Environmental Education and art through instruction in the context of PIBID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15799

Keywords:

Environmental Art Education, Aesthetic Experience, Affective Memory

Abstract

The present work reports the activities developed in a conclusion study of the Biological Sciences course, with the theme Environmental Education through art by instructions, at the Federal University of Paraná-Setor Palotina, carried out in 2023 with a group of students of the Sciences course Biological, scholarship holders of the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID), through observations, reports and illustrations of the participants. The results identified that art by instruction shows promise in raising environmental awareness through the recovery of memories and experiences, values and meanings related to the environment.

Author Biographies

  • Luiza Ceron Rosa, Universidade Federal do Paraná

    Tem experiência na área de Zoologia, com ênfase em Taxonomia dos Grupos Recentes.

     

  • Sonia Mara Samsel Geraldo, Universidade Federal do Paraná

    Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), na linha de pesquisa Cultura, Escola e Processos Formativos em Educação. Mestra em Educação pelo mesmo programa (2021). O foco das pesquisas articulam o ensino das artes visuais com a educação ambiental pelo viés ecofenomenológico. Estudante no Grupo de Pesquisa Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade - GPEACS. Graduada em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Campus Curitiba II - Faculdade de Artes do Paraná - FAP (2018).

  • Valéria Ghisloti Iared, Universidade Federal do Paraná

    Graduada em licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestra em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar (2010) Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Participa do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade, registrado e certificado pelo CNPq. É membro (Affiliate member) do Education, Environment and Sustainability (EES) Faculty Research Group da Monash University (Melbourne, Austrália), da Rede de Educação Ambiental do Paraná (REA -PR), da Rede Brasileiria de Educação Ambiental (REBEA) e Rede Universitária de Programas de EA para Sociedades Sustentáveis (RUPEA). É associada da Aliança Tropical de Pesquisa da Água (TWRA: Tropical Water Research Alliance) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal do Paraná (Setor Palotina) e professora permanente do Programa de Pós Graduação em Educação/ UFPR e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Educação Matemática e Tecnologias Educativas/ UFPR.

References

BUSS, B. C.; IARED, V. G. Artrópodes como tema gerador de uma prática educativa em uma escola de artes no município de Palotina (PR). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.15, n.1, p. 379–396, 2020.

CARVALHO, L.M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H. S.; LOGAREZZI, A. Consumo e Resíduos: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: Editora da UFSCar, 2006.

CARVALHO, I. C. DE M.; STEIL, C. A.; GONZAGA, F. A. Learning from a more-than human perspective. Plants as teachers. The Journal of Environmental Education, v. 51, n. 2, p. 144–155, 3 mar. 2020.

DASSIE, F. A. Yoko Ono: impasses e instruções. Alea: Estudos Neolatinos, v. 22, n. 2, p. 240-255, 2020.

EISNER, E. E. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo Sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 5-17, 2008.

FONSECA, T. M. Educação Ambiental através das artes visuais. 2019. 86 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Artes Visuais, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto e Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Porto, 2019.

FREIRE, P. Pedagodia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERALDO, S.M.S. Instruções: artes visuais e Educação Ambiental em movimento. Curitiba: Ufpr, 2021. 34 slides, color. XxxIISEPE/2021.

GERALDO, S.M.S.; IARED, V.G. Educação Ambiental e artes visuais em territórios ecofenomenológicos. Educação, v. 47, n. 1, e56, 2022.

GIL, A. C. Como fazer pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2021.

HARGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. 8 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

JACOBI, P. Cidade e meio ambiente. São Paulo: Annablume, 1999.

LOUV, R. A última criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do déficit de natureza. São Paulo: Aquariana; 2016.

MINAYO, M.C.S. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PEREIRA, M. V. O limiar da experiência estética: contribuições para pensar um percurso de subjetivação. Pro-Posições, v. 23, n. 1, p. 183-195, 2012 .

QUALHO, V. A.; IARED, V. G. Relato de experiência de um curso online sobre fungos desenvolvido com professores sob a perspectiva de Educação Ambiental “fora da caixa”. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.5, p. 500–520, 2021.

RACHE, R. P.; PATO, C. L. Arte - Educação Ambiental como constructo transdisciplinar. Ambientalmentesustentable, v. II, n. 20, p. 637-656, 2015.

ROSA, A. V.; SORRENTINO, M.; RAYMUNDO, M. H. A (orgs). Dossiê sobre o desmonte das Políticas Públicas de Educação Ambiental na gestão do Governo Federal: 2019-2022. Brasília: EAResiste, 2022.

SATO, M.; PASSOS, L. A. Arte-Educação-Ambiental. Ambiente & Educação, v. 14, p. 43-59, 2009.

STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa/naturalista: problemas epistemológicos. Educação e seleção, Edição especial, n.7, p.19-27, 2013.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

ROSA, Luiza Ceron; GERALDO, Sonia Mara Samsel; IARED, Valéria Ghisloti. Environmental Education and art through instruction in the context of PIBID. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 432–445, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15799. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15799. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2023-10-13
Accepted 2024-02-26
Published 2024-04-01