consistent educational policies and periodic assessments. This approach also highlighted the relevance of analyzing and comparing course characteristics to identify best practices, encouraging the exchange of experiences and the improvement of environmental technical education.

References

COSTA, Ana Paula Bezerra; PAIVA, Maria do Socorro Diógenes; FILGUEIRA, João Maria. A inserção da Educação Ambiental na prática pedagógica: uma análise segundo a visão dos alunos dos cursos técnicos integrados do CEFET-RN. Holos, v. 3, p. 62-73, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 30 de setembro de 2009. Dispõe sobre a instituição Sistema Nacional de Informações da Educação Profissional e Tecnológica (SISTEC). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 01 out. 2009. Seção 1, p.18.

BRASIL. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 set. 2012. Seção 1, p.28.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 4 ed. Brasília, 2020. Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/. Acesso em: 02 abr. 2024.

CAMPUS Avançado Bom Sucesso. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS – IF SUDESTE MG CAMPUS BOM SUCESSO, 2024. Disponível em: https://www.ifsudestemg.edu.br/bomsucesso/institucional/o-campus. Acesso em: 08 out. 2024.

CAMPUS Barbacena. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS – IF SUDESTE MG CAMPUS BARBACENA, 2024. Disponível em: https://www.ifsudestemg.edu.br/barbacena/institucional/o-campus. Acesso em: 08 out. 2024.

DEORCE, Mariluza Sartori. Caminhos para uma educação ambiental crítica como centro de forças no currículo do curso técnico em Mecânica do Ifes/campus Vitória. 2013. 130 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.

FERREIRA, Adriano Andrejew; VIDOR, Alexandre Martins; CABRAL, Anderson Ricardo Yanzer, et al. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente Integrado ao Ensino Médio. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Viamão. 2017.

FRIEDE, Reis. Aumento populacional e degradação ambiental: a conta que não quer fechar. Revista do Ministério Público do Estado do Rio de Janeiro, n. 84, 2022.

GARCIA, Joice Machado; BETTINE, Sueli do Carmo; DEMANBORO, Antônio Carlos; LONGO, Regina Márcia; GOMES, Raissa Caroline; MANTOVANI, Paloma. Degradação ambiental e qualidade da água em nascentes de rios urbanos. Sociedade e Natureza, Uberlândia, MG, v. 30, n. 1, p. 228-254, 2018.

GUIMARÃES, Célia Maria; MARIN, Fátima Aparecida Dias Gomes. Projeto Pedagógico: Considerações necessárias à sua construção. Nuances, v. 1, 1998.

HISTÓRIA do Campus Muzambinho. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS – IF SUL DE MINAS CAMPUS MUZAMBINHO, 2024. Disponível em: https://www.muz.ifsuldeminas.edu.br/sobre-o-campus. Acesso em: 08 out. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS (IFMG). Campus Ouro Preto. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente. Ouro Preto, MG, 2019. Disponível em: https://ouropreto.ifmg.edu.br/ouropreto/cursos/tecnico/TCNICOMeioAmbienteSubsequenteOP2019.pdf. Acesso em: 15 mar. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS (IF SUDESTE MG). Campus Barbacena. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente. Barbacena, MG, 2019. Disponível em: https://sig.ifsudestemg.edu.br/sigaa/public/curso/documentos.jsf?lc=pt_BR&id=8444&idTipo=1. Acesso em: 02 mar. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS (IF SUDESTE MG), campus Bom Sucesso. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente. Bom Sucesso, MG, 2013. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1SvrwHEcWZq52j3dDFxi2S5lclp4zDevb/view. Acesso em: 10 mar. 2024.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUL DE MINAS GERAIS (IFSULDEMINAS). Campus Muzambinho. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Meio Ambiente. Muzambinho, MG, 2020. Disponível em: https://cursos.muz.ifsuldeminas.edu.br/images/2020/meio_ambiente/anexos/PPCMAEAD21.pdf. Acesso em 24 fev. 2024.

JOSLIN, Érica Barbosa; ROMA, Adriana de Castro. A importância da Educação Ambiental na formação do pedagogo: construção de consciência ambiental e cidadania. Revista Ciência Contemporânea, v. 2, p. 95–110, 2017.

MAGALHÃES JUNIOR, Carlos Alberto de Oliveira; TOMANIK, Eduardo Augusto. Representações Sociais de Meio Ambiente: Subsídios Para a Formação Continuada de Professores. Ciência & Educação, v. 19, n. 1, p. 181-199, 2013.

MENDONÇA, Patrícia Ramos. Políticas de formação continuada de professores e professoras em educação ambiental no Ministério da Educação. In: Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, p. 248. 2007.

MICROSOFT. Excel. Version 2019 [software]. Redmond, WA: Microsoft Corporation. 2018. 1 programa de computador.

