Environmental Education in Itacoatiara (AM): perceptions and practices of teachers in state schools

Authors

  • Cynthia Andrade Franca Barroso Universidade Federal do Amazonas
  • Máximo Alfonso Rodrigues Billacrês Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16381

Keywords:

Environmental Perception; Environment; Environmental Education; Schools; Itacoatiara.

Abstract

This study aims to analyze teachers' environmental perception within the school context of public high schools in Itacoatiara (AM, Brazil). Variables such as the perception of environmental impacts, the contribution of teacher influence on students' formation, geographical location, school infrastructure, and the demographic profile of the school context are considered. Methodologically, the study employed an exploratory research technique, with the analytical approach conducted qualitatively. The results reveal that most participants showed great interest in environmental issues in their various dimensions, indicating significant concern for Environmental Education.

Author Biographies

  • Cynthia Andrade Franca Barroso, Universidade Federal do Amazonas

    Especialista em Metodologia do Ensino em Matemática pela Universidade do Estado do Amazonas

  • Máximo Alfonso Rodrigues Billacrês, Universidade do Estado do Amazonas

    Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amazonas, Centro de Estudos Superiores de Tabatinga (UEA/CESTB), do curso de Geografia . Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência e Tecnologia para Recursos Amazônicos (ICET/UFAM). Graduação e Mestrado em Geografia (Amazônia-Território e Ambiente), Doutorado em Biotecnologia (Gestão em Biotecnologia), todos pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pesquisador do Núcleo de Estudos Socioambientais da Amazônia - NESAM (UEA/CESTB) na linha de pesquisa: agrobiodiversidade, gestão de recursos e bens comuns.

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Published

2024-10-01

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Artigos

How to Cite

BARROSO, Cynthia Andrade Franca; BILLACRÊS, Máximo Alfonso Rodrigues. Environmental Education in Itacoatiara (AM): perceptions and practices of teachers in state schools. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 8, p. 232–253, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16381. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16381. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2024-02-28
Accepted 2024-07-22
Published 2024-10-01