Popular Environmental Education in a Conservation Unit: local environmental educators Serra do Itapeti

Authors

  • Carla Gracioto Panzeri Prefeitura de Mogi das Cruzes
  • Carlito da Silva Evangelista Junior Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15999

Keywords:

Environmental Education, Conservation Unit, Environment, Popular, Critical

Abstract

This paper presents the process of collective construction of the concepts of environmental education and the environment developed as part of the Local Environmental Educators Project. This is an environmental education initiative aimed at the residents of Mogi das Cruzes (SP, Brazil) and organized according to landscape units. Data collection took place during the training activities developed in the third edition of the course, which was planned with an emphasis on the theme of Conservation Units. The information collected showed a shift in the meaning of the notion of environmental education, anchored in the transmission of knowledge and the regulation of environmentally correct conduct, which moved towards a socio-environmental and multi-scalar notion.

References

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Departamento de Educação Ambiental. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Philippe Pomier Layrargues (coord.). Brasília: MMA, DEA, 2004. Disponível em <https://semil.sp.gov.br/educacaoambiental/prateleira-ambiental/identidades-da-educacao-ambiental-brasileira/>. Acesso em 25/11/2023.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Educação Ambiental em unidades de conservação: ações voltadas para comunidades escolares no contexto da gestão pública da biodiversidade. Guia informativo, orientador e inspirador. Brasília: MMA, ICMBio, 2016. Disponível em: <https://www.gov.br/icmbio/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/publicacoes-diversas/DCOM_ICMBio_educacao_ambiental_em_unidades_de_conservacao.pdf>. Acesso em: 07/09/2023.

CARVALHO, I.C.M. Qual Educação Ambiental? Elementos para um debate sobre Educação Ambiental popular e extensão rural. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Anais do Simpósio Brasileiro de Educação Ambiental. Erechim: EdiFAPES, 2002. Disponível em: <https://semil.sp.gov.br/educacaoambiental/prateleira-ambiental/qual-educacao-ambiental-elementos-para-um-debate-sobre-educacao-ambiental-e-extensao-rural/>. Acesso em 25/11/2023.

COSTA, César Augusto; LOUREIRO, Carlos Frederico. A interdisciplinaridade em Paulo Freire: aproximações político-pedagógicas para a Educação Ambiental crítica. Revista Katálysis, v. 20, p. 111-121, 2017.

CENTRO DE MONITORAMENTO AMBIENTAL DA SERRA DO ITAPETY – CEMASI. Plano de Manejo – Parque Natural Municipal da Serra do Itapety. Mogi das Cruzes: UBC/UMC, 1995.

FERLA, M.R.; NABOZNY, A. Implicações territoriais entre as diferentes categorias de unidades de conservação da natureza no Brasil e as concepções político-pedagógicas da Educação Ambiental. Revista GEOUSP Espaço e Tempo, v.26, n.1, e-167226, abr.2022..

LAYRARGUES, P. P. A natureza da ideologia e a ideologia da natureza: elementos para uma sociologia da Educação Ambiental. 2003. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: <https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/279086>. Acesso em: 12/09/2023.

INSTITUTO ECOFUTURO. PREFEITURA DE MOGI DAS CRUZES. Plano de Manejo do Parque Natural Municipal Francisco Affonso de Mello “Chiquinho Veríssimo”. Revisão elaborada pelo Instituto Ecofuturo. Mogi das Cruzes, 2011. Disponível em: <http://www.ecofuturo.org.br/wp-content/uploads/2016/11/16684080ee7106eb867278f5d3929348aa8ca4c6.pdf>. Acesso em: 10/05/2023.

JOLY, Carlos A.; METZGER, Jean Paul; TABARELLI, Marcelo. Experiences from the Brazilian Atlantic Forest: ecological findings and conservation initiatives. New phytologist, v. 204, n. 3, p. 459-473, 2014.

LIMA, G .F. C. Crise ambiental, educação e cidadania. In: LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R.S.; LOUREIRO, C.F.B. (orgs.) Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2002.

LIMA, G .F. C. Formação e dinâmica do campo da Educação Ambiental no Brasil: Emergência, identidades, desafios. 2005. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: <https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/335509>, Acesso em: 14/10/2023.

MYERS, N., MITTERMEIER, RA., MITTERMEIER, CG., FONSECA, GAB. and KENT, J., 2000. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature, vol. 403, p. 853-858.

MOGI DAS CRUZES. Secretaria de Meio Ambiente e Proteção Animal. Projeto de Formação de Educadores Ambientais Locais. Apresentação em power point. 2022.

MORINI, A.S.C.; MIRANDA, V.F. (orgs.) Serra do Itapeti: Aspectos Históricos, Sociais e Naturalísticos. Bauru, SP: Canal 6, 2012, 400 p. Disponível em: <https://repositorio.cetesb.sp.gov.br/items/bfbff90c-a1a7-40b6-a6fd-b7ebac48e1bf>. Acesso em: 20/10/2023.

ORLANDI, E.P. O discurso da Educação Ambiental. In.: Avaliando a Educação Ambiental no Brasil: materiais impressos. TRAJBER, R. MANZOCHI, L.H. (orgs.). São Paulo. Gaia, 1996.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M. (Org.); CARVALHO, I. (Org.). Educação Ambiental - pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SILVA, Clélia Christina Mello et al. Mudanças climáticas, Saúde e Educação Ambiental como Política Pública em tempos de crise socioambiental. 2018. Disponível em: <https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/9839>. Acesso em: 20/11/2023.

TOZONI-REIS, M. F. C. Educação Ambiental: natureza, razão e história. 2. ed. Campinas - SP: Autores Associados, 2008. v. 1. 166 p.

VARGAS, Reinaldo Romero et al. Qualidade das águas do rio Tiête, nos municípios de Biritiba Mirim, Mogi das Cruzes, e Suzano (SP), relativo ao período de 1985 a 2013. Anais do XXI Simpósio Brasileiro de Recursos Hídricos, v. 22, 2015.

VYGOTSKY, L.S. Formação social da mente - O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6ª edição. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2000, 191 p.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PANZERI, Carla Gracioto; EVANGELISTA JUNIOR, Carlito da Silva. Popular Environmental Education in a Conservation Unit: local environmental educators Serra do Itapeti. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 295–309, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15999. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15999. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-12-08
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01