MICROSOFT. Word. Version 2019 [software]. Redmond, WA: Microsoft Corporation. 2018. 1 programa de computador.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plataforma Nilo Peçanha. 2024. Disponível: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiZDhkNGNiYzgtMjQ0My00OGVlLWJjNzYtZWQwYjI2OThhYWM1IiwidCI6IjllNjgyMzU5LWQxMjgtNGVkYi1iYjU4LTgyYjJhMTUzNDBmZiJ9. Acesso em: 03 fev. 2024.

MOREIRA, Kátia Soares; JUNQUEIRA JÚNIOR, José Alves; SOUSA, Paulo Eduardo de Oliveira; MOREIRA, Heitor Soares; BALIZA, Danielle Pereira. Evolução da legislação ambiental no contexto histórico brasileiro. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, el4010212087, 2021.

O CAMPUS Ouro Preto. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS – IFMG CAMPUS OURO PRETO, 2024. Disponível em: https://ouropreto.ifmg.edu.br/ouropreto/institucional/o-campus. Acesso em: 08 out. 2024.

OLIVEIRA, André Luis de; OBARA, Ana Tiyomi; RODRIGUES, Maria Aparecida. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 6, n. 3, p. 471-495, 2007.

OLIVEIRA, Isleimar Souza; MEDEIROS, Frâncisco Petrônio Alencar de; ANDRADE, Fábio Gomes de. Seleção de Atributos para Classificadores de Evasão Escolar com Dados da Plataforma Nilo Peçanha. Em: Anais do XI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2022), e I Workshop de Aplicações Práticas de Learning Analytics em Instituições de Ensino no Brasil (WAPLA 2022), p. 30–39, 2022.

PEREIRA, Marianne Martins dos Santos; OLIVEIRA, Iara Terra de. Educação Ambiental no currículo dos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas: uma análise de teses e dissertações (2012-2022). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 2, 2024.

PONTES, Tatiana Gomes de. Educação Ambiental no Currículo dos Cursos Técnicos: A Percepção Dos Alunos. Instituto Federal da Paraíba, 2022.

PRADO, Di Paula Ferreira; BRITO, Vera Lúcia Fernandes de; NUNES, Cláudia Pinto. Concepções e perspectivas da plataforma Nilo Peçanha: regulação e emancipação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 33, e07594, 2022.

REIS, Fábio Augusto Gomes Vieira; GIORDANO, Lucilia do Carmo; CERRI, Eugênio Leandro Silva; MEDEIROS, Gerson Araújo de. Contextualização dos cursos superiores de meio ambiente no Brasil: engenharia ambiental, engenharia sanitária, ecologia, tecnólogos e sequenciais. Engenharia Ambiental - Espírito Santo do Pinhal, v. 2, n. 1, p. 005-034, 2005.

RUA, Emilio; SOUZA, Paulo Sérgio Alves de. Educação Ambiental em uma Abordagem Interdisciplinar e Contextualizada por meio das Disciplinas Química e Estudos Regionais. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 95–100, 2010.

SANTANA, Santina Rodrigues; DANTAS FILHO, Jerônimo Vieira; FIGUEIREDO, Fabiano Moreira; COLOMBO, Grécica Mariana; BRESSAN, Vanessa da Silva; SOUZA, Eliasmar da Silva de; NOGUEIRA, Wesclen Vilar. Educação Ambiental: fomentando mudanças de atitude. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 2, 2024.

TÉCNICO em meio ambiente. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS – IF SUDESTE MG CAMPUS BARBACENA, 2024. Disponível em: https://sig.ifsudestemg.edu.br/sigaa/public/curso/portal.jsf?id=8444&lc=pt_BR&nivel=T. Acesso em: 02 mar. 2024.

TÉCNICO em meio ambiente. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS – IF SUDESTE MG CAMPUS BOM SUCESSO, 2024. Disponível em: https://sig.ifsudestemg.edu.br/sigaa/public/curso/portal.jsf?lc=pt_BR&id=200. Acesso em: 10 mar. 2024.

TÉCNICO em meio ambiente. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUL DE MINAS GERAIS – IF SUL DE MINAS CAMPUS MUZAMBINHO, 2024. Disponível em: https://cursos.muz.ifsuldeminas.edu.br/meio-ambiente. Acesso em: 24 fev. 2024.

TÉCNICO em meio ambiente. In: INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE MINAS GERAIS – IFMG CAMPUS OURO PRETO, 2024. Disponível em: https://ouropreto.ifmg.edu.br/ouropreto/cursos/tecnico/tec-meioambiente-s. Acesso em: 15 mar. 2024.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ABRÃO, Ana Letícia Santos; FARIA, Jenniffer Cecília Noronha de; PEREIRA, Cláudio Alves. Approaches to environmental issues by Technical Courses in the Environment: a look at the Federal Institutes of Minas Gerais. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 250–273, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16592. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16592. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-04-29
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01