Environmental Education: an important tool for preserving the Caatinga biome

Authors

  • Juraleson Leite Santos Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Paulo Roberto Ramos Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Wilson Oliveira Carneiro Reis Universidade Federal do Vale do São Francisco https://orcid.org/0009-0001-9229-4688

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16565

Keywords:

Anthropogenic Actions, Environmental Education, Sustainability

Abstract

In the face of climate change, biodiversity loss, and other anthropogenic actions against the Caatinga biome, it is essential to promote environmental education for students in this region. Therefore, the aim of this article is to emphasize the importance of environmental education and rural schools in preserving the natural resources of the Caatinga. The methodological procedure adopted consisted of a qualitative and exploratory bibliographic review. The results indicate that rural schools are fundamental for developing relevant knowledge for students, combining theory and practice. Environmental education fosters critical awareness about the use of natural resources, promoting sustainable practices that preserve biodiversity and culture, and helping to reduce the negative impacts of human activities on the Caatinga biome.

Author Biographies

  • Paulo Roberto Ramos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Bachelor of Social Sciences, with a concentration area in Political Science. Master's and Doctor's degrees in Sociology, in the line of Sociology of Development, from the Federal University of Paraíba. Specialization in Epidemiology and Health Surveillance, Specialization in Public and Social Policy Management and Specialization in Nutrition and Health, from the Faculdade do Iguaçu (PR). Currently, he is an Associate Professor of the Department of Social Sciences and of the Graduate Program in Dynamics of Development of the Semi-Arid (PPGDiDeS) of the Federal University of the São Francisco Valley-UNIVASF.

  • Wilson Oliveira Carneiro Reis, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Bachelor of Public Administration from the Federal University of the São Francisco Valley. Postgraduate in Human Development in Project Management from the Universidade Norte do Paraná, UNOPAR, Brazil. Mining Technician from the CENTRO TECNICO PROFISSIONAL, CETEP - PILAR, Brazil. Geology Supervisor at Ero Brasil Caraiba Company (with experience in Drone Piloting, Drone Aerial Topographic Mapping and Administration and Commercial Techniques). Currently, he is a CETEP-PILAR teacher, teaching the subjects of Mining and Environment, Rock Stability and Blasting, Mine Operation and Occupational Health and Safety.

References

ARAÚJO, C. S.; SOUZZA, A. N. Estudo do processo de desertificação na caatinga: uma proposta de Educação Ambiental. Ciência & Educação, v. 17, n. 4, p. 975-986, 2011.

BICALHO, R.; JADEJISKI, R.R. As repercussões da Educação Ambiental numa escola do campo capixaba. Ambiente & Educação. v. 25, n. 2, p. 127-148, 2020.

BRAGA, et al. Educação Ambiental: estudo da percepção ambiental na comunidade ribeirinha na proximidade dos rios Munim e Iguará (MA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 5, p. 29-38, 2023.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Mudanças do clima. Brasília, 2022. Disponível em: <https://antigo.mma.gov.br/biomas/caatinga.html>. Acessado em: 21 de setembro de 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, 2001.

CAVALCANTE, L. M. et al. Biodiversidade e antropismo em inselbergues como instrumento de Educação Ambiental e sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 18, n. 5, p. 39-60, 2023.

COSTA, A. P. T.; RIBEIRO, A. M. V. Importância do estudo da caatinga nas escolas públicas situadas em regiões de predomínio desse bioma. Id on Line Rev. Mult. Psic. v.13, n. 45, p. 1043-1058, 2019.

COSTA, J. S. O audiovisual como recurso pedagógico: Educação Ambiental e bioma Caatinga em cena. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização - Gestão em Recursos Ambientais do Semiárido – GRAS) -Instituto Federal de Educação Tecnológica da Paraíba, Picuí, 2023.

DEMARTELAERE, A. C. Causas, consequências e métodos atribuídos para prevenir a desertificação na Caatinga. Brazilian Journal of Development. v.7, n.8, p. 83270-83285, 2021.

DIAS, A. A. S.; DIAS, M. A.O. Educação Ambiental: A agricultura como moda de sustentabilidade para a pequena propriedade rural. Direitos difusos. v. 68, p. 161-178, 2017.

