Educational practice: Tree Ecosystem Services trail

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15742

Keywords:

Environmental Education, Environmental interpretation, Geoethics, Geoeducation, Environmental planning

Abstract

Studies indicate an increase in the number of people using outdoor public spaces, mainly, after the period of social isolation caused by disease of coronavirus 19 (COVID-19). This increase requires, on the part of public authorities, the enhancement of environmental planning for urban parks with an impact on people's mental well-being, with proposals for educational practices of a socio-environmental nature. Practices can involve ecosystem services, human beings, perception and environmental education. This is a qualitative research with the objective of presenting the stages of environmental planning, involving the ecosystem services of trees, human beings, perception and Environmental Education for trails in Urban Green Spaces (EVU).

Author Biography

  • Clayton Angelo Silva Costa, CEFET-MG
    Visiting Professor at the Polytechnic Institute of Bragança | Portugal (IPB) from September 2023 to February 2024. Deputy head of the Geosciences Department at CEFET-MG Campus Nova Switzerland (term 2023/2025). PhD in Ecology, Conservation and Wildlife Management from the Institute of Biological Sciences at UFMG. Master in Environmental Sciences. Geographer. Project and extension program coordinator in the areas of educommunication, interpretation, perception, planning, analysis and environmental education. Responsible, in 2023, for the disciplines: Environmental Analysis (Technical course in Environment), Environmental and Urban Planning, Human Ecology and Environmental Epistemology (Graduation in Environmental and Health Engineering), Science, Technology, Society and Environment (Master's degree) and Environmental Education (Graduate in Social Education). Permanent Professor of the Postgraduate Master's Program in Technological Education, in the line of Research IV: Educational Practices and Educational Technologies (in the context of Environmental Education). Member of the ICMBio Management Council of the Serra do Cipó National Park (term 2021/2024). Full member of the Consultative Council of the Fernão Dias State Park Environmental Protection Area (term 2023/2025) and member of the Consultative Council of the Baleia State Forest Park, via the State Forestry Institute (IEF).

References

ALBERTON , J.G.; JACOBI, U.S. Planejamento de uma trilha interpretativa em um trecho de mata ciliar do rio Piratini, Cerrito (RS). Revista Brasileira de Ecoturismo, v. 15, n. 2, 2022.

ALVES MEIRA, S.; SILVA, E. Potencial educativo do geopatrimônio do Parque Nacional de Ubajara, Ceará, Brasil:. REDE - Revista Eletrônica do PRODEMA, Fortaleza, v. 15, n. 2, p. 17-29, jan. 2022.

ARAUJO, J.C. et al. Abordagem geossietêmica em trilhas da mata atlântica: geodiversidade, geoética e interpretação ambiental para o atingimento dos ODS da agenda 2030. Revista Geociências Unesp, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 527-541, dez. 2022.

AUGUSTO, F.A.S. Espaços verdes urbanos, acessibilidade e demografia: uma exploração metodológica acerca da oferta e procura na cidade de Braga. 2023. PhD Thesis. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/>. Acesso em: 19 set 2023.

BENINI, S.M.; MARTINS, E.S. Decifrando as áreas verdes públicas. Formação (Online), [S. l.], v. 2, n. 17, 2011. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/455>. Acesso em: 28 jan. 2023.

CASTRO, P.T. et al. Geoethics and geoconservation: integrated approaches. Journal of the Geological Survey of Brazil, v. 4, n. SI1, p. 527-541, 2021.

COSTA, P.G. et al. Trilhas Interpretativas para o uso público em parques: desafios para a Educação Ambiental. Revista Brasileira de Ecoturismo, v. 12, n. 5, 2019.

FIORESE, C.H.U; SILVA, G.A.Z. Áreas verdes do perímetro urbano do município de Muniz Freire-ES. Cadernos Camilliani, v. 16, n. 1, out. 2021.

