Promoting Environmental Education in schools: continuing education for teachers in the municipality of Medianeira (PR, Brazil)

Authors

  • Marcia Antonia Bartolomeu Agustini Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR https://orcid.org/0000-0001-6481-1521
  • Cristhiane Rohde Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Ana Carolina Sandi Kaiser Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Ana Rafaela Vesaro Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Ana Carolina Novais Pacheco Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16431

Keywords:

Awareness, Teaching, Environment

Abstract

The need for continued training in Environmental Education motivated the implementation of an extension project for Science teachers from the Municipal Education Network of Medianeira - PR. The themes Ecosystems, Soil, Solid Waste, Consumption and Consumerism, Biodiversity, Water, Atmosphere and Energy were selected, and for each one, theoretical and practical classes were held, prioritizing activities that were easy to carry out and with experiments related to everyday classes. During the execution of the project, it was possible to promote discussions on the themes and insert new practices and teaching content into everyday school life, which will help in the formation of conscious and responsible citizens.

References

BRASIL, MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Lei nº 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2000. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 5 set. 2023.

CARDOSO, F. S. O uso de atividades práticas no ensino de ciências: na busca de melhores resultados no processo ensino aprendizagem. 2014. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura) – Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 20 mar. 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/380. Acesso em: 15 set. 2023.

FALCÃO, E. F. Vivência em comunidades: outra forma de ensino. 2. ed. João Pessoa: Editora UFPB, 2014. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/410. Acesso em: 28 fev. 2024.

GADOTTI, M. Extensão Universitária: Para quê?. Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: <https://www.paulofreire.org/noticias/557-extensao-Universitária-para-que>. Acesso em: 28 fev. 2024.

MEDEIROS, A.B.; MENDONÇA, M.J.S.; SOUZA, G.L.; OLIVEIRA, I.P. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011. Disponível em: https://www.terrabrasilis.org.br/ecotecadigital/pdf/a-importancia-da-educacao-ambiental-na-escola-nas-series-iniciais.pdf. Acesso em: 11 set. 2023.

MOURA, W.A.L.; BONZANINI, T.K. Desafios socioambientais e o papel da formação continuada de professores em Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.19, n.1, p.426-436, 2024.

REIS JÚNIOR, A.M. A formação do professor e a educação ambiental. 2003. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2003. Disponível em: https://www.conexaoambiental.pr.gov.br/sites/conexao-ambiental/arquivos_restritos/files/documento/2018-11/edambiental.pdf. Acesso em: 8 set. 2023.

SILVA, T.L.A. A prática pedagógica do ensino de Educação Ambiental nas escolas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.11, n.4, p.149-161, 2016.

WENGZYNSKI, C. D.; TOZETTO, S. S. A formação continuada face as suas contribuições para a docência. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. v. 1, n. 1, 2012.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

AGUSTINI, Marcia Antonia Bartolomeu; ROHDE , Cristhiane; KAISER, Ana Carolina Sandi; VESARO, Ana Rafaela; PACHECO, Ana Carolina Novais. Promoting Environmental Education in schools: continuing education for teachers in the municipality of Medianeira (PR, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 06–14, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16431. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16431. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2024-03-12
Accepted 2024-05-17
Published 2024-08-01