The use of games about the cerrado in the initial years of Elementary Education

Authors

  • Elaine Gonçalves de Souza Oliveira IFG - GOIANO

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16167

Keywords:

Study of the Cerrado Biome; Elementary School 1st Phase; Didactic Resources.

Abstract

Understanding the environment in which we live and the biome we are involved in is of utmost importance, as through this knowledge, we can better take care of the environment in which we are immersed. Recognizing the need for educators and students to expand this knowledge, there was a stimulus for research, leading them to better understand the Cerrado biome and to know how to conserve and preserve the natural resources it possesses. The Cerrado biome presents significant biodiversity with many endemic species and is one of the main biomes, included in the list of 25 hotspots with critical areas for conservation worldwide. It is common for schools to focus only on the study of contents that are also of great relevance but neglect the study of the biome of the region where the school is located. In many instances, this study is even overlooked, with schools concentrating on biomes from other, sometimes distant, regions. The study of the local region is insufficient. Therefore, it becomes essential to study methods to incite the exploration of this content, opening new perspectives and curiosities in observing our surroundings. Thus, this article justifies itself by investigating didactic methods already used, reviewing their effects on education, reaching both the teaching and student bodies, addressing this knowledge gap. This research aims to analyze and review pedagogical practices regarding the study of the Cerrado biome. When well-designed educational resources are used, the development of the content becomes more enjoyable, leading students to a greater interest in what is being taught. It's like poetry, taking them into the imaginary universe, anchoring the content taught in a more enjoyable way that facilitates the teaching and learning of this relevant theme.

Author Biography

  • Elaine Gonçalves de Souza Oliveira, IFG - GOIANO

    Mestranda em Conservação dos Recursos Naturais do Cerrado - IFGOIANO, Especialista em Coordenação e Planejamento Escolar -Faculdade Ávila, Graduada em Pedagogia - UEG.

References

ADÁMOLI, J et al. Caracterização da região dos Cerrados. In: GOEDERT, W.J.(Ed). Solos dos Cerrados: tecnologias e estratégias de manejo. Brasília (DF), P. 33-74: Embrapa- CPAC 1986.

AGRA, Lorena Araújo et al. O ensino do Cerrado por meio investigativo: possibilidades de intervenções em sala. Anais IV CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/37701>. Acesso em: 20/07/2022 11:00

BARBOSA, Altair Sales. O Cerrado está extinto e isso e isso leva ao fim dos rios e dos reservatórios de água. Jornal Opção, Goiânia, ed. 2048. Acessado em: julho 2021.

BIZERRIL, Marcelo X. A. & FARIA, Dóris S. A escola e a conservação do Cerrado: Uma análise no ensino fundamental do distrito federal. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 151 7-1256, Volume 10, janeiro a junho de 2003.

BIZERRIL, M.X.A. O Cerrado nos livros didáticos de Geografia e Ciências. Ciência Hoje, v. 32, n. 192, p. 56-60, 2003.

BIZERRIL, M. 2004. Vivendo no Cerrado e aprendendo com ele. Ed. Saraiva.

BRASIL. Lei n. 9795, de 27 de abril de 1999. Dispõem sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Casa Civil, Brasília/DF: 27 abr. 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Acesso em: maio, 2021.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. O Bioma Cerrado. Acesso em: julho, 2021.

FELFILI, Jeanine Maria; SOUSA-SILVA, José Carlos; SCARIOT, Aldacir Biodiversidade, ecologia e conservação do Cerrado: avanços no conhecimento. Ministério do Ambiente.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Referência da Rede Estadual de Educação de Goiás. Goiânia, 2012.

LOURENÇO, Angélica Bastos; SOARES Cynthia Aparecida Arossa Alves; FERREIRA, Adriano de Melo. Percepção de professores do ensino médio sobre o cerrado. Anais IV CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/38177>. Acesso em: 07/07/2024 11:05

MACHADO, R.B.; RAMOS NETO, M.B.; PEREIRA, P.G.P.; CALDAS, E.F.; GONÇALVES, D.A.; SANTOS, N.S.; TABOR, K.; STEININGER, M. Estimativas de perda da área do Cerrado brasileiro. Relatório técnico da Conservação Internacional, Brasília, DF. 2004.

MILARÉ, E. Direito do ambiente: doutrina, prática, jurisprudência, glossário. Editora Revista dos Tribunais. (2007).

PEDROSA, Laurindo Elias. Ed. Cienc. Cult. Cerrado: história, cultura, potencialidades e desafios vol.63 no.3 São Paulo julho 2011.

PIMENTEL, G. S. R.; PALAZZO, J. O; BALSANULFO., Z. R. B. Os planos de carreira premiam os melhores professores? Ensaio: Aval.Pol.Públ.Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 63, p. 355-380, 2009

RIBEIRO, J.F.; WALTER, B.M.T. Fitofisionomias do bioma Cerrado. In: SANO, S.M.; ALMEIDA, S.P. (eds.). Cerrado: ambiente e flora. Planaltina: EMBRAPA-CPAC. 1998.

RODRIGUES, M. S. C.; CUNHA, A. M.O.; GUIDO, L. F. E. Fauna e flora do Cerrado: conhecimento dos alunos de ensino médio de uma escola pública do Triângulo Mineiro. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 3, 2001. Atibaia. Atas... Atibaia: ABRAPEC, 2001.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

OLIVEIRA, Elaine Gonçalves de Souza. The use of games about the cerrado in the initial years of Elementary Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 402–410, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16167. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16167. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2024-01-18
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01