Preparation of photo albums of species from the Caatinga biome in the school environment: case study in Lagoa Salgada (RN, Brazil)

Authors

  • Gilberto Francisco da Silva Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Joyce Elanne Mateus Celestino Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16080

Keywords:

Environmental degradation; Caatinga; Biodiversity; Environmental education; Photographic albums.

Abstract

Environmental degradation in the Caatinga highlights biodiversity loss, emphasizing the need for environmental education. This study addresses photographic albums of local species, created by students from a municipal school in Lagoa Salgada (RN, Brazil). Using mobile devices, students recorded endemic species, presenting the albums during the 'Environment Week.' An evaluative questionnaire revealed that 43.75% of the 16 participants engaged in the initial phase. Environmental practices at the school enriched students' knowledge of local fauna and flora, emphasizing the effective technological integration in education.

References

ALVES, Jose Jakson Amâncio; ARAÚJO, Maria Aparecida de; NASCIMENTO, Sebastiana Santos do. Degradação da caatinga: uma investigação ecogeográfica. Revista Caatinga [en linea], v. 22, n. 3, p. 126-135, 2009.

ANDRADE, Leonaldo Alves de; PEREIRA, Israel Marinho; LEITE, Uberlando Tiburtino; BARBOSA, Maria Regina V. Análise da cobertura de duas fitofisionomias de caatinga com diferentes históricos de uso, no município de São João do Cariri, estado da Paraíba. Cerne, Lavras, v. 11, n. 3, p. 253-262, jul./set. 2005.

BARBOSA, Leila Cristina Aoyama; PIRES, Dario Xavier. O uso da fotografia como recurso didático para a Educação Ambiental: uma experiência em busca da educação problematizadora. Experiências em Ensino de Ciências, Mato Grosso, v. 6, n. 1, p.69-84, 2011.

BERNA, Vilmar. Como fazer Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2004. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2014/Modalidade_1datahora_31_07_2014_16_47_07_idinscrito_5387_43f36dec04e7e870d91919d0dcee726d.pdf> . Acesso em: 08 ago. 2023.

BIZZO, Nélio Marco Vincenzo. Ciências: fácil ou difícil?. São Paulo: Biruta, 2009.

BORGES, Marilia Dammski; ARANHA, José Marcelo; SABINO, José. A fotografia de natureza como instrumento para Educação Ambiental. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 149-161, 2010.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm>. Acesso em: 29 jun. 2024.

CAVALCANTE, S. J. et. al. A fotografia como ferramenta no ensino de ecologia. Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 4., 2014, Ponta Grossa. Anais [...]. Ponta Grossa, PR: Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, 2014. p. 2.

FERNANDES, Roosevelt S. et al. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. Vitória, 2003, p. 1-15. Disponível em: <http://www.redeceas.esalq.usp.br/Percepção_Ambiental.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2023.

GARDA, A. A.; LION, M. B.; LIMA, S. M.Q.; MESQUITA, D. O.; ARAÚJO, H. F. P.; NAPOLI, M. F. Os animais vertebrados do bioma Caatinga. Ciência e Cultura, v. 70, n. 4, p. 29-34, 2018.

GUERRA, Antônio José Teixeira. CUNHA, Sandra Batista da. Geomorfologia e meio ambiente. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2000. p. 337-375.

GUERRA, Rafael Torquemada; GUSMÃO, Christiane Rose de Castro; SIBRÃO, Edgard R. A arborização e a coleta seletiva de lixo como práticas de Educação Ambiental em uma escola pública de ensino fundamental. CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 1., 2002, João Pessoa. Anais... João Pessoa: UFPB, 2002. Disponível em: <http://www.prac.ufpb.br/anais/Icbeu_anais/anais/meioambiente/arborizacao.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2023.

HENRIQUE, Filipe Mendes. Análise morfopedológica aplicada a compreensão dos processos erosivos hídricos em vertentes no município de Pilões/PB. 2012. 133f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.

HOPPE, Altair. O narciso invertido. Foto Grafia: Revista Acadêmica de Fotografia, Santa Catarina, n. 3, p. 5, ago. 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Panorama. Meio ambiente. Municípios. Lagoa Salgada. Rio Grande do Norte: IBGE, 2019. Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br/brasil/rn/lagoa-salgada/meio-ambiente>. Acesso em: 30 nov. 2023.

JUSTO, Carmen Sílvia Sanches. Os meninos fotógrafos e os educadores: viver na rua e no Projeto Casa. São Paulo: EdUNESP, 2003.

LAURENCE, W. F. Habitat destruction: death by a thousand cuts. In: SHODI, Navjot S.; EHRLINCH, Paul R. Conservartion Biology for all. Oxford University. New York, 2010. Cap. 4, p. 76-83. ISBN 978–0–19–955423–2 (Hbk.).

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 32. ed. São Paulo: Vozes, 2012.

NASCIMENTO, G. C. C. O conhecimento local e suas contribuições para a conservação. Revista Educação Ambiental em Ação, n. 59, 2017.

REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. 88 p.

RIO APA, Hatsi Corrêa Galvão do. A utilização da arte como ferramenta para Educação Ambiental. Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Departamento de Zootecnia e Desenvolvimento Rural, Disciplina de Projetos e Seminários. Santa Catarina, 2006. Disponível em: <http://www.cca.ufsc.br/Projetos/Hatsi%20C.%20G.%20Do%20Rio%20Apa%202005-2.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2023.

SANTOS, C. S. Ensino de ciências: abordagem histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SILVA, Marcela Vitoriano e. O princípio da solidariedade intergeracional: um olhar do Direito para o futuro. Revista Veredas do Direito. Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 115-146, jul./dez. 2011.

SOUZA, Francisco V. Fauna e flora do RN. Home. (2022-2023). Disponível em: <https://faunaefloradorn.blogspot.com>. Acesso em: 20 nov. 2023.

TOALDO, A. M.; MEYNE, L. S. A Educação Ambiental como instrumento para a concretização do desenvolvimento sustentável. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, v. 8, p. 661-673, 2013.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

YIN, Robert K. Case study research: Design and methods. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Gilberto Francisco da; CELESTINO, Joyce Elanne Mateus. Preparation of photo albums of species from the Caatinga biome in the school environment: case study in Lagoa Salgada (RN, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 384–401, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16080. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16080. Acesso em: 8 dec. 2025.
Received 2023-12-31
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01