Environmental Education and oralities: the construction of Caparaó Capixaba through the reports of educators

Authors

  • Aramis Cortes de Araujo Junior Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) campus de Alegre
  • Eduardo Fausto Kuster Cid Instituto Federal do Espírito Santo campus Vitória
  • Sabrine Lino Pinto Instituto Federal do Espírito Santo campus Vitória

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.15724

Keywords:

Environmental education; Territory; Caparao capixaba; Oral history.

Abstract

This article aims to present the history of the construction of Caparaó Espírito Santo (Brazil) based on the oralities presented by authors who were at the forefront of this entire process that began more than thirty years ago. The point of convergence for this was the mobilization in favor of opening a gate on the Espírito Santo side that would give access to Pico da Bandeira, exclusive, until then, on the Minas Gerais side. We used oral history as a methodology to conduct interviews with those selected, together with research into documentary sources, academic works and reports. We conclude with the importance of this process and its repercussions to this day.

References

ALBERTI, V. Manual de história oral. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

AMARANTE, F. B. A influência da criação do Parque Nacional do Caparaó (1961-2014) sobre a mudança da paisagem em Alto Caparaó (MG): sob a perspectiva do turismo. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, 2016. Disponível em: < https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/10054/1/texto%20completo.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2023.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da Educação Ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. 156 p. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_publicacao/20_publicacao09122010092436.pdf>. Acesso em: 23 mar. 2022.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

DUTRA, G. J. S. A relação socioambiental no Alegre-microrregião do Caparaó a partir do século XIX e no projeto plantadores de água (2013-2015): uma análise de história ambiental. Dissertação (mestrado) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Agroecologia, 2019. 118 f. Disponível em: <https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/2223>. Acesso em: 12 ago. 2021.

FRANÇOIS, E. A fecundidade da história oral. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. de M. (Coord.) Usos & abusos da história oral. 8. Ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. 304p.

GOBBO, S. D’. A.; GARCIA, R. F. Consórcio intermunicipal de desenvolvimento sustentável da região do Caparaó: um relato de experiências. XIV Encontro Latino Americano de Iniciação Científica, 2010. Disponível em: <https://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2010/anais/arquivos/0730_0584_02.pdf> Acesso em: 18 abr. 2023.

MASSINI, V. S. A cobertura natural, o potencial paisagístico e o turismo no Parque Nacional do Caparaó (ES-MG) segundo a hierarquia de paisagens de Georges Bertrand. Dissertação (mestrado) – UFES, Departamento de Geografia, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufes.br/handle/10/9336>. Acesso em: 05 abr. 2023.

MASSONI, L. F. H. A história oral e as memórias dos excluídos na escrita do conhecimento. Rica, vol. 2, nº 4, set./out. 2017.

MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. 2. Ed. São Paulo: Contexto, 2019.

POLLAK, M. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos históricos, Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989. p. 3-15.

PORTELLI, A. O que faz a história oral diferente? Proj. História, São Paulo, v.14, fev. 1997. Disponível em: < https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/819741/mod_resource/content/1/PORTELLI,%20Alessandro%20%E2%80%93%20O%20que%20faz%20a%20hist%C3%B3ria%20oral%20diferente.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2022.

RIBEIRO, F.N. As tessituras da Educação Ambiental na região do Caparaó capixaba: a formação dos sujeitos ecológicos. Dissertação (mestrado), Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação. 2008. Disponível em: <https://sappg.ufes.br/tese_drupal//nometese_123_FL%C1VIA%20NASCIMENTO%20RIBEIRO.pdf>. Acesso em: 02 fev. 2022.

SANTOS, E. M. B. Parques por decreto: um estudo de caso do Parque Nacional do Caparaó. Dissertação (mestrado) – UFMG, Departamento de História. 2004. 184f. Disponível em: <https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/38619>. Acesso em: 05 fev. 2023.

SANTOS, E. M. B. Parque Nacional do Caparaó: histórias de um lugar. HALAC, vol. III, n. 1, set.2013-fev. 2014. p. 117-143.

SATTLER, M. A. Sustentabilidade de sistemas agroflorestais na região do Caparaó. Tese (Doutorado – Produção Vegetal) – Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Centro de Ciências e Tecnologias Agropecuárias. Campos dos Goytacazes, RJ, 2013. Disponível em: <https://uenf.br/posgraduacao/producao-vegetal/wp-content/uploads/sites/10/2014/08/Marcos-Sattler.pdf>. Acesso em: 10 out. 2021.

Published

2024-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ARAUJO JUNIOR, Aramis Cortes de; CID, Eduardo Fausto Kuster; PINTO, Sabrine Lino. Environmental Education and oralities: the construction of Caparaó Capixaba through the reports of educators. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 195–213, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.15724. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15724. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-10-01
Accepted 2024-04-01
Published 2024-06-01