Knowledge of high school students about Non-Conventional Food Plants and use of the game “Battle of PANCs” as a teaching tool

Authors

  • Helena de Oliveira Benedito Escola de Medicina Veterinária e Zootecnia, Universidade Federal da Bahia
  • Catarina Siqueira Mosquera Martinez Escola de Nutrição, Universidade Federal da Bahia
  • José Geraldo de Aquino Assis Instituto de Biologia, Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16522

Keywords:

Education, Environmental Education, Food sovereignty, Agrobiodiversity, botanical blindness

Abstract

The Non-Conventional Food Plants are an important genetic resource for promoting food sovereignty and sustainable transition of the agri-food systems. Considering the need to disseminate this knowledge, the present study evaluated the didactic functionality of the game “Batalha das PANC”. Interventions were carried out in two units of the state education network in Salvador (BA, Brazil), with high school students. The questionnaires indicated that   the students had little prior knowledge about the subject, and that after the game they were able to make associations between the plants presented and their characteristics, also declaring that they enjoyed the playful experience and were more interested in the topic.

References

ABREU, L. D. F. A. Caracterização dos Produtores, Conhecimento Local e Utilização de PANC no Assentamento Nova Camapuã, Distrito Federal. 2021, 103 f. Dissertação. (Mestrado em Agronegócio) – Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária, Universidade de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: <http://www.realp.unb.br/jspui/handle/10482/45035>. Acesso em: 01 abr. 2024.

BARROS, J. D.; ORTOLANO, S. M. DE C. M.; FUJIHARA, R. T. Zoo Cards - o super trunfo animal: um jogo didático como ferramenta para o ensino no zoológico. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 145–155, 2018.

BENEDITO, H. D. O. Batalha das PANCs : Hortaliças Folhosas - Projeto Completo. n. 1, July, p. 1–53, 2021. Disponível em: <https://redepancbahia.wixsite.com/redepancbahia/material-didatico>. Acesso em: 1 abr. 2024.

CANTO, A. R.; ZACARIAS, M. A. Utilização do jogo Super Trunfo Árvores Brasileiras como instrumento facilitador no ensino dos biomas brasileiros Artigo Científico. Ciências & Cognição, 2009.

CORRÊA, D. M.; GOMES, F. B.; LUZ, F. A. Educação Ambiental através do jogo didático “ Super Trunfo ® Agrotóxicos ”. Revista Ensino Saúde e Biotecnologia da Amazônia, p. 1–18, 2020.

DOS SANTOS, E. S. et al. Plantas Alimentícias Não Convencionais: Um Levantamento Com Estudantes Do If Baiano Campus Serrinha - Bahia. Agroecologia no Semiárido, v. 5, n. 3, p. 31–44, 2021.

FERREIRA, L. R. Panc na visão dos estudantes de ciências biológicas da amazônia. 2022. Dissertação. (Programa de Pós-graduação em Biodiversidade e Conservação) - Universidade Federal do Pará. 2022.

GIANNONI, J. A. et al. Reconhecimento e difusão sobre as plantas alimentícias não convencionais – PANC. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, v. 5, n. 1, p. 450–456, 28 jan. 2022.

GRÜBEL, J. M.; BEZ, M. R. Jogos Educativos. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 4, n. 2, 2006.

KINUPP, V. F; LORENZI, H. Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANC) no Brasil: guia de identificação, aspectos nutricionais e receitas ilustradas. 1ª ed. Editora: Instituto Plantarum de Estudos da Flora, 2014.

MIRANDA, G. D. O. Construção De Jogo De Aprendizagem No If Baiano Campus Xique- Xique: Desvelando percepções e práticas alimentares sobre Plantas Alimentícias Não Convencionais (PANC) a partir de saberes tradicionais. Dissertação. (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal e Educação, Ciência e Tecnologia Baiano, 2021.

NEVES, A.; BÜNDCHEN, M.; LISBOA, C. P. Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da Educação? Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 3, p. 745–762, 2019.

NUNES, L. V. et al. Avaliação do conhecimento sobre plantas alimentícias não convencionais (PANC) por meio de questionário da plataforma Google Forms aplicado à população. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 7, p. 250–261, 31 jul. 2021.

PEREIRA, I. L. B.; VIEIRA, J. DOS S. Análise do conhecimento sobre plantas alimentícias não convencionais (PANC) no Distrito Federal. Monografia. (Curso de Nutrição) - Faculdade das Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasília, 2021

POLESI, R. G. et al. Agrobiodiversidade E Segurança Alimentar No Vale Do Taquari, RS: Plantas Alimentícias Não Convencionais E Frutas Nativas. Revista Científica Rural, v. 19, January, 2017.

SILVA, A. H.; FOSSA, M. I. T. Análise de Conteúdo: Exemplo de Aplicação da Técnica para Análise de Dados Qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, v.17. n. 1, 2015.

SILVA, W. F. M. DA et al. Plantas alimentícias não convencionais: pesquisa sobre conhecimento e consumo da região de Brasília-DF. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, 2022.

URSI, S.; SALATINO, A. (2022). Nota Científica - É tempo de superar termos capacitistas no ensino de Biologia: impercepção botânica como alternativa para "cegueira botânica" . Boletim De Botânica, 39, 1-4.

WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Preventing Plant Blindness. The American Biology Teacher, v. 61, n. 2, p. 82–86, 1999.

Published

2024-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BENEDITO, Helena de Oliveira; MARTINEZ, Catarina Siqueira Mosquera; ASSIS, José Geraldo de Aquino. Knowledge of high school students about Non-Conventional Food Plants and use of the game “Battle of PANCs” as a teaching tool. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 8, p. 472–487, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16522. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16522. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-04-02
Accepted 2024-09-05
Published 2024-10-01