Development of the Multidisciplinary Educational Program in One Health (PEMSU)

Authors

  • Julia Mara Souza Eisenlohr Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0009-0000-7414-2712
  • Ana Carolina Rusca Correa Porto Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil
  • Rodrigo Hidalgo Friciello Teixeira Universidade de Sorocaba, Parque Zoológico Municipal “Quinzinho de Barros” (PZMQB)Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”- Botucatu)

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16100

Keywords:

Teaching Strategies, Public Health, Zoonosis

Abstract

Through the promotion of knowledge, values, and skills, environmental education stimulates responsible participation in the preservation and management of environmental quality. In light of this, the objective of this work was the development of the Multidisciplinary Educational Program in One Health (PEMSU), which aims to promote critical awareness of the complex interrelationships between the environment, animals, and humans. To explore its effectiveness, an experimental study was conducted with elementary school students, in which the results were evaluated through feedback from students and teachers and a comparison of pre- and post-activity questionnaires, revealing a notable increase in the participants' acquired knowledge.

Author Biographies

  • Julia Mara Souza Eisenlohr, Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil

    Graduanda em Medicina Veterinária na Universidade de Sorocaba - UNISO (conclusão prevista para 12/2024). Técnica em química formada em 2017 pela instituição Hohentwiel-Gewerbeschule (HGS) em Singen, na Alemanha. Desde 2021 desenvolve projetos de extensão e pesquisa na área da saúde única. Fundadora do Programa Educacional Multidisciplinar em Saúde Única (PEMSU), 2022.

  • Ana Carolina Rusca Correa Porto, Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba, São Paulo, Brasil

    Possui graduação em Medicina Veterinária pela UNIP (2002), mestrado em Biologia Celular, Molecular e Imunologia pela FMRP/USP (2005), doutorado em Clínica Médica pela FMVZ/USP (2010), Pós Doutorado pelo Departamento de Reprodução Animal pela FMVZ/USP (2015) e MBA em Liderança e Gestão de Equipes pela UNISO (2018). Atualmente realiza pós doutorado em Formação de Professores no Programa de Pós Graduação em Educação da UNISO e Especialização - A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno -PUCRS. É docente do Curso de Medicina Veterinária da Universidade de Sorocaba, presidente do CEUA e membro da Comissão de Extensão da mesma Universidade. Tem experiência nas áreas de imunologia, biologia celular e molecular, neonatologia, reprodução de equinos e ozonioterapia.

  • Rodrigo Hidalgo Friciello Teixeira, Universidade de Sorocaba, Parque Zoológico Municipal “Quinzinho de Barros” (PZMQB)Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”- Botucatu)

    Graduação em Medicina Veterinária na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro / UFRRJ em 1991, Mestre em Biologia Animal na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro / UFFRJ em 2001, Doutor do Programa de Animais Selvagens da UNESP / Botucatu em 2019, Médico veterinário da Prefeitura Municipal de Sorocaba, atuando no Zoológico de Sorocaba desde 1994. Experiência na área de Medicina Veterinária de Animais Selvagens, com ênfase em parasitos. Professor do Curso de Graduação em Medicina Veterinária da Universidade de Sorocaba / UNISO desde 2015. Professor de Pós Graduação do Programa de Animais Selvagens da UNESP / Botucatu desde 2020.

References

ARANTES, H.; UEHARA, S. Conhecimento e prática de professores do ensino básico em Educação Ambiental e saúde. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 169-190, 2021.

ARDOIN, N.; CLARK, C.; KELSEY, E. An exploration of future trends in environmental education research. Environmental Education Research, v. 19, n. 4, p. 499-520, 2012.

BEZERRA, C.; GUERRA, F.; SILVA, J.; SILVA, E.; LIMA, M.; BARROS, L. Percepção e Educação Ambiental: um estudo de caso no centro de educação de jovens e adultos (CEJA) no município do Crato (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 65-84, 2022.

BIZARRIA, F.; OLIVEIRA, B.; BARBOSA, F.; OLIVEIRA, M. Da Educação Ambiental crítica à Educação Ambiental decolonial: revisando concepções em narrativas à luz da racionalidade ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, p. 172-195, 2023

CARNEIRO, D.; MIODUTZKI, G.; PEREIRA, T. O médico veterinário e as zoonoses: sensibilizando crianças do ensino fundamental para o conceito saúde única. Saúde & Transformação Social, v.10, n. 1, p.170-181, 2019.

CHAWLA, L. Childhood nature connection and constructive hope: A review of research on connecting with nature and coping with environmental loss. People and Nature, v. 2, n. 3, p. 619-642, 2020.

CRUZ-SILVA, S. MATIAS, R.; ANDRADE, L.; FERREIRA, E. Educação Ambiental e saúde única na percepção e práticas educativas de educadores de ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 1, p. 279-298, 2023.

FIEN, J. Exploring principles of good practice: learning from a meta-analysis of case studies on education within conservation across the WWF network. Applied Environmental Education & Communication, v. 1, n. 3, p. 153-162. 2002.

KAPLAN, A.; GHEEN, M.; MIDGLEY, C. Classroom goal structure and student disruptive behaviour. British Journal of Educational Psychology, v. 72, n. 2, p. 191-212. 2002.

LEBOV, J.; GRIEGER, K.; WOMACK, D.; ZACCARO, D.; WHITEHEAD, N.; KOWALCYK, B.; MACDONALD, P.D.M. A framework for one health research. One Health, v. 3, p. 44-50, 2017.

LINDER, D.; CARDAMONE, C.; CASH, S.; CASTELLOT, J.; KOCHEVAR, D.; DHADWAL, S.; PATTERSON, E. Development, implementation, and evaluation of a novel multidisciplinary one health course for university undergraduates. One Health, v. 9, 2020.

LOBO, P; ROSAR, A; MEIRA, J; BORSA, A; MENIN, Á.; RECK, C.; WARTH, J; RESES, M. Saúde Única: Uma visão sistêmica. Goiânia: Editora Alta Performance, 2021. p. 69.

MCCLAM, S.; DIEFENBACHER, L. Over the fence: Learning about education for sustainability with new tools and conversation. Sage Publications, v. 9, n. 2, p. 126–136, 2015.

MONROE, M.; ANDREWS, E.; BIEDENWEG, K. Framework for environmental education strategies. Applied Environmental Education and Communication, v. 6, v. 3, p. 205–216, 2008.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Intergovernmental Conference on Environmental Education, Tbilisi, USSR, 14-26 October 1977: final report. Paris: UNESCO. 1978. p. 101.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

EISENLOHR, Julia Mara Souza; PORTO, Ana Carolina Rusca Correa; TEIXEIRA, Rodrigo Hidalgo Friciello. Development of the Multidisciplinary Educational Program in One Health (PEMSU). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 135–148, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16100. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16100. Acesso em: 8 dec. 2025.
Received 2024-01-18
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01