LACERDA, C.M.S. Espaços verdes em Oslo, Noruega e Rio de Janeiro, Brasil: a relevância socioambiental do Parque Frogner e da Quinta da Boa Vista para a paisagem urbana da cidade contemporânea. 2023. Disponível em: <https://app.uff.br/>. Acesso em: 22 set 2023.

LEITE, E.S. Análise temporal da relação entre dengue e variáveis climáticas na cidade de Uberlândia - MG. 2023. 101 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. Doi <http://doi.org/ 10.14393/ufu.te.2023.8041>. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/>. Acesso em: 25 set 2023.

MAGALHÃES DE OLIVEIRA, H. et al. Avaliação dos efeitos da arborização nas variáveis de temperatura e umidade relativa do ar na cidade de Manicoré, Amazonas, Brasil. Revista Brasileira de Climatologia, [S. l.], v. 32, n. 19, p. 292–310, 2023.

MAGRO, T.C; FREIXÊDAS, M. Trilhas: como facilitar a seleção de pontos interpretativos. Circular Técnica IPEF, n.186, p.4-10, 1998.

NUNES FILHO, F.A. et al. Educação Ambiental Intergeracional: a implementação do jardim sensorial Nhonhô Barbosa. Conjecturas, [S. l.], v. 22, n. 13, p. 29–43, 2022.

OLIVEIRA , B.C et al. Trabalhando os sentidos do corpo humano por meio de videoulas e atividades práticas. Revista INTER EDUCA, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 169–186, 2023.

OLIVEIRA SILVA, L.; FIGUEIREDO, L.A.V. Racionalidades e sensibilidades em trilhas interpretativo-perceptivas: promovendo ações formativas de Educação Ambiental na Vila de Paranapiacaba-Santo André (SP). Revista Brasileira de Ecoturismo, v. 4, n. 1, 2011.

RIBEIRO, A.A.; BALSAN, R. Interpretação ambiental: planejamento de uma trilha interpretativa na Trilha dos Namorados em Arraias (TO). Revista Brasileira de Ecoturismo, v. 13, n. 3, 2020.

RODRIGUES, A.B.A. et al. A importância da arborização urbana: a percepção de crianças no bairro de Santa Terezinha. Educação Ambiental em Ação, v.20, n.82. 2023.

ROSSO, P. et al. Áreas verdes urbanas e trilhas ecológicas como locais e instrumentos de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 4, p. 536-553, 2021.

SILVA, A.A. et al. Jardim sensorial: subsídios para escolha das espécies e elaboração de roteiros educativos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 1, p. 75–93, 2023.

SILVA, B.A. Árvores para geração de serviços ecossistêmicos e bem-estar em paisagens rurais e urbanas. 2022. PhD Thesis. Caderno Comunica - Volume 1. Universidade Federal de São Carlos.

SILVA, E.V.; BURGUI-BURGUI, M.; LANDIM NETO, F.O. Ecoética y Educación Ambiental: bases para la gestión del territorio. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 39, n. 1, p. 10–26, 2022.

SOUZA, M.A. Sobre o conceito de prática pedagógica. In: SILVA, M.C.B. Práticas pedagógicas e elementos articuladores. Curitiba: Universidade Tuiuti, 2016. p. 38-65.

SPERANDIO, F.C. et al. Análise de correspondência entre Sexos na percepção ambiental dos frequentadores de parques urbanos. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, v.16, n.3, 2020. Disponível em: <https://publicacoes.amigosdanatureza.org.br/index.php/forum_ambiental/article/view/2346>. Acesso em: 31 jan. 2023.

XIMENES, D.S.S. et al. A importância dos espaços públicos e áreas verdes pós-pandemia na cidade de São Paulo (SP). Revista LABVERDE, v. 10, n. 1, dezembro 2020.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

COSTA, Clayton Angelo Silva. Educational practice: Tree Ecosystem Services trail. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 79–89, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15742. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15742. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-10-05
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01