Impacts of participation in Environmental Education projects on the evaluation of public services: an analysis of traditional artisanal fishing populations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v17.16015

Keywords:

Census, Artisanal Fishing, Public Services Evaluations, Multilevel Hierarchical Models

Abstract

This article analyzes the impact of participation in environmental education projects on the evaluation of public services, specifically how traditional populations of artisanal fishers evaluate public services offered in oil and gas producing municipalities. Through statistical analyses, hypotheses were tested on the impacts of participation in PEA, income, education, race, sex, and fishing environment variables on the evaluations of public services. The results indicate that education and health centers are the best evaluated, while ambulances, municipal pharmacies, and culture are the worst. Hierarchical multilevel econometric models suggest that the income of artisanal fishers is one of the most important predictors of public service evaluation.

References

ARRETCHE, M. Democracia e redução da desigualdade econômica no Brasil: a inclusão dos outsiders. Revista brasileira de ciências sociais, v. 33, n. 96, 5 fev. 2018.

ARRETCHE, M. Tendências no estudo sobre avaliação de políticas públicas. Terceiro Milênio: Revista crítica de sociologia e política, v. 1, n. 1, p. 126-133, 2013.

BRONZ, D. Pesca e Petróleo na Bacia de Campos-RJ. 2005. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

BONIFÁCIO, R.; SCHLEGEL, R. Panorama e determinantes da satisfação com os serviços públicos no Brasil. Revista do serviço público, v. 63, n. 4, p. 413-434, 2012.

LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e epistemologia crítica. REMEA - Revista eletrônica do mestrado em educação ambiental, v. 32, 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5536.

MINISTÉRIO DA FAZENDA. Boletins de avaliação de políticas públicas. 2018, p. 254.

MOURA, S. A. de; PINHO, A. N. G. Meio ambiente, discurso e identidade em uma comunidade de pesca. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.18, n.3, p. 249–264, 2023.

PEIXOTO, V. D. M. et al. Participação e avaliação de projetos de educação ambiental nos municípios limítrofes à bacia petrolífera de Campos (RJ). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 5, p. 239–262, 1 out. 2022.

RABE-HESKETH, S.; SKRONDAL, A. Multilevel and longitudinal modeling using Stata. STATA press, 2008.

RAUDENBUSH, S. W.; BRYK, A. S. Hierarchical linear models: Applications and data analysis methods. Vol. 1. Sage, 2002.

TREIN, E. S. A educação ambiental crítica: crítica de quê? Revista contemporânea de educação, v. 7, n. 14, 2012.

WALTER, T.; DE ANELLO, L. A educação ambiental enquanto medida mitigadora e compensatória: uma reflexão sobre os conceitos intrínsecos na relação com o Licenciamento Ambiental de Petróleo e Gás tendo a pesca artesanal como contexto. Ambiente & educação, v. 17, n. 1, p. 73-98, 2012.

Published

2024-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PEIXOTO, Vitor de Moraes; OLIVEIRA, Bruna Gomes de; LEITE, Davi Athaydes; BASTOS, Gisele Braga. Impacts of participation in Environmental Education projects on the evaluation of public services: an analysis of traditional artisanal fishing populations. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 5, p. 171–187, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v17.16015. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16015. Acesso em: 9 dec. 2025.
Received 2023-12-13
Accepted 2024-06-03
Published 2024-08-01