Effects of the Environmental Education Program on the PGRS: a case study at the University Hospital of Veterinary Medicine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16570

Keywords:

Waste, Awareness, Efficiency, Environmental Education

Abstract

Environmental Education Programs (EEP) consist of strategies to raise awareness and guide people in controlling environmental risks. This article aims to assess the impact of EEP on the efficiency of waste management at the Veterinary Medicine University Hospital (HUMV) of the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Data resulting from EEP actions were compiled during the second half of 2023, focusing on HUMV waste management. This interventional research with a quantitative approach reached 274 participants. Through the data it was noted that the EEP had a positive impact on the efficiency of the PGRS in addition to influencing new sustainable behaviors.

Author Biographies

  • Cecilia Nascimento Pires, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Master's student in the Professional Master's Program in Public Policy Management at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Specialization in Environmental Education, Sustainability and Hospital Solid Waste Management. UFRB employee at the University Hospital of Veterinary Medicine (HUMV), responsible for monitoring biosafety measures, hospital waste management and planning environmental education activities.

  • Lidiane Mendes Kruschewsky Lordelo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Bachelor's degree in Sanitary and Environmental Engineering (UFBA), master's degree in Regional and Urban Development (Salvador University), PhD in Energy and Environment from the Interdisciplinary Center for Energy and Environment, post-doctorate at NOVA University Lisbon (NOVA) - CENSE Center for Environmental and Sustainability Research. Adjunct Professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB).

References

ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução da Diretoria Colegiada nº 306, de 07 de dezembro de 2004. Dispõe sobre o Regulamento Técnico para o gerenciamento de resíduos de serviços de saúde. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/anvisa/2004/res0306_07_12_2004.html. Acesso em: 13 set. 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS - ABNT. NBR 10.007: Amostragem de resíduos sólidos. Rio de Janeiro, 2004.

BRASIL. Lei n. 12.305 de 02 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n.147, p.3, 3 ago. 2010.

CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução n.º 275, de 25 de abril de 2001. Estabelece o código de cores para os diferentes tipos de resíduos a ser adotado na identificação de coletores e transportadores, bem como nas campanhas informativas para a coleta seletiva. Diário Oficial da União, Brasília, 2001.

LINDER, Edson Luiz. Refletindo sobre o ambiente. In: LISBOA, Cassiano Pamplona; KINDEL, Eunice Aita Isaia. (Org). Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012. p. 13-19.

OLIVEIRA, Vivian Verner Guedes; LORDELO, Lidiane Mendes Kruschwsky; ALMEIDA, Rosa Alencar Santana de. Estudo comparativo sobre a geração de resíduos sólidos e implantação da coleta seletiva em escolas da rede pública e privada na cidade de Cruz das Almas (BA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 19, n. 2, pp.338-358, abril 2024.

PEDRINI, Alexandre de Gusmão (Org.). O Contrato Social da Ciência, unindo saberes em Educação Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2002, pp. 185-200.

PEREIRA, Antônio. Pesquisa interventiva nos mestrados profissionais em educação: fundamentos e possibilidade práxica. Revista Estudos Aplicados em Educação, São Caetano do Sul, v. 6, n. 12, p. 37-52, agosto 2021.

PEREIRA, Fernanda Alves; RATES, Natalie de Oliveira. Projeto mova-se: referenciais e procedimentos de sustentabilidade no consumo e na geração de resíduos no serviço público de Contagem-MG. In: Aguiar, Wagner José de; El-Deir, Soraya Giovanetti; Pinheiro, Sara Maria Gomes (Org). Educação Ambiental na gestão de resíduos sólidos. 1. ed. Recife: EDUFRPE, 2016. Disponível em: https://www.repository.ufrpe.br/bitstream/123456789/2344/1/livro_educacaoambiental2016.pdf (ufrpe.br). Acesso em 12 ago. 2022.

SEIFFERT, Maria Elizabete Bernardini. Gestão ambiental: instrumentos, esferas de ação e Educação Ambiental. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2011.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PIRES, Cecilia Nascimento; LORDELO, Lidiane Mendes Kruschewsky. Effects of the Environmental Education Program on the PGRS: a case study at the University Hospital of Veterinary Medicine: . Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 57–73, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16570. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16570. Acesso em: 11 dec. 2025.
Received 2024-04-15
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01