Experiences in Environmental Education at the Institute of Science and Technology Education of Maranhão (IEMA), Bacabal

Authors

  • Maria Laiane do Nascimento Silva Instituto de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA
  • Karla Cristina Sousa e Silva Instituto de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15876

Keywords:

Elective Courses; Research and Innovation; Sustainable Management of Solid Waste; Active Methodologies; Project-Based Learning.

Abstract

This work aimed to report and disseminate the experiences in environmental education implemented at the Instituto de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão, Bacabal (Brazil), using many learning strategies, such as active methodologies and Project Based Learning. The actions were carried out through elective courses, research projects and exhibition events by the students involved. The actions contributed to forming people who care about the environment around them, in addition to encouraging students to think about the environmental problems of the school and the community and to propose solutions that can be implemented.

References

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2015.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 28 de abril de 1999. Brasília: 1999. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em 03/11/2023.

EMPRESA BRASILEIRA DE PESQUISA AGROPECUÁRIA (EMBRAPA). OLIVEIRA, A. M. G.; AQUINO, A. M.; CASTRO NETO, M. T. Compostagem Caseira do Lixo Orgânico Doméstico (Circular Técnica). 2005.

GOMES, Y. L.; PREDOSO, D.S.; RODRIGUES, D.G.; LELIS, D.A.J. Abordagens pedagógicas em Educação Ambiental: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, n. 5221, 2023. Doi: <https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5221>.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Brasileiro de 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

LIECHESKI, A. Integração entre a aprendizagem baseada em projetos e o ensino de química: uma proposta para construção da consciência ambiental. 2019. 120 f. Dissertação (Mestrado em Química) - Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/28857/2/aprendizagembaseadaprojetos.pdf>. Acesso em 01/11/2023.

LIMA, A. Educação Ambiental: pneus inservíveis e os objetivos de desenvolvimento sustentável por meio de aprendizagem baseada em projetos. 2023. 61 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Ambientais) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Disponível em: <https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/31607/1/educacaoambientalpneusinserviveis.pdf>. Acesso em 01/11/2023.

MARCATTO, C. Educação Ambiental: conceitos e princípios. 1ª ed. Belo Horizonte - MG: FEAM, 2002.

NOGUEIRA, C. Contribuições para a Educação Ambiental crítica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, 2023. Doi: <http://orcid.org/0000-0003-2612-6624>. Acesso em 01/11/2023.

PANORAMA DOS RESÍDUOS SÓLIDOS NO BRASIL, 2022 – Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Acessado em 31/10/2023.

SILVA, J.S. Estudo das ciências ambientais na aprendizagem baseada em projeto. 2023. 111 f. Dissertação (Mestrado em Rede Nacional para Ensino de Ciências Ambientais) – Universidade Federal do Amazonas. Disponível em: <https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/9426>. Acesso em 01/11/2023.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, Maria Laiane do Nascimento; SILVA, Karla Cristina Sousa e. Experiences in Environmental Education at the Institute of Science and Technology Education of Maranhão (IEMA), Bacabal. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 164–178, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15876. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15876. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-11-07
Accepted 2024-03-11
Published 2024-06-01