Investigative teaching and Environmental Education: microplastics as a generating theme

Authors

  • Rayane Borges Ananias dos Santos Oliveira Instituto Federal do Rio Grande do Norte
  • Andressa Noronha Barbosa da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16055

Keywords:

Environment; Pollution; Plastic.

Abstract

With the aim of encouraging students to formulate hypotheses, as well as seek solutions for problem-solving, the Investigative Teaching Sequences (ITS) have demonstrated didactic potential when applied to elementary school students, particularly in science classes. The ITS promote greater interaction and involvement of students in classes, leading them to be protagonists of the teaching-learning process, and allow the development of skills related to scientific knowledge. This methodology was applied in three stages to a 6th-grade class, with the theme “plastics and microplastics in aquatic ecosystems”. The students showed motivation and took on the role of protagonists in their own learning processes. They also enhanced their critical thinking and were able to hypothesize about everyday problems, such as the generation and improper disposal of waste, thus contributing to the formation of environmentally conscious citizens. In this way, the students explored the interface of environmental education, highlighting its importance in science teaching for the final years of elementary school, in a way that was enjoyable for both teaching and learning. These data show that ITS promote dynamic, engaging, and practice-connected learning, contributing to the development of students who are better prepared to think critically and act autonomously when faced with complex problems.

References

ABEGG, Ilse; BASTOS, Fábio da Purificação. Fundamentos para uma prática de ensino-investigativa em Ciências Naturais e suas tecnologias: exemplar de uma experiência em séries iniciais. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 4, n. 3, p. 1-15, 2005.

ANDRADY, Anthony. Microplastics in the marine environment. Marine Pollution Bulletin, v. 62, n. 8, p. 1596-1605, 2011.

AZEVEDO, Lidiany Bezerra; FIREMAN, Elton Casado. Sequência de ensino investigativa: problematizando aulas de ciências nos anos iniciais com conteúdos de eletricidade. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 143-161, 2017.

BARTZIK, Franciele; ZANDER, Leiza Daniele. A importância das aulas práticas de ciências no ensino fundamental. Arquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, p. 31-38, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Brasil é o 4º país do mundo que mais gera lixo plástico. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019.

BRASIL. Resolução COMANA n. 275, de 25 de abril de 2001. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res01/res27501.hml>. Acesso em: 15 out. 2023.

CAIXETA, Danila Soares; CAIXETA, Frederico César; MENEZES FILHO, Frederico Carlos Martins de. Nano e microplásticos nos ecossistemas: impactos ambientais e efeitos sobre os organismos. Enciclopédia Biosfera, v. 15, n. 27, p. 19-34, 2018.

CARNEIRO, Thays Maria Queiroz Abreu; DA SILVA, Laís Araújo; GUENTHER, Mariana. A poluição por plásticos e a Educação Ambiental como ferramenta de sensibilização. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 6, p. 285-300, 2021.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CEREZINI, Monise Terra; DE MORAES, Márcia Vilma Gonçalves. Contribuições para a coleta seletiva: estudo do descarte dos resíduos recicláveis e não recicláveis. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 4, p. 207-215, 2018.

DE ARAÚJO ALMEIDA, Nádia Ferreira; BARBOSA, Sérgio Servulo Ribeiro. A Educação Física no melhoramento da qualidade de vida e consciência ambiental. Lecturas: Educación física y deportes, n. 131, p. 13-13, 2009.

DE LIMA, Jaqueline Rabelo; DE SOUZA CARDOSO, Nilson; RODRIGUES, Rayslane Torres. Contextualizar para entender: relatos de ações educacionais no ensino ciências. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 7, n. 20, 2021.

GELLON, Gabriel; FEHER, Elsa Rosenvasser; FURMAN, Melina; GOLOMBEK, Diego. La Ciencia en el aula: Lo que nos dice la ciencia sobre cómo enseñarla. Paidós, Buenos Aires: Paidós, 2005.

