Discursive textual analysis and Environmental Education

Authors

  • Andreia Castro de Sousa França Instituto Federal de Educação do Maranhão
  • Jackgrayce Dutra Nascimento Instituto Federal de Educação do Maranhão-IFMA
  • Wellyson da Cunha Araújo Firmo Universidade Estadual do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15866

Keywords:

Discursive Textual Analysis; Apprenticeship; Article Mapping; Review of the Literature on Environmental Education.

Abstract

This article highlights the importance of Environmental Education (EE) and its understanding from the perspective of Discursive Textual Analysis (DTA), and its main objective was to map the works published on the portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), from 2012 to 2022. For this, a qualitative approach methodology was used, with characteristics of descriptive research. It is concluded that there are few scientific studies that involve the theme of ATD and EE, which makes us reflect on its recent loss of space in the Basic Education curriculum, and that the understanding of EE needs more strength and more research related to its importance as a critical educator and transformer of the citizen.

Author Biographies

  • Andreia Castro de Sousa França, Instituto Federal de Educação do Maranhão
    Farmacêutica, Professora EBTT de Biologia no Instituto Federal de Educação do Maranhão, Mestra em Biodiversidade Ambiente e Saúde (UEMA), e Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (UFPA-REAMEC).
  • Jackgrayce Dutra Nascimento, Instituto Federal de Educação do Maranhão-IFMA

    Professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão, IFMA - Campus Pinheiro. Doutoranda do Programa em Educação em Ciências e Matemática - Rede Amazônica de Educação em Ciências (REAMEC/UFPA 2021-2025), mestre em Sustentabilidade de Ecossistemas (UFMA /2010). Desenvolve estudos e pesquisas sobre os seguintes temas: sustentabilidade socioambiental, educação ambiental, recursos hídricos. Tem experiência na área de Ecologia, com ênfase em Ecologia de Ecossistemas, Educação Ambiental e Conservação.

  • Wellyson da Cunha Araújo Firmo, Universidade Estadual do Maranhão

    Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Maranhão. Mestre em Saúde e Ambiente pela Universidade Federal do Maranhão. Especialista em Farmacologia pela Universidade Católica Dom Bosco. Especialista em Saúde Pública pelo Instituto Nordeste de Educação Superior e Pós-graduação. Graduado em Farmácia pela Faculdade de Imperatriz. Formação Pedagógica em Biologia pela Universidade Cruzeiro do Sul. Docente da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão. Docente do Programa de Pós-graduação em Biociências Aplicadas à Saúde da Universidade Ceuma. Possui experiência nas áreas de assistência e atenção farmacêutica, saúde pública, bioquímica, farmacologia, microbiologia, parasitologia, produtos naturais e ciências ambientais.

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Published

2024-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FRANÇA, Andreia Castro de Sousa; NASCIMENTO, Jackgrayce Dutra; FIRMO, Wellyson da Cunha Araújo. Discursive textual analysis and Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 68–78, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15866. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15866. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-11-02
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01