SScientific dissemination and Forest Sciences: the experience of the Kaapeguara Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16581

Keywords:

Forest Engineering, Amazonian Culture, Scientific videos, Environmental Education

Abstract

This extension project was developed within the Forestry Engineering course at the Federal University of Amazonas and involved producing low-cost videos to be published on a free platform. The project was named Kaapeguara, meaning "resident of the bush" in the Tupi language. The methodology, implemented between 2015 and 2016, focused on capturing videos using cell phones and cameras. These videos covered topics such as biodiversity, botany, ecological interactions, forest dynamics, and environmental services, particularly in the Amazon. Despite limited financial and technical resources, the videos accumulated over 172,000 views from 2015 to 2023, positively impacting both students and internet users who accessed the channel.

References

BARBOSA, C.; SOUSA, J. P. Comunicação da ciência e redes sociais: um olhar sobre o uso do Facebook na divulgação científica. Cibercultura: Circum-navegações em redes transculturais de conhecimento, arquivos e pensamento, pp. 279–289. Braga: Universidade do Minho; Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS), 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Ensino a distância cresce 474% em uma década. Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2022/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada. 2022. Acesso em 27/02/2024.

BRASIL, Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República. Pesquisa brasileira de mídia 2015: Hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília: Secom, 2014.

CELENTE, V.; VILHENA, V. Soluções para divulgação da ciência no Brasil passam por mudança estruturais. In: VOGT, C.; GOMES, M.; MUNIZ, R. ComCiência e divulgação científica. Campinas, SP: BCCL / UNICAMP, 2018. 274 p.

FERNANDES, D. Ó. H. Divulgação científica utilizando vídeo e áudio através da web. Dissertação de mestrado, Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, 2009.

FISCHER, R. M. B. “Mitologias” em torno da novidade tecnológica em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 121, pp. 1037-1052, 2012.

FRANÇA, A. A. Divulgação científica no Brasil: Espaços de interatividade na Web. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de São Carlos, 2015.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.

OLIVEIRA, S. M. L.; LOCATELLI, A.; SILVA, J. T.; NETO ZOCH, A. Sequência didática para promoção da Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 2, pp. 374-400, 2024.

PEREIRA, M. M. S.; OLIVEIRA, I. T. DE. Educação Ambiental no currículo dos cursos de licenciatura em ciências biológicas: uma análise de teses e dissertações (2012-2022). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 2, p. 09-29, 2024.

PNAD, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – Tecnologia da Informação e Comunicação (PNAD). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022.

PORTO, C. M.; MORAES, D. A. Divulgação científica independente na internet como fomentadora de uma cultura científica no Brasil: Estudo inicial em alguns blogs que tratam de ciência. Difusão e cultura científica: Alguns recortes, 93–112. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/68.

RIGHETTI, S. Ciência na Mídia: onde estão os estudos de pesquisadores brasileiros? In: VOGT, C.; GOMES, M.; MUNIZ, R. ComCiência e divulgação científica. Campinas, SP: BCCL / UNICAMP, 2018. 274 p.

TURKLE, S. Alone together. New York: Basic Books, 2011.

VALÉRIO, M.; BAZZO, W. A. O papel da divulgação científica em nossa sociedade de risco: Em prol de uma nova ordem de relações entre ciência, tecnologia e sociedade. CTS+I: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, v. 7, 2006.

VERSOLATO, M. S.; GRACIANO, M.; IZIDORO, E. Divulgação científica e a formação inicial de professores(as): uma experiência no cárcere. Actio, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-26, 2021.

VICENTE, N. I.; CÔRREA, E. C. D.; SENA, T. A divulgação científica em redes sociais na internet: Proposta de metodologia de análise netnográfica. Anais do XVI Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. João Pessoa: UFPB, 2015.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

FREITAS, Savanah Franco de; SOUZA, Valquíria Clara Freire de; TRINDADE, Fernanda Silva da; VIANA, Álefe Lopes; MADY, Claudiane Ferreira da Silva; MADY, Francisco Tarcísio Moraes. SScientific dissemination and Forest Sciences: the experience of the Kaapeguara Project. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 94–105, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16581. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16581. Acesso em: 10 dec. 2025.
Received 2024-04-21
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01