Pedagogical games as an educational tool – "Juruti: domain of waters"

Authors

  • Marcus Vinicius dos Santos Cunha UENF-Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Anderson Fontes da Silva UENF-Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Miguel Arcanjo Gama Degli Esposti UENF-Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Romulo da Silva Viana UENF-Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
  • Maria Eugênia Totti UENF-Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v9.15645

Keywords:

environmental education, water resources, educational games, graduation, high school

Abstract

This report presents the experience of building a cooperative educational game with students from the Environmental Education discipline of the Pedagogy Course at the State University of the North Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), a didactic transposition of the theme of water resource governance into a pedagogical-ludic instrument. The results of the process are presented in the last section based on a qualitative analysis based on reports from high school teachers and students from the schools where the game was applied. This article is the result of research funded by the Environmental Education Project (PEA) Pescarte, which is a mitigation measure required by the Federal Environmental Licensing, conducted by Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis (IBAMA).

References

ANTUNES, C. O jogo e o brinquedo na escola. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos (org.). Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico. Petrópolis, RJ; Vozes, 2000.

BRASIL. Lei n.º 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 21 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/202-o-uso-de-me>. Acesso em: 18 set. 2022.

KISHIMOTO, T. M. Jogos, brinquedos e brincadeiras do Brasil. Espaço branco, Sér. inquéritos, Tandil, v. 24, n. 1, p. 81-106, jun. 2014. Disponível em: <http://ref.scielo.org/8gxd9g>. Acesso em: 19 set. 2022.

MELLO-SILVA, C. de; FUKUDA, J. C.; RIOS, N. T.; KURTZ, B. C. Um Jogo colaborativo como ferramenta de Educação Ambiental crítica na região da Baía de Guanabara (RJ). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 17, n. 3, p. 512-528, 2022.

SOFFIATI, A., A história da lagoa Feia através da cartografia. In: SEMINÁRIO REGIONAL SOBRE GESTÃO DE RECURSOS HÍDRICOS, 4., 2014, Campos dos Goytacazes. Anais [...] Campos dos Goytacazes: Essentia, 2014. p. 1-36.

SUASSUNA, A. O Movimento Armorial. Recife: Universitária da UFPE, 1974

TCE/RJ – TRIBUNAL DE CONTAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Estudos Socioeconômicos dos Municípios Fluminenses. Campos dos Goytacazes/RJ, 2008.

WEBER, W. (Coord.). Ambiente das águas no Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: SEMADS, 2001.

Published

2024-04-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

CUNHA, Marcus Vinicius dos Santos; SILVA, Anderson Fontes da; ESPOSTI, Miguel Arcanjo Gama Degli; VIANA, Romulo da Silva; TOTTI, Maria Eugênia. Pedagogical games as an educational tool – "Juruti: domain of waters". Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 248–260, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v9.15645. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15645. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2023-09-14
Accepted 2024-01-24
Published 2024-04-01