Commercial Environmental Education Films and Science Teaching

Authors

  • Elisangela Ferreira dos Santos Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo https://orcid.org/0009-0007-8581-5207
  • Rosangela Inês Matos Uhmann Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16112

Keywords:

Media, Sciences, Scholl, Socioenvironmental

Abstract

: In this study, we reinforce the relationship between science content with a focus on Environmental Education (EE) with the help of media resources for the development of scientific knowledge, with EE as a cross-cutting theme. The methodology consisted of selecting articles from the Electronic Journal of Masters in Environmental Education (REMEA) between 2018 and 2022 on the use of commercial films focusing on EE. The aim was to analyze the importance of using environmental education films in terms of their relationship with and understanding of science teaching. Therefore, six possible contextualization and problematization films were found for EE work in the school context, involving the criticality of anthropic actions.

Author Biographies

  • Elisangela Ferreira dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo

    Acadêmico do curso de Ciências Biológicas na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Atualmente é bolsista no Programa de Educação Tutorial PETCiências, UFFS, campus Cerro Largo - RS e atuou como voluntário(a) no Projeto de Pesquisa intitulado:ADEQUAÇÃO A LEGISLAÇÃO AMBIENTAL E QUALIDADE DA VEGETAÇÃO EMPROPRIEDADES RURAIS EM CERRO LARGO, RS. Bolsista do Programa Tutorial (PETCiências)

  • Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo

    Possui Graduação em Ciências, Habilitação Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2003), Mestrado (2011) e Doutorado em Educação nas Ciências pela UNIJUÍ (2015). Tem experiência na área de Química, com ênfase também no Ensino de Ciências, atuando nos seguintes temas: Educação Ambiental; Experimentação no Ensino de Ciências; Avaliação Educacional; Políticas Educacionais e Currículo. Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID/CAPES, Subprojeto Química até 2018 e subprojeto Biologia até 2019. Atualmente é professora de Práticas de Ensino e Estágio Curricular Supervisionado do Curso de Química Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, RS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM). Coordenadora Geral da Revista Insignare Scientia (RIS) e Coordenadora adjunta do PPGEC.

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Published

2024-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SANTOS, Elisangela Ferreira dos; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Commercial Environmental Education Films and Science Teaching. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 36–51, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16112. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16112. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2024-01-08
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01