Children’s literature as a tool for environmental awareness and development of multiple intelligences

Authors

  • Patricia da Costa Kunt Prefeitura Municipal de Florianópolis
  • Gabriele Cristine Leite Sales Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação https://orcid.org/0009-0003-7395-1042
  • Jeanice Back Andrade Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16550

Keywords:

Interdisciplinarity, Bird biodiversity, Early years

Abstract

Howard Gardner's theory of multiple intelligences characterizes eight types of intelligence, including naturalistic intelligence. To develop this skill it is important that children have outdoor experiences. However, due to the current way of life, generally disconnected from the natural environment, readings that deal with nature can be an alternative way of developing this intimacy. In this study we present the benefits of environmental awareness and the development of multiple intelligences in an interdisciplinary project through the use of the book “Passarinhos da Mata Atlântica”, by Cristina Santos.

Author Biographies

  • Gabriele Cristine Leite Sales, Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação

    Licenciada em Pedagogia. Especialista em Formação Pedagógica para Educação Profissional e Tecnológica. Professora da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis/SC. 

  • Jeanice Back Andrade, Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação

    Licenciada em Pedagogia. Professora da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis/SC. 

References

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso: 13 dez. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 13 dez. 2023.

BUCHERONI, G. Entre letras e bordados: livro infanto-juvenil une arte e informação sobre aves da Mata Atlântica. G1 Terra da Gente, 10 jan. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/campinas-regiao/terra-da-gente/noticia/2022/01/10/entre-letras-e-bordados-livro-infanto-juvenil-une-arte-e-informacao-sobre-aves-da-mata-atlantica.ghtml. Acesso em: 13 dez. 2023.

CAMPOS, M. A. M. O.; ALMEIDA, N. S. S.; ALMEIDA, F. S. Análise da abordagem da natureza na literatura infantil. Revista Foco, [S. l.], v. 16, n. 6, p. 1-49, 2023.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

COSTA, J. R. N.; ALVES, G. L. Texto literário como instrumento da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 7, p. 33-45, 2020.

CUNHA, C. R. et al. A literatura infantil e sua possibilidade de abrir horizontes em relação a Educação Ambiental na primeira infância. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 431-441, 2020.

DELORS, J. et al. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.

FLORIANÓPOLIS. Projeto Político Pedagógico: Escola Básica Municipal Antônio Paschoal Apóstolo. Florianópolis: Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 1994.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

GARDNER, H. et al. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GOIDANICH, V. Passarinhando pela Mata Atlântica. Disponível em: https://www.ufrgs.br/faunadigitalrs/jogo-sobre-aves-do-rs/. Acesso em: 13 dez. 2023.

LANZ, R. A pedagogia Waldorf: caminho para um ensino mais humano. 13. ed. São Paulo: Antroposófica, 2019.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

LOUV, R. A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do déficit de natureza. São Paulo: Aquariana, 2016.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SANTOS, C. Passarinhos da Mata Atlântica. Ilustrações de Aurélio H. dos Santos e Leandro Vilar. Florianópolis: Editora da Autora, 2020.

SANTOS, C. A escritora. Disponível em: https://cristinasantos.com.br/a-escritora/. Acesso em: 13 dez. 2023.

STEINER, R. A prática pedagógica: segundo o conhecimento científico-espiritual do homem. 2. ed. São Paulo: Antroposófica, 2013.

Published

2024-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

KUNT, Patricia da Costa; SALES, Gabriele Cristine Leite; ANDRADE, Jeanice Back. Children’s literature as a tool for environmental awareness and development of multiple intelligences. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 9, p. 207–218, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16550. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16550. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-04-10
Accepted 2024-09-13
Published 2024-12-01