Comparative study on the generation of solid waste and implementation of selective collection in public and private schools in the city of Cruz das Almas (BA, Brazil)

Authors

  • Vivian Verner Guedes Oliveira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Lidiane Mendes Kruschewsky Lordelo Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Rosa Alencar Santana de Almeida Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15890

Keywords:

Selective Residue Collection; Environmental Education; Residue Management.

Abstract

This search emphasizes the importance of environmental education for awareness and sustainable practices, focusing on minimizing waste generation and segregation. The methodology adopted was the application and analysis of the Environmental Education Program on the theme of the Solid Waste Management Plan. Teachers, staff and students were protagonists of the activities. As a main result, it can be seen that the participation of the school manager is fundamental for the engagement of those working in the school.

References

ABRELPE - Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Panorama dos Resíduos Sólidos no Brasil 2022. Disponível em: <https://abrelpe.org.br/download-panorama-2022/>. Acesso em: 23 de julho de 2023.

CONCEIÇÃO, C.B; PERES, M.C.M. Análise de Resíduos Sólidos em uma Unidade Escolar: Proposição de Plano de Gerenciamento de Resíduos Sólidos. Dissertação apresentada ao Mestrado Profissional em Planejamento Ambiental da Universidade Católica do Salvador. Salvador, 2015.

FLOR, A. M. A.; SILVA, M. M. P.; LEITE, V. D. Caracterização de resíduos sólidos em uma escola pública municipal da cidade de Campina Grande. Anais do Congresso Brasileiro de Engenharia Sanitária e Ambiental. 21. João Pessoa: 2001.

LORDELO, L.M.C; OLIVEIRA, V.V.G; CARVALHO, D.T; AMARAL, J; LIU, Y.U.Y. A Educação Ambiental e a Segregação Correta dos Resíduos Sólidos em Duas Escolas Estaduais do Minicípio de Cruz Das Almas-Ba. ABES, Cruz das Almas, 2023.

MAIA, S. G. C.; MOLINA, A. S. Caracterização dos resíduos sólidos Escolares: estudo de caso em uma escola pública estadual, no município de Ponta Porá (MS). Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, Aquidabã, v.5, n.1, p,38-46, 2014

MARCATTO, C. Educação Ambiental: conceitos e princípios/Celso Marcatto-Belo Horizonte: FEAM, 2002.

MARIGA, J.T. Educação e Meio Ambiente. Ciências Sociais em Perspectiva, v.5, n.8, pp.139-145 1º Sem. 2006.

NARCISO, K.R.S. Uma análise sobre a importância de trabalhar Educação Ambiental nas escolas. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN1517-1256, v. 22, janeiro a julho de 2009.

OLIVEIRA, M.G.R; MELO, E.O; VLACH, V.R.F. A Implantação da Coleta Seletiva de Lixo em Escolas do Município de Araguari (MG): Equívocos e Perspectiva. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v.17, n.33, pp.131-142. Dezembro de 2005.

SANTOS, V.C; DAMASCENO, J.S; SILVA, V.P; VALENTIM, A.C.S; BORJA, P.C; LORDÊLO, L.M.K. Cenário dos resíduos sólidos em escolas cruz-almenses. Reconcitec, Cruz das Almas, 2022.

SILVA, F.; CERVIERI, L. Tratamento de resíduos sólidos: uma grande contribuição para o meio ambiente. Revista Maiêutica (v. 3, n. 1, p. 41-47), 2015.

SILVA, E.V.; CARVALHO, R.G. (Coord.); VIANA, V.N. [et al]. (Org.) Educação formal e informal, Tomo IV. - Mossoró– RN, Edições UERN, 2017.

Sistema Nacional de Informação sobre a Gestão de Resíduos Sólidos - SINIR. Painel de Destinação, 2019. Disponível em: <https://www.sinir.gov.br/paineis/destinacao/>. Acesso em: 06 de abril de 2023.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

OLIVEIRA, Vivian Verner Guedes; LORDELO, Lidiane Mendes Kruschewsky; ALMEIDA, Rosa Alencar Santana de. Comparative study on the generation of solid waste and implementation of selective collection in public and private schools in the city of Cruz das Almas (BA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 338–358, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15890. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15890. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-11-09
Accepted 2024-02-21
Published 2024-04-01