The importance of Environmental Education in the teaching-learning process: promoting ecological awareness

Authors

  • Adriana Karla Barbalho Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Alanny Christiny Costa de Melo Universdade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16081

Keywords:

Environmental Education; National Common Curricular Base; Assú/RN.

Abstract

This study aims to demonstrate the relevance of Environmental Education in middle school classes for the development of ecological awareness among students at Juscelino Kubitschek State School, located in the City of Assú (RN, Brazil). The purpose is to shape citizens who are engaged in environmental preservation and sustainability. The methodology is based on studies that reflect and discuss the topic, aligned with the National Common Curricular Base (BNCC). The results revealed that when asked about the importance of the environment and environmental degradation in Assú/RN, students were able to recognize them. However, there was a gap in their perception of effective actions and problem-solving in which students can directly contribute. They highlighted the lack of concrete initiatives but emphasized that each individual is responsible for promoting change. Thus, this study underscores the need for more practical and targeted educational strategies that allow students not only to understand but also actively participate in promoting environmental preservation in their community.

Author Biography

  • Adriana Karla Barbalho Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

    Professora de geografia do ensino básico, especialista em Educação Ambiental e Educação do Semiárido.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/202-264937351/7395-sp-162831289.

BRASIL. Lei nº 6.938 de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. 1998. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.

CALDEIRA, V. M. M.; CHAGAS, J. C.; GOMES, A. J. F.; VIEIRA, G. B. A.; BARBOSA, B. S. S.; MELO JÚNIOR, H. G.; NARCISO, R.; BRITO, J. M. R. A.; DOMINGOS, E. R. A.; DE SOUZA, Á. O Papel Da Tecnologia Na Promoção Da Sustentabilidade Ambiental. IOSR Journal of Humanities and Social Science (Online), v. 29, p. 23-32, 2024.

CARVALHO, I. C. M. A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos. Pesquisa em Educação Ambiental, vol.15, n.1, 2020.

COUTINHO, R. l; MARTINS, M. C. Tecendo saberes socioambientais: dialogar, refletir e agir. 1. ed. São Paulo: Stilgraf arte gráfica e editora ltda, 2020.

FERREIRA, L.; PIRES, P. G.; NÁPOLIS, P. Educação Ambiental e Sustentabilidade: alterações conceituais de futuros professores de Ciências da Natureza. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 38, n. 1, p. 50–71, 2021.

FONSECA, J. G.; LEITE, Y. F. M. M.; CHAVES, R. B.; VALE, C. N. C.; MACIEL, R. T. M. Educação Ambiental: Prática Educativa Na Escola Tertuliano Ayres. Revista Extendere, v. 2, p. 27-37, 2014.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A.; ALMEIDA, P. C. A. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

HAMMES, F. Educação Ambiental e Interdisciplinaridade. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 10. Anais. Florianópolis: UFSC, 2012.

LEFF, Enrique. A Complexidade Ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LOUREIRO, C. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

OLIVEIRA, N. C. R.; OLIVEIRA, F. C. S.; CARVALHO, D. B. Educação ambiental e mudanças climáticas: análise do Programa Escolas Sustentáveis. Ciência & Educação (Online), v. 27, p. 1-16, 2021.

OLIVEIRA, E. M. O Que fazer Interdisciplinar. In: A Educação Ambiental uma possível abordagem. Brasília: Edições IBAMA, 2000.

PHILIPPI JUNIOR, A.; PELICIONI, M. C. F. Educação ambiental e sustentabilidade. Tradução. Barueri: Manole, 2014.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2009.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317-322, São Paulo, 2005.

SILVA, C. K. F.; CARNEIRO, C. Um Breve Histórico da Educação Ambiental e sua Importância na Escola. Editora Realize: Revista Online, IV Congresso Nacional de Educação CONEDU, 2017.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 2005.

VARELLA, A. M. R. S. Educação, formação e interdisciplinaridade. EducaFoco - Educação, Pesquisa E Formação Continuada - Revista eletrônica Interdisciplinar e Internacional Do Programa De Pós-graduação, Pesquisa e Extensão do Centro Universitário Ítalo Brasileiro, v. 1, n. 2, 2021.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PEREIRA, Adriana Karla Barbalho; MELO, Alanny Christiny Costa de. The importance of Environmental Education in the teaching-learning process: promoting ecological awareness. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 83–94, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16081. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16081. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2024-01-02
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01