Environmental sustainability: school garden as a pedagogical tool

Authors

  • Kerlon Dantas Targino Instituto Federal do Rio Grande do Norte – IFRN
  • Wyllys Abel Farkatt Tabosa Instituto Federal do Rio Grande do Norte – IFRN

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15932

Keywords:

Keywords: Sustainable agriculture; Environmental education; Didactic resource; School garden.

Abstract

Considering the importance of teaching environmental education in schools as a formative process, through theoretical conceptualization put into practice, this study aims to evaluate the implementation of a school garden with students from a Basic Education school, as a teaching resource for the development of education environmental and food. To this end, the research was carried out, covering theoretical and practical parts. In this way, the results of the work with students in implementing the garden are observed, which indicate a contribution from the perspective of sustainable agriculture, as well as the development of skills that make classes increasingly attractive and meaningful.

References

ANDRELLA, Giovani Carlos et al. Horta escolar como instrumento educacional. Revista Ensin@ UFMS, v. 1, n. 1, p. 19-24, 2016.

BARBOSA, Najla Veloso Sampaio. Caderno 3: Alimentação e nutrição caminhos para uma vida saudável- 3ª edição. Brasília. Brasil. 2009. Disponível em: >http://www.seduc.go.gov.br/documentos/nucleomeioambiente/horta_escolarcaderno_3.pdf>. Acesso em: 5 maio 2023.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Educação Ambiental por um Brasil sustentável. ProNEA, Marcos Legais e Normativos. 5ª edição. Ministério do Meio Ambiente–MMA. Ministério da Educação-MEC. Brasília, DF: MMA, 2018. 104 p.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva, 1999.

BRASIL. Lei n° 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação. Ambiental, institui a Política da Educação Ambiental e dá outras providências, 1999. Disponível em: <http://www.lei.adv.br/9795-99.htm>. Acesso em: 25 maio 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988 / obra coletiva de autoria da Editora Saraiva com a colaboração de Antonio Luiz de Toledo Pinto, Márcia Cristina Vaz dos Santos Windt e Lívia Céspdes - 33 ed. atual. ampl. – São Paulo: Saraiva, 2004.

CMMAD. Comissão Mundial Sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento – Nosso Futuro Comum- Relatório Brundtland. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1988.

CORBOULD, Claire. Feeding the cities: is urban agriculture the future of food security? Strategic Analysis Paper. 2013. Disponível em: <http://www.futuredirections.org.au/publication/feeding-the-cities-is-urban-agriculture-the-future-of-food-security/>. Acesso em: 11 maio 2023.

COUTINHO, Maura Neves; COSTA, Heloisa Soares Moura. Agricultura urbana: prática espontânea, política pública e transformação de saberes rurais na cidade. Revista Geografias, v. 7, n. 2, p. 81-97, 2011.

CUNHA, Flávio Luiz Silva Jorge da. Desenvolvimento, agricultura e sustentabilidade. 2009. Disponível em: <http://www.cori.rei.unicamp.br/CT/resul_trbs.php?cod=291>. Acesso em 24 maio 2023.

COSTA, Carlos Antônio Gonçalves da; SOUZA, José Thyago Aires; PEREIRA, Daniel Duarte. Horta escolar: alternativa para promover Educação Ambiental e desenvolvimento sustentável no Cariri Paraibano. Polêmica, v. 15, n. 3, p. 01-09, 2015.

DAMIANO, Marcelo; ICHIBA, Rafaela Bruno. Horta escolar como proposta de metodologia ativa na Educação Ambiental: um relato de experiência em uma escola estadual de São Carlos (São Paulo). Educação Ambiental (Brasil), v. 052, p. 43–52, 2020.

DUBBELING, Marielle et al. Assessing and Planning Sustainable City Region Food Systems: Insights from Two Latin American Cities. Sustainability, v. 9, n. 8, p. 1455, 2017.

EHLERS, Eduardo Muller. O que se entende por agricultura sustentável. São Paulo, 1994.

ELKINGTON, John. Canibais com garfo e facas. São Paulo: M. Books, 2012.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Paraíba/Brejo do Cruz – Panorama da cidade, 2022. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/brejo-do-cruz/panorama>. Acesso em: 24 maio 2023.

ISLA SEMENTES. Empresa Isla Sementes. Porto Alegre, RS, [2023]. Disponível em: <https://www.isla.com.br>. Acesso em: 11 setembro de 2023.

LUTZ, Cleiton. ifms.edu.br, 2019. Projeto utiliza horta escolar como ferramenta pedagógica. Disponível em: <https://www.ifms.edu.br/noticias/projeto-utiliza-horta-escolar-como-ferramenta-pedagogica>. Acesso em: 2 agosto 2023.

MORGADO, Fernanda da Silva; SANTOS, Mônica Aparecida Aguiar dos. Horta Escolar na Educação Ambiental e Alimentar: Experiência do Projeto Horta Viva nas Escolas Municipais de Florianópolis. EXTENSIO: Revista Eletrônica de Extensão, Santa Catarina, n. 6, p. 1- 10, 2008.

NOGUEIRA, Wedson Carlos Lima. Horta na escola: uma alternativa de melhoria na alimentação e qualidade de vida. Anais do 8º Encontro de Extensão da UFMG. Belo Horizonte, v. 3, 2005.

NORONHA, Gabriela Almeida; DE CARVALHO, Thais Louise Gurjão; DE MELLO SOUZA, Marina Santiago. Proposta de oficina pedagógica sobre Educação Ambiental e alimentar usando a horta escolar como uma metodologia ativa de aprendizagem no ensino fundamental II. Anais do VI CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2021.

OLIVEIRA, Fabiane Rezende de; PEREIRA, Emmanuelle Rodrigues; PEREIRA JÚNIOR, Antônio. Horta Escolar, Educação Ambiental e a Interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 10–31, 2018.

ONU - Organizações das Nações Unidas. Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Relatório técnico anual 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030>. Acesso em: 26 de maio 2023.

PELICIONI, Maria Cecília. Educação Ambiental, qualidade de Vida e Sustentabilidade. Saúde e sociedade 7(2): 19-31, 1998.

RODRIGUES, Ana Paula Schmitz; KINDEL, Eunice Aita Isaia. Separação de resíduos e horta como ferramentas de transformação do espaço escolar. Revista eletrônica do mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande. Vol. 36, n. 1 (jan./abr. 2019), p. 221-241, 2019.

RUSCHEINSKY, Aloísio. Educação Ambiental: Abordagens Múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002. 183 p.

STEHFEST, Elke. Food choices for health and planet. Nature, v. 515, n. 7528, p. 501-502, 2014.

UNESCO. Educação para um futuro sustentável: uma visão transdisciplinar para ações compartilhadas. (trad parte I- UNESCO, parte II – IBAMA, Antonio Neves da Silva Filho). Brasília: Ed. IBAMA, 1999.

VALENT, Joice Zagna; DE OLIVEIRA, Letícia; VALENT, Vinicius Dornelles. Agricultura urbana: o desenvolvimento de um projeto social. Desenvolvimento Regional em debate, v. 7, n. 2, p. 4-19, 2017.

VIEITES, Renato Guedes. Agricultura sustentável: uma alternativa ao modelo convencional. Revista Geografar, v. 5, n. 2, 2010.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

TARGINO, Kerlon Dantas; TABOSA, Wyllys Abel Farkatt. Environmental sustainability: school garden as a pedagogical tool. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 117–132, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15932. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15932. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-11-22
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01