Environmental Education in non-formal teaching spaces: promoting awareness about local environmental problems in Ibatiba (ES, Brazil)

Authors

  • Eder Junior Carlos de Carvalho Secretária do Estado da Educação do Espírito Santo - SEDU https://orcid.org/0009-0003-2669-7387
  • Anderson Lopes Peçanha Universidade Federaldo Espirito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15677

Keywords:

Educational Practice, Environmental Awareness, Agriculture, Science Education

Abstract

This study aimed to investigate students' perception of environmental issues arising from agriculture and assess the impact of Environmental Education activities in non-formal learning spaces. Initially, a questionnaire was administered, followed by the implementation of didactic visits and Environmental Education activities at two sites in Ibatiba, a mountainous region in the state of Espírito Santo, Brazil. The visits and activities aimed to stimulate critical thinking and promote socio-environmental awareness among high school students. After the didactic visits, a final questionnaire was conducted, and an improvement in students' perception of environmental issues related to agriculture was observed, indicating the effectiveness of the educational strategies adopted in non-formal learning spaces.

Author Biographies

  • Eder Junior Carlos de Carvalho, Secretária do Estado da Educação do Espírito Santo - SEDU

    Possui graduação em Ciências com Habilitação em Biologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre (2005), graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Metropolitana de Santos (2011), mestrado em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores pela Universidade Federal do Espírito Santo (2023). Atualmente é professor - E.E.E.F.M. PROF Maria Trindade de Oliveira. Tem experiência na área de Biologia Geral, com ênfase em Educação Ambiental em Espaços Não Formais de Ensino.

  • Anderson Lopes Peçanha, Universidade Federaldo Espirito Santo - UFES

    Bachelor's degree in Agronomy from the Federal Rural University of Rio de Janeiro (2003), bachelor's degree in Biological Sciences Teaching from Salgado de Oliveira University (2007), master's degree in Plant Production (Soils and Plant Nutrition) from the State University of Northern Rio de Janeiro Darcy Ribeiro (2007), and Ph.D. in Plant Production (Plant Physiology) from the State University of Northern Rio de Janeiro Darcy Ribeiro (2010). Post-doctorate in Plant Production from the Federal University of Espírito Santo. Currently, I am an Associate Professor II at the Federal University of Espírito Santo. I have experience in the areas of Biological Sciences and Education, with emphasis on Science Education, Biological Sciences Internship, and Environmental Education, mainly working on the following topics: Instrumentation for Natural Sciences and Biology Teaching, Environmental Education, and Teaching of natural sciences in non-formal spaces.

References

AGUIAR, J. da P.; CASTRO, C. S. de; FARIAS-RAMIREZ, A. J. Valores, atitudes e comportamentos ambientais em estudantes do Ensino Médio em uma Escola Pública na Amazônia. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 16, n. 2, p. 61-78, 2021.

BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 2011.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CAVALCANTE, R. de A. A percepção ambiental de estudantes de ensino médio de uma escola pública no município de Palmácia, Ce. 2018. 31 f. Monografia (Especialização) - Curso de Especialização em Gestão de Recursos Hídricos, Ambientais e Energéticos, Instituto de Engenharias e Desenvolvimento Sustentável, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira, Piquet Carneiro, 2018. Disponível em: <https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/handle/123456789/1510>. Acesso em: 6 mar. 2023.

ESPÍRITO SANTO (Estado). Secretaria de Educação. Currículo do Espírito Santo: ensino fundamental, anos finais – área de Ciências da Natureza e área de Matemática. Vitória: SEDU, 2020. v. 6.

IJSN - Instituto Jones dos Santos Neves. Mapas por município. Disponível em: <http://www.ijsn.es.gov.br/mapas/>. Acesso em: 22 jun. 2023.

INCAPER - Instituto Capixaba de Pesquisa, Assistência Técnica e Extensão Rural. 2021. Programa de Assistência Técnica e Extensão Rural (Proater) 2020-2023. Ibatiba. Disponível em: <https://incaper.es.gov.br/media/incaper/proater/municipios/Ibatiba.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2023.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, Uberlândia, v. 7, n. 1, p. 55-66, 2008.

LAYRARGUES, P.P. Subserviência ao capital: Educação Ambiental sob o signo do antiecologismo. Pesquisa em Educação Ambiental, v.13, n.1, pp.28-47. 2018.

LOUREIRO, C. F. B. Educar, participar e transformar em Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, v. 0, n. 0, p. 13-21, Nov. 2004.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental crítica: contribuições e desafios. In: MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. (coord.) Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental. Brasília: MEC/UNESCO, 2007, p. 65-72. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf>. Acesso em: 30 jan. 2022.

MACHADO, M. G.; ABÍLIO, F. J. P. Educação Ambiental contextualizada para a Educação de Jovens e Adultos no bioma Caatinga: vivências pedagógicas em uma escola pública do Cariri Paraibano. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 34, n. 1, p. 127–147, 2017.

MARQUES, L. M.; CARNIELLO, M. A.; GUARIM NETO, G. A percepção ambiental como papel fundamental na realização de pesquisa em Educação Ambiental. Travessias, Cascavel, v. 4, n. 3, p. 337-349, set./dez. 2010.

MOREIRA, A. F.; ARROYO, M. G.; GONZÁLES, M.; BEAUCHAMP, J.; PAGEL, S. D.; NASCIMENTO, A. R. Indagações sobre Currículo. Currículo e desenvolvimento Humano. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag5.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2023.

OLIVEIRA, A. N. de; DOMINGOS, F. de O.; COLASANTE, T. Reflexões sobre as práticas de Educação Ambiental em espaços de educação formal, não-formal e informal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 7, p. 9–19, 2020.

OLIVEIRA, J. T.; MACHADO, R. C. D.; OLIVEIRA, E. M. Educação Ambiental na escola: um caminho para aprimorar a percepção dos alunos quanto à importância dos recursos hídricos. Periódico Eletrônico Fórum Ambiental da Alta Paulista, São Paulo, v. 11, n. 4, p. 311-324, 2015.

QUERINO, I. A. et al., Educação Ambiental como instrumento de conscientização e sensibilização no uso adequado dos agrotóxicos. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, v.8, n.2, p.276-288, 2017.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. Brasiliense, 2017.

SANTOS, S.; TERÁN, A. O uso da expressão espaços não formais no ensino de ciências. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 6, n. 11, p. 01-15, 2017.

SATO, M. Educação para o ambiente amazônico. 1997. 243f. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais) - Centro de Ciências Biológicas e Saúde, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1997. Disponível em: <https://www.lapa.ufscar.br/pdf/tese_doutorado_michele_sato.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2022.

SIQUEIRA, M. S. O trabalho das crianças na agricultura familiar capixaba. 2006. 249 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: <https://repositorio.pucsp.br/handle/handle/17798>. Acesso em: 24 jun. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-Ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

YIN, R.K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CARVALHO, Eder Junior Carlos de; PEÇANHA, Anderson Lopes. Environmental Education in non-formal teaching spaces: promoting awareness about local environmental problems in Ibatiba (ES, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 303–317, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15677. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15677. Acesso em: 10 dec. 2025.
Received 2023-09-22
Accepted 2024-01-24
Published 2024-04-01