OLIVEIRA AGUIAR, Gisiane de; SOUZA, Pollyanna Rodrigues Huguinim; SOARES, Rogério Manhães; CORDEIRO, Yasmim Monteiro; FRANCO, Camila dos Santos Silva. Aplicação da química verde na indústria química como desenvolvimento sustentável com ênfase na produção do plástico verde. Revista de Engenharias da Faculdade Salesiana, n. 12, p. 41-58, 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A DIVERSIDADE BIOLÓGICA (CBD). Global Biodiversity Outlook 5. 2020. Disponível em: <https://www.cbd.int/gbo5>. Acesso em: 15 out. 2023.

JAMBECK, Jenna R.; GEYER, Roland; WILCOX, Chris; SIEGLER, Theodore R.; PERRYMAN, Miriam; ANDRADY, Anthony; NARAYAN, Ramani; LAW, Kara Lavander. Plastic waste inputs from land into the ocean. Science, v. 347, n. 6223, p. 768-771, 2015.

LEBRETON, Laurent C. M.; ZWET, Joost van der; DAMSTEEG, Jan-Willem; SLAT, Boyan; ANDRADY, Anthony; REISSER, Julia. River plastic emissions to the world’s oceans. Nature Communications, v. 8, n. 1, p. 1-10, 2017. https://doi.org/10.1038/ncomms15611.

LÖNNSTEDT, Oona M.; EKLÖV, Peter. RETRACTED: Environmentally relevant concentrations of microplastic particles influence larval fish ecology. Science, v. 352, n. 6290, p. 1213-1216, 2016.

MALANKOWSKA, Magdalena, ECHAIDE-GORRIZ, Carlos, CORONAS, Joaquin. Microplastics in marine environment: a review on sources, classification, and potential remediation by membrane technology. Environmental Science: Water Research & Technology, v. 7, p. 243-258, 2021.

OLIVATTO, Glaucia Peregrina; CARREIRA, Renato da Silva; TORNISIELO, Valdemar Luiz; MONTAGNER, Cassiana Carolina. Microplásticos: Contaminantes de preocupação global no Antropoceno. Revista Virtual de Química, v. 10, n. 6, p. 1968-1989, 2018.

PINHATTI, Victor Carrera. Microplástico: um contaminante invisível. Orientador: José Augusto Marcondes Agnelli. 2022. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Materiais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: <https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16810>. Acesso em: 27 set. 2023.

PRESTES, Roseléia Ferreira; DO ROSÁRIO LIMA, Valderez Marina; RAMOS, Maurivan Guntzel. Contribuições do uso de estratégias para a leitura de textos informativos em aulas de Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2 p. 346-367, 2011.

SANTOS, Amélia S. F.; AGNELLI, José Augusto M.; MANRICH, Sati. Tendências e desafios da reciclagem de embalagens plásticas. Polímeros: Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 5, p. 307-312, 2004.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 49-67, 2015.

SILVA, Daniel Gedder; LEAL, Viviane Lopes; CANDURI, Fernanda; QUEIROZ, Salete Linhares. Modelo de tomada de decisão de kortland no delineamento de atividade didática para o ensino de bioquímica. Revista de Graduação USP, v. 1, n. 2, p. 89-93, 2016.

SILVA, Sandro Pereira. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. A organização coletiva de catadores de material reciclável no Brasil: dilemas e potencialidades sob a ótica da economia solidária. Instituto de Brasília, DF: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2017.

ZANON, Dulcimeire Ap Volante; DE FREITAS, Denise. A aula de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: ações que favorecem a sua aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 10, p. 93-103, 2007.

Published

2024-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OLIVEIRA, Rayane Borges Ananias dos Santos; SILVA, Andressa Noronha Barbosa da. Investigative teaching and Environmental Education: microplastics as a generating theme. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 8, p. 380–393, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16055. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16055. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-12-23
Accepted 2024-09-03
Published 2024-10-01