The theory and practice of Environmental Education, school culture and sustainability

Authors

  • Carina de Borba Flores Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
  • Jacques André Grings Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
  • Ana Paula Ferreira Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16122

Keywords:

Environment; Organic Materials; Plastic Materials.

Abstract

The objective of this article is to propose an environmental education for students at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (IFRS), Rolante Campus, seeking to raise awareness about the importance of correctly disposing of waste and consolidating a culture of respect for the environment. The research had a qualitative approach, using action research as a method. The results showed that the awareness actions within the school community at the IFRS, Rolante Campus, achieved the proposed objective as it considerably reduced the incidence of plastic waste along with organic materials. It is expected that respect for the environment can be part of the Campus culture, but the need for continuous environmental education actions, seeking to strengthen this new culture, is recognized.

Author Biographies

  • Carina de Borba Flores, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

    Técnica em Recursos Humanos.

  • Jacques André Grings, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

    Mestre em Desenvolvimento Regional. Professor EBTT pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Rolante.

  • Ana Paula Ferreira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

    Doutora em Administração. Professora EBTT no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) Campus Rolante.

References

AHI, P.; SEARCY, C. A comparative literature analysis of definitions for green and sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, v. 52, p. 329-341, 2013.

ALMEIDA, R.; SCATENA, L. M.; DA LUZ, M. S. A Percepção Ambiental e Políticas Públicas: dicotomia e desafios no desenvolvimento da cultura de sustentabilidade. Ambiente & Sociedade, v. 20, n. 1, p. 43-64, 2017.

ARANKI, D. H.; SUIFAN, T. S.; SWEIS, R. J. The Relationship between Organizational Culture and Organizational Commitment. Modern Applied Science, v. 13, n. 4, p. 137-154, 2019.

BILLINGS, A.; CARTER, H.; CROSS, R. K.; JONES, K. C.; PEREIRA, M. G.; SPURGEON, D. J. Co-occurrence of macroplastics, microplastics, and legacy and emerging plasticisers in UK soils. Science of the Total Environment, v. 880, 2023.

BRASIL. Lei Nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências.

BRASIL. Lei Nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). https://cidades.ibge.gov.br.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento Institucional IFRS 2019-2023.

BRIASSOULIS, D. Agricultural plastics as a potential threat to food security, health, and environment through soil pollution by microplastics: problem definition. Science of the Total Environment, 892, 2023.

BOSEVSKA, J.; KRIEWALDT, J. Fostering a whole-school approach to sustainability: learning from one school’s journey towards sustainable education. International Research in Geographical and Environmental Education, v. 29, n. 1, 2020.

CARNEIRO, T. M. Q. A.; DA SILVA, L. A.; GUENTHER, M. A Poluição por Plásticos e a Educação Ambiental como Ferramenta de Sensibilização. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 285-300, 2021.

ELKINGTON, J. Canibais com garfo e faca. São Paulo: Makron Books Ltda, 2001.

FELTRIN, C. M. D. A. Cultura e clima organizacional. Curitiba: Contentus, 2020.

GADOTTI, M. Educar para a Sustentabilidade. Inclusão Social, v. 3, n. 1, p. 75-78, 2008.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL (IFRS). Missão, visão e valores. https://ifrs.edu.br/institucional/missao-visao-e-valores.

KALKAN, Ü.; AKSAL, F. A.; GAZI, Z. A.; ATASOY, R.; DAGLI, G. The Relationship Between School Administrators’ Leadership Styles, School Culture, and Organizational Image. Sage Journals, v. 24, 2020.

KONDRAT, H.; MACIEL, M, D. Educação Ambiental para a Escola Básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, 2013.

KUZMA, E. L.; DOLIVEIRA, S. L. D.; SILVA, A. Q. Competências para a sustentabilidade organizacional: uma revisão sistemática. Cad. EBAPE.BR, v. 15, p. 428-444, 2017.

LEE, M.; LOUIS, K. S. Mapping a strong school culture and linking it to sustainable school improvement. Teaching and Teacher Education, n. 81, p. 84-96, 2019.

LI, T.; GUI, L.; XU, Z.; LIU, H.; GUI, X. FANTKE, P. Micro-and Nanoplastics in Soil: Linking sources to damage on soil ecosystem services in life cycle assessment. Science of the Total Environment, 904, 2023.

LYRIO, P. H. C.; DE ALMEIDA, D. M.; ZANDOMINGUE, M. C.; BASÍLIO, T. H. Iniciação Científica Júnior como Forma de Extensão e Educação Ambiental em Escolas do Litoral Sul Capixaba. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 8, n. 7, p. 177-194, 2023.

LIWARSKA-BIZUKOJC, E. Effect of (bio)plastics on soil environment: a review. Science of the Total Environment, 795, 2021.

LUBIS, F. R.; HANUM, F. Organizational Culture. Advances is Social Science, Education and Humanities Research, v. 511, 2019.

MELLO, C. H. P.; TURRIONI, J. B.; XAVIER, A. F.; CAMPOS, D. F. Pesquisa-ação na engenharia de produção: proposta de estruturação para sua condução. Produção, v. 22, n. 1, p. 1-13, 2012.

NASCIMENTO, E. P. D. Trajetória da Sustentabilidade: do ambiental ao social, do social ao econômico. Estudos Avançados, v. 26, n. 74, p. 51-64, 2012.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Report of the Open Working Group of the General Assembly on Sustainable Development Goals. UN Report A/68/970: 2014.

PANZERI, C. G.; JUNIOR, C. d. S. E. Educação Ambiental Popular em Unidade de Conservação: educadores ambientais locais serra do Itapeti. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 3, 2024.

QU, M.; MIAO, L.; LIU, X.; LAI, H.; HAO, D.; ZHANG, X.; CHEN, H.; LI, H. Organismal Response to Micro(nano)Plastics at Environmentally Relevant. Ecotoxicology and Environmental Safety, v. 254, 2023.

VASCONCELLOS, M. A. S. D; GARCIA, M. H. Fundamentos de Economia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.

XIE, Y.; WANG, H.; CHEN, Y.; GUO, Y.; WANG, C.; GUI, H.; XUE, J. Water retention and hydraulic properties of a natural soil subjected to microplastic contaminations and leachate exposures. Science of the Total Environ, v. 901, 2023.

YLI-PANULA, E.; JERONEN, E.; MÄKI, S. School Culture Promoting Sustainability in Student Teachers’ Views. Sustainability, v. 14, 2022.

WALDRON, N. L.; MCLESKKEY, J. Establishing a Collaborative School CultureThrough Comprehensive School Reform. Journal of Educational and Psychological Consultation, v. 20, p. 58–74, 2010.

WCED. World Commission on Environment and Development. Our common future. Oslo: WCED, 1987.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

FLORES, Carina de Borba; GRINGS, Jacques André; ALVES, Ana Paula Ferreira. The theory and practice of Environmental Education, school culture and sustainability. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 239–259, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16122. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16122. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2024-01-09
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01