Students' perception of native bees: reports of a pedagogical experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.16013

Keywords:

Learning, Stingless Bees, Teaching Experience, Environmental Education

Abstract

The pollination is a multidisciplinary topic, which goes beyond the biological processes, connecting with social and economic aspects, especially between the ecosystem health and food security. The decline of bees, particularly stingless species in the tropics, is a global challenge. The article reports a teaching experience conducted in high school and aims to analyze changes in students' perception. Preliminary results indicate a recognition among students regarding the importance of bees for the environment and society. Thus, the relevance of environmental education in schools for fostering sustainable values from an early age is emphasized.

References

ARDITTI, J.; ELLIOTT, J. KITCHING, I. J.; WASSERTHAL, L. T. ‘Good Heavens what insect can suck it’ – Charles Darwin, Angraecum sesquipedale and Xanthopan morganii praedicta. Botanical Journal of the Linnean Society, v. 169, n. 3, p. 403–432, 2012.

CHRISTOFORI, A. Á. M.; FARIAS, R. R. Percepção sobre a crise global dos polinizadores por alunos do Ensino Médio de Aquidauana/MS. Revista Pantaneira, v. 16, p. 43 - 56, 2019.

FREITAS, B. M. Meliponíneos: A Vida das Abelhas, 2003. Fortaleza: Grupo de Pesquisa com Abelhas, 2003. CD-ROM

GAMELEIRA, S. T.; BIZERRA, A. M. C. Identificação de Conhecimentos Prévios Através De Situações-Problemas. Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 9, n. 2, 2019.

GODOY, I. C. de; PARO, R. M. dos S. As abelhas nativas em práticas pedagógicas da Educação Ambiental escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 4, p. 344–361, 2023.

HEARD, T. A. "THE ROLE OF STINGLESS BEES IN CROP POLLINATION." Annu. Rev. Entomol., v. 44, n. 1, p. 183-206, 1999.

JIMENEZ, P. C.; GOLICK, D.; COUCH, B. A.; DAUER, J. M. Developing and evaluating a pollination systems knowledge assessment in a multidisciplinary course. International Journal of STEM Education, v. 9, n. 1, p. 1-13, 2022.

KERR, W. E.; CARVALHO, G. A.; NASCIMENTO, V. A. Abelha uruçu: biologia, manejo e conservação. Paracatu: Fundação Acangaú, 1996.

KERR, W. E.; CARVALHO, G. A.; SILVA, A. C.; ASSIS, M. G. P. Aspectos pouco mencionados da biodiversidade amazônica. Parcerias Estratégicas, n. 12, p. 20-41, 2001.

LEOCÁDIO, C. S.; SILVA, A. M. Conhecimento tradicional do uso medicinal do mel de abelha em Pariting e Boa Vista do Ramos, Estado do Amazonas. Revista Científica do Centro de Estudos Superiores de Parintins, n. 9, p. 52-64, 2022.

MARTINS, G. A.; ROCHA BRANDO, F. A. A linguagem teleológica nas Ciências Biológicas: uma proposta de intervenção didática sobre o tema polinização. Conexão Ciência, v. 14, n. 9, p. 8-17, 2019.

MINET, J.; BASQUIN, P.; HAXAIRE, J.; LEES, D. C.; ROUGERIE, R. A new taxonomic status for Darwin 's "predicted" pollinator: Xanthopan praedicta stat. Antenor, v. 8, n. 1, p. 69-86, 2021.

OLLERTON, J.; WINFREE, R.; TARRANT, S. How Many Flowering Plants are Pollinated by Animals? Oikos, v. 120, n. 3, p. 321-326, 2011.

OLIVEIRA, D. L.; MARINHO, E. B. De flor em flor: sequência didática sobre polinização como ferramenta facilitadora da aprendizagem no Ensino de Ciências Naturais nos anos iniciais. E-book VIII ENEBIO, VIII EREBIO-NE E II SCEB. Campina Grande: Realize Editora, 2021.

PATRÍCIO-ROBERTO, G. B.; CAMPOS, M. J. O. Aspects of Landscape and Pollinators—What is Important to Bee Conservation? Diversity, v. 6, n. 1, p. 158-175, 2014.

PIVATTO, W. B. Os conhecimentos prévios dos estudantes como ponto referencial para o planejamento de aulas de Matemática: análise de uma atividade para o estudo de Geometria Esférica. Revemat, v. 9, n. 1, p. 43-57, 2014.

PINHEIRO, B. C. S. P. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329 – 344, 2019.

ROMEIRO, S. S.; SILVA, V. P. Consumer perception of supermarkets about the importance of bee pollination in food production. Research, Society and Development, v. 11, n. 9, p. e28911931826, 2022.

SANTOS, A. B. Abelhas nativas: polinizadores em declínio. Natureza online, v. 8, n. 3, p. 103-106, 2010.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015.

SILVA, A.; MINOR, E. S. Adolescents’ Experience and Knowledge of, and Attitudes toward, Bees: Implications and Recommendations for Conservation. Anthrozoös, v. 30, n. 1, p. 19-32, 2017.

SILVEIRA, M. S.; GOLDSCHMIDT, A. I. Polinização: concepções prévias de alunos de anos iniciais do ensino fundamental. In: Ciência em Ação: educação é transformar, III., 2022, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria, RS: AINPGP, p. 34-39, 2022.

TURKE, N. H.; MAISTRO, V. I. A.; MACIEIRA, O. J. D. Estudo de abelhas sem ferrão em aulas de educação ambiental. In: Congresso Nacional de Educação, 2., 2018, Poços de Caldas. Anais [...] do 2º Congresso realizado no IFSULDEMINAS – no período de 08 a 09 de junho - 2018, Poços de Caldas, 2018.

YAMAMOTO, M.; BARBOSA, A. A. A.; OLIVEIRA, P. E. A. M. A polinização em cultivos agrícolas e a conservação das áreas naturais: o caso do maracujá-amarelo (Passiflora edulis F. flavicarpa Deneger). Ecologia Australis, v. 14, n. 1, p. 174, 2009.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PAULA, Maíra Venancio e; ANA FLÁVIA. Students’ perception of native bees: reports of a pedagogical experience. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 310–317, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.16013. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/16013. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-12-13
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01