GANEM, R. S. Caatinga: estratégias de conservação. Brasília: Consultora Legislativa da Área XI Meio Ambiente e Direito Ambiental, Organização Territorial, Desenvolvimento Urbano e Regional, 2017.

LEAL, et al. Mudando o curso da conservação da biodiversidade na caatinga do nordeste do Brasil. Megadiversidade. v. 1, n. 1, p. 140-146, 2005.

LUZ; P. C. S.; SILVA, F. V. S. Fundamentos epistemológicos da educação socioambiental. Revista REAMEC. v. 10, n. 1, 2022.

MALLMANN, A.; CARNIATTO, I.; PLEEIN, C. A. Educação Ambiental do ponto de vista das concepções de desenvolvimento sustentável na escola do campo. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 15, n. 1, p.44-61, 2020.

MARO, E. A.; GOMES, P. P.; BARBOSA, N. Práticas de Educação Ambiental como ferramentas no desenvolvimento do sentido de pertencimento do sujeito da escola do campo. Research, Society and Development. v. 9, n. 12, p.1-18, 2020.

MARQUES, J. D.O. et al. Concepção ambiental de educadores ambientais em unidade de conservação. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 18, n. 3, p.09-31, 2023.

MARTINS, G. A.; BRANDO, F.R. Educação Ambiental para a conservação da biodiversidade: uma atividade didática de tomada de decisões Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n. 5, p. 61-80, 2023.

MELLO, R. D. V. Escolas sustentáveis: limites e possibilidades para a educação socioambiental. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.

NARCIZO, K. R. Uma análise sobre a importância de trabalhar Educação Ambiental nas escolas. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. v. 22, p. 1517-1256, 2009.

MINAYO, M. C. de S. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. Editora Hucitec, 2013.

PAIVA, A. J. et al. Revisão sistemática sobre dilemas socioambientais e dilemas ecológicos na perspectiva educacional. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v.8, n. 5, p. 357-367, 2023.

PEREIRA, V. L. Impacto do desmatamento da Caatinga sobre a comunidade microbiana do solo. Dissertação (Mestrado em Biologia de Fungos) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

PINHO, M. J. S.; SANTOS, J. L. Reciclagem de óleos residuais de estabelecimentos gastronômicos na cidade de Jaguarari (BA) por meio da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 12, n. 2, p 102-113, 2017.

REIS, F.H. C. S. et al. Educação Ambiental no contexto escolar brasileiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 16, n. 6, p. 69-82, 2021.

SANTOS, D. D. Práticas e estratégias de Educação Ambiental aplicadas a caatinga. Dissertação (Mestrado em Gestão Ambiental ) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco - IFPE, Recife, 2023.

SANTOS, F. C. et al. A Educação Ambiental do campo como ferramenta de valorização da agroecologia. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v. 18, n. 5, p. 115-128, 2023.

SANTOS, L. S.; TEXEIRA, M. A Educação Ambiental nas escolas da Serra da Jiboia (BA): possibilidades de contribuições com o projeto de educação do campo. Revista Brasileira de Educação Ambiental. v.11, n.2, p.385-399, 2016.

SILVA, A.H.; FOSSÁ, M. I. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica. v.17,n.1,2015.

SILVA, J.; MENEZES, M. Metodologia da Pesquisa Científica. Editora ABC, 2013.

SILVA, M. G.; BILAR, A.B. C.; PIMENTEL, R. M. M. Bioma caatinga sob a perspectiva de estudantes residentes em áreas rurais. Journal of Environmental Analysis and Progress. v. 02, n. 02, p. 160-166, 2017.

SOARES, H. G. N. Educação Socioambiental: compreendendo formação do educador socioambiental. 2016. Disponível em:< https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_educacao.socioambiental_prof.hudsongiovanni.pdf>. Acessado em: 21 de setembro de 2023.

SOUZA, L. S.; SILVA, E. Percepção ambiental do bioma caatinga no contexto escolar. Revista Ibero-americana de Educação. v. 73, n. 1, p. 67-86, 2017.

Published

2024-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS, Juraleson Leite; RAMOS, Paulo Roberto; REIS, Wilson Oliveira Carneiro. Environmental Education: an important tool for preserving the Caatinga biome. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 8, p. 190–204, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16565. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16565. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-04-14
Accepted 2024-06-26
Published 2024-10-01